Societat

rodalies

petició de traspàs

Junts i a tota màquina

El món municipal i el govern de la Generalitat escenifiquen la unitat d'acció en la petició del traspàs de rodalies

El president Carles Puigdemont adverteix que es reaccionarà davant qualsevol incompliment del govern espanyol

Representants de més de 200 ajuntaments van ser ahir al Palau

Va ser tan breu com contundent. L'acte solemne per al traspàs de rodalies celebrat ahir al saló més noble del Palau de la Generalitat de Catalunya va durar escassament una hora, però va tenir tota la força i la contundència de les causes que apleguen la unanimitat de tots els sectors de la societat. La simple absència de representants del Partit Popular i Ciutadans a la Generalitat va quedar com una anècdota davant la imatge d'unitat que van oferir ahir els dos principals càrrecs polítics del país, el president Carles Puigdemont i l'alcaldessa Ada Colau, acomboiats pels representants de dos-cents ajuntaments i de diversos organismes d'índole econòmica, social i política del país.

Puigdemont i Colau van donar valor al concepte de la unitat en els seus parlaments. Precisament, l'alcaldessa de Barcelona, a qui sempre incomoden els formalismes del protocol i l'obligació de saludar totes i cadascuna de les autoritats presents als actes oficials, va capgirar ahir aquesta pràctica i, fent al·lusió a la gran quantitat de personalitats aplegades al Palau, va començar la seva intervenció afirmant que “avui, més que mai, el protocol té tot el sentit perquè aquest és un acte unitari que representa la pràctica totalitat del país, és un dels actes més unitaris que es pot fer en aquest país”. L'alcaldessa va destacar que “la suma d'esforços” en aquest àmbit es duu a terme “sense cap fissura ni cap diferència partidista”.

Sobre el mateix concepte de la unitat d'acció, el president Carles Puigdemont va anar més enllà del discurs descriptiu de Colau per llençar un missatge amb clara càrrega política i dirigit al govern d'Espanya: “És la transversalitat de l'acte d'avui que temen”, va afirmar el president de la Generalitat.

Puigdemont va subratllar “la fortalesa d'un país que es posa a caminar junt” i, insistint en aquesta idea, va convidar els presents a l'acte a “mantenir la unitat fins a aconseguir els objectius finals”.

Puigdemont va bastir el seu discurs amb un to de fermesa per deixar clar que la reclamació del traspàs de rodalies ha de marcar un nou rumb en la relació amb el govern espanyol. “No serem més pacients, ni serem passius amb els incompliments. A cada incompliment hi haurà una resposta per part nostra”, va afirmar.

El president de la Generalitat va acusar l'administració estatal de discriminar Catalunya deixant el país amb un servei ferroviari deficient que li impedeix competir en igualtat de condicions. Puigdemont té clar que la queixa ja no serveix de res i que l'actitud de l'Estat és cada cop més hostil: “No hi ha bondat a l'altra part”, va subratllar.

La voluntat de fer front als incompliments de l'Estat ha portat el govern de la Generalitat a buscar emparament en els tribunals, de la mateixa manera que ho fa constantment el govern espanyol, i en aquest sentit Puigdemont va fer un prec perquè la justícia actuï “amb celeritat, independència i en la defensa del bé comú”. El president també va voler alçar la mirada més enllà del conflicte que hi ha plantejat avui per avui, enfilant el discurs cap a un escenari ple de sobirania, convidant els presents a estar “preparats per la gestió del servei de rodalies. Hem passat a l'acció, els nostres conciutadans enes ho exigeixen”.

“Indignitat intolerable”

El discurs de Puigdemont va anar precedit de la intervenció d'Ada Colau, que no va estalviar qualificatius per definir la situació que viu el servei de rodalies de Catalunya. “És una indignitat, és intolerable i insostenible”, va emfatitzar la primera regidora de Barcelona, que va voler fer de portaveu de municipis més petits, com ara Montcada i Reixac, “on la falta d'inversió en les infraestructures continua causant la pèrdua de vides humanes”, en relació amb el problema dels passos a nivell en superfície.

“La manca eterna d'inversió afecta el dinamisme i la sostenibilitat del territori”, va denunciar Colau, que va vincular els alts nivells de contaminació de l'àrea de Barcelona amb el fet que la falta d'inversió en el transport privat obligui els ciutadans a fer ús del vehicle privat.

