Infraestructures

La connexió del TAV amb rodalies divideix el Penedès

Tarragona, Reus i Vilafranca presenten al·legacions amb la Generalitat a favor de situar l'intercanviador a l'Alt Penedès

El Consell Comarcal i el Vendrell aposten per l'Arboç, l'alternativa menys viable

La Generalitat, Reus i Tarragona se sumen a Vilafranca

Tarragona, Reus i el govern de la Generalitat presentaran avui juntament amb Vilafranca del Penedès al·legacions a l'estudi informatiu del projecte de connexió de la xarxa viària convencional a la línia d'alta velocitat. Les tres ciutats i la Generalitat consideren que l'Alt Penedès és el lloc ideal per a la construcció de l'intercanviador entre les dues línies per afavorir l'alliberament d'una línia de mercaderies i aconseguir una connexió més ràpida entre Barcelona i Tarragona o Reus. Amb aquesta decisió les ciutats del Baix Camp i el Tarragonès deixen sols els ajuntaments del Baix Penedès (el Vendrell i l'Arboç) i el Consell Comarcal del Baix Penedès, partidaris que la interconnexió es faci a la zona de l'Arboç. De tota manera, Tarragona ja va presentar el 29 d'octubre al·legacions particulars al projecte, però s'ha sumat a l'al·legació conjunta per rebatre els arguments del Ministeri de Foment i fer força reclamant l'impuls d'un projecte que consideren prioritari, tal com explica el tinent d'alcalde de Projectes Estratègics de l'Ajuntament de Tarragona, Javier Vilamayor. Segons ell, aquesta “és una obra prioritària, que permetrà enllaçar Reus i Tarragona definitivament als serveis de l'alta velocitat”. Per això, l'Ajuntament de Tarragona vol rebatre els arguments de Foment i demostrar la viabilitat econòmica del projecte.

El Baix Penedès veu que la instal·lació de l'intercanviador a l'Arboç podria afavorir el desenvolupament econòmic de la zona i generar oportunitats de negoci en una àrea econòmicament deprimida que, en els últims anys, ha acusat notablement els efectes de la crisi. A favor d'aquest projecte hi ha l'estalvi de temps que, segons el Ministeri de Foment, és de 4,3 minuts de mitjana, amb una incidència en 386.000 passatgers, 7.200 dels quals són de llarga distància.

A l'Alt Penedès també s'entén la interconnexió com una oportunitat. Si l'enllaç es fa al sud de Vilafranca (l'Arboç), la capital de l'Alt Penedès veurà enterrat el projecte de la futura estació de regionals que havia de donar sentit al pas del Tren d'Alta Velocitat (TAV) pel centre de la ciutat. Mentre que si l'operació es fa al nord (la Granada-Subirats) Vilafranca cobrarà més força que mai com a nus de comunicacions (C-15, AP-7, N-340, línia convencional de Renfe, línia d'alta velocitat). En contra hi juga l'estalvi de temps de viatge, que en aquest cas és d'1,3 minuts. I, a favor, la incidència que té, ja que afecta al voltant de 395.000 passatgers, bona part de llarga distància, i garanteix un accés ràpid a la línia per als ciutadans de l'Anoia.

Amb aquesta operació, Vilafranca se situa a 25 minuts de Barcelona i Tarragona, i pot ser un pol d'atracció de negocis des del port de Barcelona i el port de Tarragona per l'àrea del Penedès.

El projecte, que té el suport dels ajuntaments de Tarragona i Reus, situa les dues ciutats a 45 i 60 minuts de Barcelona, respectivament. D'aquesta manera, tant la Generalitat com els ajuntaments entenen que l'obra significaria una millora en les relacions entre el Camp de Tarragona i Barcelona.

El regidor d'Innovació, Empresa i Ocupació de Reus, Marc Arza, destaca l'impacte econòmic del projecte de l'intercanviador a Vilafranca, que té una taxa de retorn del 20,9%, segons els estudis tècnics elaborats des de la Generalitat. “Aquesta xifra és altíssima”, segons Arza, i confirma la idea que si es fa la connexió a Vilafranca “es multiplica en gran mesura l'efecte econòmic d'aquesta obra, i se li dóna molta més força, a canvi d'una diferència de temps de només 1,30 minuts per trajecte”.

LES FRASES

Podem rebatre els arguments de Foment i demostrar que l'obra és prioritària
Javier Vilamayor
tinent d'alcalde de projectes estratègics de tarragona
L'alternativa de Vilafranca multiplica l'efecte econòmic de l'obra, i li dóna força
Marc Arza
regidor d'Innovació, empresa i ocupació de reus

Foment diu que l'obra no és viable

L'Estudi Informatiu del Projecte de Connexió de la xarxa viària convencional a la Línia d'Alta Velocitat que el Ministeri de Foment ha tingut a exposició pública des de finals de setembre passat conclou que cap de les dues alternatives —l'Arboç o Vilafranca del Penedès— no són viables perquè no poden garantir la rendibilitat econòmica i social del projecte, malgrat que en el cas de Vilafranca admet que es pot aconseguir amb una demanda superior que és probable. Foment es basa en càlculs de cost-benefici que no són favorables a cap de les dues alternatives. En el cas de Vilafranca l'estalvi de temps, segons el Ministeri, és mínim, mentre que els costos de la inversió són similars a l'Arboç —el projecte, segons Foment, pot oscil·lar entre els 22 i els 35,5 milions d'euros, en funció de les alternatives tècniques. El Ministeri considera que el rèdit econòmic de cap de les dues alternatives no fan l'obra prioritària, cosa que la Generalitat rebat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia