Societat

Adif incompleix el 74% de la inversió promesa

Entre els anys 2009 i 2016, els acords entre les administracions estatal i catalana preveien una inversió de 4.306 milions d'euros en trens, però només se n'han gastat 790

La crisi i l'alternança PSOE-PP al poder endarrereixen les obres

Els incompliments en la inversió en infraestructures ferroviàries de l'empresa estatal Adif a Catalunya arriben fins al 74% en el període dels darrers vuit anys. Entre el 2009 i el 2016, s'han produït dos grans acords entre l'administració estatal i la catalana que es van concretar en una primera promesa d'un pla inversor de 4.000 milions d'euros i una segona de 306 milions, però només se n'ha executat el 26%, segons la informació de la mateixa administració estatal.

El febrer del 2009, l'aleshores secretari d'estat de Planificació, Víctor Morlán, va presentar a Barcelona els detalls del pla de rodalies 2008-2015, aprovat pel govern de Zapatero, que preveia obres per valor de 4.000 milions. La posada en marxa d'aquest ambiciós programa va coincidir amb les restriccions pressupostàries de l'administració pública a causa de la crisi econòmica i amb el relleu polític a La Moncloa amb l'arribada al poder de Mariano Rajoy. És evident que el nou executiu del PP no va voler saber res dels compromisos adquirits per l'anterior administració socialista.

L'encarregada de passar comptes sobre aquest macrocompromís inversor va ser la ministra Ana Pastor, actual presidenta del Congrés, que el febrer del 2012 va explicar que només s'havia executat obra del pla de rodalies per valor de 352 milions. Pastor va anar més enllà, però, i va explicar que en aquell moment l'incompliment amb Catalunya en obres d'infraestructures pujava a 5.700 milions.
La ministra va reconèixer que aleshores, al marge de rodalies, faltaven per executar inversions en el projecte de l'arribada del TAV a Barcelona i l'estació de Sants.

A la quantitat de 352 milions d'inversió real executada, cal afegir-hi els 790 milions d'inversió que l'empresa Adif assegura que ha dut a terme entre el 2012 i el 2016. La suma de les dues quantitats, 1.042 milions d'euros, suposa el 26% del total promès. La dada dels 790 milions la va difondre Adif recentment en resposta a l'anunci del Departament de Territori i Sostenibilitat de recórrer als tribunals per reclamar la inversió no executada.

Urgències poc urgents

El memorial de greuges de la Generalitat recull també l'incompliment del pla de millores urgents a rodalies per al període 2014-2015 que van pactar l'any 2013 la ministra Pastor i l'aleshores conseller del ram, Santi Vila, amb un volum inversor de 306 milions. Aquest pla es desglossava en una inversió de 91 milions per a la millora de les estacions, 29 per a la infraestructura de les subestacions, 35 per a la renovació de catenàries, 79 milions per a vies, 45 per a la millora dels sistemes de seguretat i els 26 restants per a qüestions d'infraestructura. Un informe del Departament de Territori i Sostenibilitat, amb data del 20 de maig passat, que avalua el grau
de compliment de l'acord dels 306 milions conclou que les obres que estan
en servei suposen el 4,1% del total. Segons el mateix informe, un 32% del pressupost previst es trobava en execució d'obres o contractació; un 48%, en fase de projecte, i el 15% restant, encara pendent d'iniciar la tramitació.

Entre les obres que s'han dut a terme, destaquen les millores en les andanes d'estacions com Torredembarra, Tortosa, l'aeroport de Barcelona, Reus i Figueres. Pel que fa a les catenàries, s'ha treballat en la millora del tram entre Vila-seca i Torredembarra. Entres les obres encara pendents o no acabades, hi ha, per exemple, la millora de l'accessibilitat en estacions com ara Tarragona, Girona i Granollers Centre, entre d'altres.

Els números i els arguments d'Adif difereixen dels que esgrimeix la Generalitat. Segons l'empresa estatal, des del 2012 fins avui s'han engegat 253 execucions d'obres, de les quals, la majoria, 138, ja estan acabades; 51 estan en execució, i 64, en procés de contractació.

Control de trànsit

Actualment es treballa
en la renovació del Control de Trànsit Centralitzat. Es tracta d'una infraestructura de logística clau per al correcte funcionament de la xarxa de rodalies, i les avaries que ha presentat històricament han ocasionat greus incidències en
el servei. També es treballa en la posada a punt del sistema Ertms de gestió del trànsit.

Un capítol a part mereixen les limitacions temporals de velocitat, que, per diversos motius, condicionen el trànsit dels trens i són la causa de la majoria dels retards. Aquestes limitacions podrien estar motivades per diverses qüestions, també per degradació de la infraestructura i les corresponents obres de millora. El maig de l'any passat, aquestes limitacions temporals arribaven a les 120, i els càlculs d'Adif són arribar a finals d'any amb només 80.

L'empresa estatal també explica que s'ha aconseguit fer front al greu problema del robatori de coure que provocava incidències en el servei amb la posada en marxa d'un pla entre els responsables de seguretat d'Adif i els Mossos d'Esquadra. Durant els primers sis mesos de l'any, el nombre de robatoris ha disminuït un 73%.

La doble via Vic-Montcada, encara en fase de projecte

Els operaris ja haurien d'estar treballant de valent a les vies de la línia R3 entre Vic i Montcada per fer realitat l'acord de desdoblament del 2013, que preveia redactar el projecte d'obra el 2015 i començar a executar-la durant el 2016.
A punt d'entrar en l'últim trimestre de l'any, aquest desdoblament llargament reclamat pel territori i pels usuaris del tren està tan sols en fase de redacció de projecte, i l'inici d'obres encara és incert. L'acord al qual van arribar l'Estat i la Generalitat preveia invertir 95 milions d'euros i fer el desdoblament en tres trams.

A l'aeroport, amb retard i competint amb el metro

El pla de rodalies 2009-2015 va preveure, entre molts altres projectes, l'arribada del tren fins a la terminal 1 de l'aeroport de Barcelona. El retard en la tramitació va fer que els treballs no comencessin fins al juliol de l'any passat. Es construeix un tram de 4,5 quilòmetres, 3,4 dels quals soterrats, amb un pressupost de 268 milions d'euros. La posada en marxa de les obres es va fer en un acte al qual no va assistir l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, en protesta pel que considera una inversió innecessària per l'existència de la línia 9 del metro.

L'estació fantasma de Santa Perpètua de Mogoda

Hi ha via, hi ha andanes, però els trens de la línia R-8 hi passen sense aturar-s'hi. Es tracta de la infraestructura coneguda com l'estació de la Granja Soldevila, a Santa Perpètua de Mogoda, que l'Ajuntament està reclamant des del 2011, quan es va posar en marxa la línia, i no és fins ara que l'administració sembla que ha atès la reclamació. L'habilitació d'una estació seria de gran utilitat per als estudiants de la zona, que tindrien la UAB a set minuts i escurçarien el viatge en tres quarts d'hora. Les obres les ha d'executar Renfe i haurien de començar l'any vinent.

Res es mou al complex ferroviari de la Sagrera

Les obres a la futura estació central del TAV a Barcelona, al barri de la Sagrera, continuen aturades, i aquesta tardor ja farà un any. La reunió de la comissió de seguiment de les obres, el juliol passat, va instar la constructora a reprendre els treballs de la plataforma, circumstància que encara no s'ha produït. La investigació judicial sobre un presumpte frau en les obres, amb un sobrecost de 82 milions d'euros, i la detenció de diversos alts càrrecs d'Adif han complicat el desenvolupament dels treballs, que ja per si mateixos avançaven a un ritme molt lent.

2015 i 2016, la història inacabable

Amb les xifres a la mà, les més antigues i les més recents, no fa la impressió que el nivell d'inversió de l'Estat en matèria d'infraestructures hagi de millorar. Durant el 2015 i el primer semestre del 2016, Adif i també Renfe han perseverat en la política de pressupostar unes quantitats i executar-ne unes altres que queden molt lluny dels compromisos adquirits.

L'any 2015, per exemple, Adif va executar només el 26% del pressupost compromès amb Catalunya, que pujava fins als 118 milions d'euros. Els nivells inversors de Renfe aquell any encara van ser molt menors, ja que només va executar 6 milions
del total de 115 milions pressupostats.

Durant els primers sis mesos del 2016, Adif ha invertit 17 milions d'euros dels 84 que s'hauria de gastar aquest any a Catalunya, mentre que Renfe n'ha executat només 2,8 d'un pressupost global
de 142 milions.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.