L'alcaldessa de Barcelona va posar l'accent en els perjudicis que per a l'economia suposa no poder tenir un sistema ferroviari fiable, i amb la mirada al futur va assegurar que una gestió cent per cent catalana del servei de rodalies “es pot fer molt millor, ho farem molt millor”.

De fer realitat un servei “millor” també en va parlar el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, que va ser l'encarregat d'obrir l'acte amb un discurs tan carregat de significació política com de contingut social: “Els ciutadans i ciutadanes es mereixen un servei millor”, va dir en el moment de tancar la seva intervenció i com a resum d'un discurs en què va defensar el traspàs de rodalies a la Generalitat amb l'objectiu d'oferir un servei eficient i fiable als usuaris. Rull va fer un discurs polític, i va acompanyar les seves paraules de dades tècniques, com la que indica que la puntualitat dels trens regionals de Renfe és del 51%, enfront de la puntualitat del 99,2% dels ferrocarrils de la Generalitat.

La Pobla com a exemple

El discurs de Rull es va fonamentar en el fet que des de la proximitat la gestió d'un servei ferroviari es millora i va posar com a exemple el que ha passat a la línia de tren que uneix Lleida amb la Pobla de Segur, que entre l'agost i l'octubre de l'any passat va tenir 14.208 usuaris, mentre que durant el mateix període de tres mesos d'aquest any, ja sota la gestió de Ferrocarrils de la Generalitat, que hi ha estrenat nous trens, el nombre d'usuaris s'ha enfilat fins als 43.344.

En representació dels milions d'usuaris que cada dia pateixen els dèficits del servei de tren, van intervenir en l'acte d'ahir el president de la Federació de Municipis de Catalunya, Xavier Amor, i el vicepresident de l'Associació Catalana de Municipis, Josep Caparrós. Aquest últim, alcalde de Sant Carles de la Ràpita, va advertir que el problema del mal servei ferroviari no és exclusivament de Barcelona, sinó de tot el país, amb clara al·lusió als dèficits de la línia R16 que connecta amb les comarques de l'Ebre.

Per la seva banda, Xavier Amor va subratllar “el dret social” del transport públic i va mostrar-hi també el seu compromís inequívoc: “Els alcaldes i les alcaldesses farem el que calgui per reivindicar i aconseguir el traspàs de rodalies.”

LES FRASES

L'autogovern existeix, però en el cas de la xarxa de rodalies no tenim ni auto ni govern
Carles Puigdemont
president de la generalitat
Anar a negociar a Madrid és com el dia de la marmota, que prometen diners i després no arriben
Ada Colau
alcaldessa de barcelona
Els alcaldes i les alcaldesses de Catalunya farem tot el que calgui per aconseguir el traspàs de rodalies
Xavier Amor
president fmc
L'incompliment d'Adif no és un problema exclusiu de l'àrea metropolitana, és un problema de país
Josep Caparrós
ViCepresident aCM

El contenciós contra Adif es presentarà demà

Catalunya és un país de trens. Demà es compleixen 168 anys de la inauguració del primer ferrocarril de la península ibèrica que va unir Mataró amb Barcelona. Demà, també, és la data triada per la conselleria de Territori i Sostenibilitat per presentar definitivament a l'Audiencia Nacional la demanda contenciosa administrativa contra l'empresa Adif “per tal que s'insti l'empresa a invertir definitivament ” a Catalunya, va manifestar ahir el conseller Josep Rull.

La reclamació judicial arriba després que Adif hagi ignorat la reclamació formal presentada per la Generalitat per tal que s'executi tota la inversió promesa a Catalunya. Només l'any passat, Adif va deixar d'invertir el 74% dels diners pressupostats. Aquest incompliment de l'Estat s'afegeix a d'altres que s'arrosseguen des del 2008, quan el govern socialista de José Luis Rodríguez Zapatero va prometre una súper inversió de 4.000 milions que després no es va fer efectiva.

A l'acte d'ahir també hi van ser presents diverses entitats o plataformes d'usuaris que fa temps que lluiten per una millora del servei, com ara la plataforma Perquè no ens Fotin el Tren, que denuncia l'abandonament de la línia R3. En un comunicat, la plataforma va donar ple suport a la petició de traspàs, però alhora va recordar que la Generalitat és competent en matèria dels horaris i que des fa dos anys hi ha una petició per adaptar els horaris a les necessitats de la població.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia