Medi ambient

Els alcaldes metropolitans, units contra la pol·lució

Es constitueix un consell per reduir la contaminació atmosfèrica que cercarà una política comuna a l'àrea de Barcelona

S'estudiarà la regulació dels vehicles segons les emissions que produeixin

A l'àrea metropolitana de Barcelona hi ha cada dia 11 milions de desplaçaments, dels quals quatre milions s'efectuen en vehicles privats. El trànsit és responsable del 60% de la pol·lució, i la contaminació provoca 3.500 morts prematures cada any a l'àrea de Barcelona. I no només per malalties pulmonars, sinó també per problemes cardiovasculars. “No podem esperar quatre anys més a implantar mesures”, va assegurar ahir la vicepresidenta de Medi Ambient de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Janet Sanz.

I la primera de les actuacions conjuntes va ser, ahir, constituir el Consell de Municipis Metropolitans per a la Lluita contra la Contaminació Atmosfèrica. Una comissió presidida per Ada Colau que agrupa les 36 ciutats metropolitanes i que treballarà a partir de diferents grups propostes per reduir les emissions i promoure sistemes de transport més sostenibles.

El vicepresident de
Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda, va avançar algunes de les propostes que ja s'estan treballant en l'elaboració del pla de mobilitat urbana de l'ens supramunicipal i que el nou consell podria dur a terme. “Intentarem declarar tota l'àrea metropolitana de Barcelona zona de baixa emissió”, i com a exemple va apuntar la limitació dels vehicles segons el que aquests contaminin. Per exemple, es planteja prendre com a epicentre la plaça Catalunya de Barcelona i, a partir d'aquí, crear cercles concèntrics de 10, 20 o 30 quilòmetres. Com més contaminin els vehicles, més lluny quedarien de poder accedir al centre de Barcelona. Poveda va fer altres propostes, com ara promoure l'ús de la bicicleta –l'AMB té previst invertir 10 milions d'euros en els anys vinents per crear carrils bici–, incorporar vehicles poc contaminants a les flotes públiques, crear àrees en què la prioritat sigui per als vianants i els ciclistes i implantar una fiscalitat segons la qualitat ambiental dels vehicles.

“És un problema de tothom, i posarem els recursos de l'AMB a disposició dels ajuntaments perquè puguin desenvolupar accions individuals i concretes”, va oferir Sanz.

LES FRASES

Hem de trobar espais de reflexió col·lectiva i pensar des d'un punt de vista metropolità
Ada Colau
Presidenta de l'àrea metropolitana de Barcelona
Hi una pla estatal i un altre de català que ens trasllada als ajuntaments la pilota de crear protocols
Janet Sanz
Vicepresidenta de Medi Ambient de l'àrea metropolitana
Calen més recursos per potenciar el transport públic, cal millorar-ne el finançament
Lluís Tejedor
Alcalde del PRAT
És més barat anar amb cotxe de Molins a Barcelona que amb transport públic, i és prioritari canviar-ho
Joan Ramon Casals
Alcalde de Molins de rei

L'impacte sobre el cervell infantil

Rosa M.Bravo

“El cervell dels nens de les escoles més contaminades creix menys que el de les escoles menys contaminades”, va afirmar ahir, amb contundència, el director científic adjunt i investigador del Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental Jordi Sunyer. Aquest expert va precedir l'acte de constitució del consell de municipis explicant els efectes més importants que la contaminació provoca sobre els humans, i entre altres dades va destacar el fet que la pol·lució és el quart factor de risc per darrere de la pressió alta i el consum de tabac i d'alcohol. L'investigador de l'Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l'Aigua del CSIC, Xavier Querol, va apuntar al seu torn la necessitat de reduir el trànsit no només dels barcelonins i d'oferir un transport públic ràpid i econòmic.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.