Infraestructures

La Generalitat revisarà el traçat del futur tren orbital

Anuncia a l'Ajuntament de Mataró que estudiarà l'última proposta municipal perquè no afecti tant la zona agrícola de les Cinc Sénies

El nou recorregut es faria sobre sòl urbanitzable de l'espai

Un any i mig després d'aprovar-ho en el plenari, la direcció general de Transports de la Generalitat ha anunciat a l'Ajuntament de Mataró que revisarà de nou el traçat de la futura línia de tren orbital al pas pel municipi perquè afecti al menys possible la reserva agrícola de les Cinc Sénies. La proposta preveu que les vies, en lloc de travessar de manera subterrània l'espai agrari protegit, s'acostin a la zona urbana de la ciutat, també sota terra. La regidora d'Urbanisme, Núria Calpe (CiU), assenyala que el nou recorregut es faria, a més, sobre sòl urbanitzable, no afectaria l'aqüífer i s'estalviarien més de dos quilòmetres de traçat de la denominada “pota nord” de la línia.

El projecte del tren orbital, que ha d'unir la capital del Maresme amb Vilanova i la Geltrú sense passar per Barcelona i enllaçant Vilafranca del Penedès, Martorell, Terrassa, Sabadell i Granollers, comptava com a previsió amb 4.000 milions d'euros perquè fos una realitat el 2026. La proposta es va debatre extensament a Mataró pel daltabaix que significava una obra d'aquestes característiques. De fet, la ciutat d'una sola estació passa a tenir-ne fins quatre: una al polígon de Pla d'en Boet; una altra al barri de Cerdanyola; la central, que se situa al parc Central; i finalment la de Rocafonda. A més, el 2010 el consistori va aprovar el pla urbanístic perquè es fes la reserva de sòl necessària per al futur traçat.

A l'entorn de l'ermita

La modificació que l'Ajuntament de Mataró reclama mantindria el traçat per les rondes de l'Eixample de Mataró fins a la riera de Sant Simó, a fondàries d'uns 31 metres. En aquest punt, en lloc de continuar recte en direcció a Sant Andreu de Llavaneres, les vies farien un gir a l'entorn de l'ermita de Sant Simó per connectar-se a la línia de Rodalies R1 de la costa. L'àrea de tallers, que inicialment s'havien dibuixat a la carretera de Mata, a davant del polígon industrial, ara seria linealment a la mateixa riera de Sant Simó.

Tot i que el govern de Mataró és conscient que aquesta gran infraestructura no és prioritària per a la Generalitat, per la manca de finançament, vol satisfer el col·lectiu de pagesos de les Cinc Sénies, però també l'Assemblea Pagesa i el sindicat d'Unió de Pagesos, que s'han manifestat reiteradament en contra del traçat per les afectacions a l'espai agrícola. A banda de les temudes expropiacions que s'hi haurien de portar a terme, pensen que la línia encara podria deteriorar més una zona que ja és molt fràgil i que, a més a més, està sotmesa a una pressió urbanística molt forta. “Ara es tracta que la Generalitat revisi a fons el pla director d'aquesta infraestructura per tal de trobar la millor solució per a la ciutat”, defensa la regidora d'Urbanisme.

LES XIFRES

4
Estacions
de tren són les que Mataró tindria quan el tren orbital es faci realitat.
4.000
Milions
d'euros és el que es va preveure que costaria tota aquesta nova infraestructura ferroviària.

Una sentència per pressionar el govern de Mataró

La regidora d'Urbanisme de Mataró, Núria Calpe, no amaga que el col·lectiu de pagesos de les Cinc Sénies està pressionant el govern municipal per tal de modificar el traçat de la línia orbital amb l'objectiu que no hi afecti l'espai agrari. Ho estan fent amb una sentència que no té res a veure amb el projecte ferroviari sinó amb una altra aposta que, pel bipartit mataroní, és del tot fonamental: l'arribada d'El Corte Inglés. L'Assemblea Pagesa va guanyar un recurs que obligaria l'Ajuntament a tornar a muntar la fàbrica de Can Fàbregas que per ara està dividida en peces i emmagatzemada en uns terrenys agrícoles a l'espera que es reconstrueixi. A banda de treure les peces d'allà perquè els usos no ho permeten, la sentència va més enllà i declara el projecte de desmuntatge nul i, per tant, insta el consistori mataroní a restablir l'estat original de la fàbrica al seu lloc.

La maniobra, que durant la campanya electoral algunes formacions van arribar a qualificar de “xantatge”, significaria salvar l'últim escull jurídic perquè els grans magatzems tirin endavant el seu projecte comercial. Tot i les nombroses reunions, el govern municipal continua sense trobar el consens per desencallar l'afer. Els pagesos admeten que ja s'han reunit amb el nou alcalde de la ciutat, David Bote (PSC), que és qui ara pretén liderar les negociacions, però que de moment ha estat una trobada informal i de presa de contacte. En aquest sentit, la intenció és reprendre les converses després de les vacances d'estiu.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia