Societat

El RACC vincula Adif amb el col·lapse viari a Barcelona

L'entitat automobilística alerta que, si no es millora el transport públic, la recuperació econòmica portarà a la congestió viària

Les retencions fan perdre cada dia 52.000 hores als conductors

Primer va ser el govern, a través del Departament de Territori i Sostenibilitat; després va ser la Sindicatura de Greuges, i ahir va ser el RACC qui va carregar amb duresa contra Adif, l'empresa estatal encarregada de la gestió de la infraestructura ferroviària, a la qual va assenyalar com un dels responsables del preocupant nivell de col·lapse que es viu als accessos viaris a la ciutat de Barcelona. El RACC va presentar ahir un informe sobre la congestió viària en què fa una comparació entre els volums de trànsit d'abans de la crisi econòmica (2006) i els actuals, i tot i constatar que encara no s'han recuperat els fluxos que hi havia fa deu anys, tots els indicis apunten que les retencions van creixent cada cop més i que, si no es prenen decisions urgents, la congestió augmentarà un 50% en poc temps.

Entre aquestes mesures urgents reclamades, el president del RACC, Josep Mateu, va apuntar a Adif, en primer lloc i de manera clara, com a part fonamental en la resolució del problema de la vialitat. El mànager tècnic de l'entitat, Lluís Puerto, va detallar en què consisteix aquest requeriment a la gestora de les infraestructures ferroviàries: “És clamorós el que està passant amb rodalies, ja que no és competitiva. Subscrivim el que ha demanat la Generalitat; cal actuar al coll d'ampolla de l'Hospitalet o a la via de Vic a Puigcerdà, entre altres punts.”

Josep Mateu va deixar clar que des del RACC no s'estan demanant més infraestructures –per exemple, va descartar el túnel d'Horta– sinó que va apostar per aplicar solucions que suposin un model de gestió diferent del trànsit. En aquest sentit, des de l'entitat s'ha apostat per carrils bus-VAO de baix cost, el sistema de park & ride o una gestió de la velocitat variable, entre d'altres. Pel que fa als carrils bus-VAO, Puerto va dir que no es tracta d'executar una obra “faraònica” com la que es va fer al seu dia a l'accés nord de la ciutat, sinó que n'hi ha prou amb pintar uns carrils d'un color determinat i delimitar-los amb cons.

El temor del RACC sorgeix de la constatació que l'increment de trànsit del 3% durant el 2015 és ja una tendència a l'alça, i tal com va advertir Puerto, “en matèria de trànsit només cal un petit repunt perquè hi hagi un gran increment en la congestió a les vies de circulació”.

L'informe que va ser presentat ahir és un compendi de dades que posen xifres al suplici que viuen cada dia 200.000 persones que entren i surten de Barcelona i que perden cada dia un total de 52.000 hores a les retencions, un total de 8,2 milions d'hores a l'any.

LA FRASE

Hi ha un risc de col·lapse en un any, i a això s'hi afegeix el problema de l'estat de rodalies
Josep Mateu
president del racc

LA DADA

200.000
persones
pateixen cada dia els problemes als accessos de Barcelona, ja sigui en cotxe privat o en autobusos públics.

Les rondes de Barcelona, on més temps es perd

En hora punta, de 8 a 9 del matí, un treballador perd 80 minuts a la setmana en els accessos a Barcelona. A les rondes, la situació és pitjor i es pot arribar a perdre fins a tres hores cada setmana.

La velocitat toca fons a dos quarts de nou del matí

Els accessos a Barcelona es comencen a carregar a les 7 del matí, moment en què es comença a reduir la velocitat. Com més cotxes, més lentament se circula. El punt àlgid es produeix a les 8:30 hores.

Un 9% menys de trànsit que fa deu anys

L'informe del RACC constata que entre el 2006 i el 2016 s'ha perdut un 9% de trànsit i un 51% de congestió. La crisi ha fet treure cotxes de la carretera, i ara, lentament, comencen a tornar-hi.

Quatre accessos són els que tenen més trànsit

L'A-2 de Pallejà a Barcelona, la B-23, des de Molins de Rei, la C-58, des de Terrassa a la capital, i la Pota Nord de Montgat a la Trinitat són les quatre vies que més congestió suporten cada dia.

Un cost de 0,55 milions al dia per culpa de les cues

El RACC calcula que cada dia el temps perdut en cues fa perdre 0,55 milions, un total de 137 milions al cap de l'any. Barcelonès, Vallès Occidental i Baix Llobregat són les zones més perjudicades.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia