Infraestructures i serveis

municipal

infraestructures

Sabadell fa obres per relligar la ciutat després del metro

L'Ajuntament afronta la fase final de l'ampliació dels ferrocarrils com una “oportunitat” per transformar l'espai urbà

Alguns projectes són fer-hi més rotondes, places noves i més carrils bici

Sabadell crearà un parc de ciutat nou que uneixi la zona nord amb el parc fluvial del Ripoll. Ho farà transformant el parc del Nord –espai afectat per les obres del metro a Sabadell– amb itineraris nous, reforestant els espais naturals i reconstruint la rotonda de la carretera de Prats. Aquest és només un dels projectes que l'equip de govern de Sabadell –format per ERC, la Crida per Sabadell, Unitat pel Canvi a Sabadell i Guanyem Sabadell– ha posat sobre la taula per “tancar les cicatrius” –explica molt gràficament l'alcalde, Juli Fernàndez– de prop d'una dècada d'obres per perllongar els ferrocarrils a Sabadell. Ara per ara les obres continuen. De moment, al setembre es van inaugurar la de Can Feu-Gràcia i la Sabadell Plaça Major, i està previst que a la primavera del 2017 s'obrin al públic les de la Creu Alta, Sabadell Nord i Sabadell Parc del Nord. “Es viurà una transformació de la ciutat només comparable a la de fa 25 anys amb l'Eix Macià”, assegura Fernàndez, i explica que és “una oportunitat” per transformar i relligar els barris de la ciutat, i crear-hi centralitats. L'executiu local no només vol incidir en temes urbanístics sinó anar més enllà i recuperar-hi espais que utilitzin els ciutadans.

En el cas de Can Feu-Gràcia, les obres es basaran a obrir l'accés a la ciutat des de l'autopista pel centre, i agilitar-hi la zona. La rambla Ibèria tindrà dos carrils per sentit, com la ronda Ponent, i un carril de bicicleta segregat. En el cas de la segona, serà un per sentit. Es preveu que totes dues estiguin obertes definitivament, després de les obres, al març del 2017. El projecte inclou una altra rotonda a la cruïlla de les dues vies que estarà enllestida al juny del 2017. En aquest sector el govern manté la reivindicació de fer passar la línia fins al Castell de Can Feu per sota terra.

A la Creu Alta, l'estació que està al costat d'una zona comercial i de l'Eix Macià, la clau és què es farà a la superfície de l'espai de l'estació. L'Ajuntament aposta per fer-hi una plaça per al barri, però resta pendent de la negociació amb la Generalitat, com també passa a Can Feu. La regidora de Territori, Glòria Rubio, defensa que amb l'obertura de Sabadell Nord, on hi haurà un intercanviador de la Renfe i Ferrocarrils, es crearà “una nova centralitat”. En aquest cas, a mesura que les obres del metro alliberin espai s'actuarà per acabar d'urbanitzar-hi el gran espai central. S'han d'ultimar alguns “detalls” amb els veïns de la zona però s'hi inclourà, per exemple, un amfiteatre. Es preveu que les obres es facin el 2017 i s'allarguin uns mesos. I, finalment, els arbres arribaran fins al Parc del Nord aquest hivern i es continuarà col·locant mobiliari, com ara un parc infantil, entre final d'aquest 2016 i principi de l'any 2017.

La plaça Major, un projecte amb restriccions

“És una oportunitat complexa”, afirma Juli Fernàndez a l'hora de parlar del passeig de la plaça Major, un espai al bell mig de la ciutat que ha estat objecte de més de vint anys d'obres i que ara té el futur condicionat per l'estació de ferrocarrils que s'hi ha construït a sota. Un informe dels bombers deixa clar que cal fer-hi una reserva de 500 metres quadrats per a zones de rescat i que no s'hi poden posar elements fixos. La primera conseqüència és que la fira de Santa Llúcia s'ha de traslladar a la plaça Sant Roc. Aquest element nou s'haurà de tenir en compte a l'hora de definir com ha de ser el passeig en el procés obert per l'Ajuntament per endreçar el nucli central de la ciutat.

Mentrestant, tornaran les obres a l'espai. Després de la campanya de Nadal s'urbanitzarà la zona nord i sud basant-se en el projecte que ja hi havia.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia