Infraestructures

La Cambra vol a l'Arboç la connexió amb l'alta velocitat

Aquesta opció escurçaria el temps del trajecte dels trens fins a Barcelona, tot i que és més cara que situar l'intercanviador a Vilafranca

També reclama a Foment el tercer fil ferroviari, l'A-27 i desdoblar l'N-340

La Cambra de Comerç de Tarragona es desmarca de l'opció consensuada entre la Generalitat i els ajuntaments de Tarragona, Reus i Vilafranca i demana que l'intercanviador ferroviari –per connectar la línia convencional amb l'alta velocitat–, se situï a l'Arboç. Una opció que el mateix organisme reconeix que és més cara que l'altra alternativa, projectada a la Granada-Vilafranca (a l'Alt Penedès) però que justifica pel fet que els temps de recorregut dels trens fins a Barcelona s'escurcen. El president de la Cambra, Andreu Suriol, ha fet arribar aquesta petició per carta a la ministra de Foment, Ana Pastor. Un document que també inclou la reivindicació d'altres infraestructures viàries i ferroviàries que consideren “vitals” per al creixement del territori, com són l'execució del tercer fil ferroviari, la finalització de l'A-27 i el desdoblament de l'N-340 en A-7.

Situar l'intercanviador a l'Arboç està pressupostat en uns 27 milions d'euros, mentre que l'alternativa de l'Alt Penedès es rebaixa fins als 19 milions. Per contra, segons la Cambra, l'opció de l'Arboç permetria guanyar entre 5 i 7 minuts el temps de recorregut dels trens de velocitat alta que podrien circular, aprofitant el tercer fil, entre Tarragona i Barcelona. “No entenem la postura dels ajuntaments de Tarragona i Reus, perquè Vilafranca no és l'opció que més beneficia el territori; nosaltres lluitem perquè hi hagi més rapidesa entre Tarragona-Barcelona”, va dir ahir Agustí Domènech, president d'Ordenació del Territori de la Cambra de Tarragona.

L'estudi informatiu del projecte de connexió de la xarxa ferroviària convencional a la línia d'alta velocitat es troba en període d'exposició pública, però la memòria del qual el qualifica de “no rendible”, fet que, segons apunta Suriol en la carta, “fa pensar en negres presagis per al seu futur”.

El president de la Cambra va denunciar ahir “la històrica inacció de l'administració de l'Estat: “No atén suficientment les necessitats d'aquest territori i això escanya la nostra economia i el creixement de les nostres empreses”, va afegir-hi. “No es posen obres a licitació i les que s'hi posen no s'executen en moltes ocasions en el termini inicialment previst”, retreu a Foment.

En el document que la Cambra de Comerç ha fet arribar al Ministeri de Foment demanen que abordin “de manera urgent” altres tres projectes:

Tercer fil

Insisteix en la necessitat d'implantar l'ample europeu –el tercer carril ferroviari per al transport de mercaderies–, amb un calendari real de “disponibilitat operativa”. La previsió és que les obres s'iniciïn a la primavera del 2016 i estiguin enllestides a finals del 2017, amb un endarreriment de 4 anys, segons la Cambra.

A-27

Només hi ha dos trams en servei dels quatre previstos. El tercer tram, la variant de Valls, està previst que s'obri d'aquí a unes setmanes, però “queda pendent la part més important”: el tram Variant de Valls-Montblanc, amb un túnel pel coll de Lilla per a vehicles de matèries perilloses. Aquest encara no disposa de projecte executiu. Per la Cambra, la finalització de l'A-27 és vital “per donar sortida al transport per carretera dels productes procedents de la indústria química i la recepció del turisme del sector nord-est de la península”. I més retrets de Suriol a la ministra Pastor: “Malgrat les nombroses visites que ha fet a aquest territori, no ha concretat cap calendari per a la realització dels treballs.”

N-340

El desdoblament de l'N-340 en el tram comprès entre Altafulla-Torredembarra fins a Santa Margarida i els Monjos, “del qual ja es va realitzar el preceptiu estudi informatiu sense que el ministeri es pronunciés sobre el traçat més òptim”, és una altra de les prioritats que reclama la Cambra per reduir l'accidentalitat. Diàriament circulen 20.000 vehicles per aquest tram (que es dupliquen en els mesos d'estiu). “Suporta un tràfic en intensitat que és insostenible”, segons Domènech. Els representants de la Cambra es van mostrar ahir disposats a donar suport a les reivindicacions dels alcaldes del Pacte de Berà i de les Terres de l'Ebre per al desdoblament de l'N-340, sense participar, però, en els talls de carretera que s'hi duen a terme. A més, la Cambra es va mostrar partidària d'executar la variant de l'A-7 prevista al POUM de Tarragona, que es projecta entre la Boella i Boscos, resseguint pel sud el traçat actual de l'autopista AP-7.

De la carta enviada a Foment n'han enviat còpia a diverses institucions i representants socials i polítics del territori. Amb tot, la signen en solitari: “Quan has de buscar consens amb tantes entitats, en cada bugada perds un llençol”, va dir Suriol.

LA FRASE

L'Estat no atén suficientment les necessitats d'aquest territori i això escanya la nostra economia
Andreu Suriol
President de la Cambra de Comerç
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia