Societat

Demanda contra Adif per vulnerar un pacte del 2010

El contenciós sobre la inversió en ferrocarrils arriba a l'Audiencia Nacional

L'Estat anuncia noves inversions

El recurs contenciós administratiu presentat ahir pel Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat contra Adif es fonamenta en l'incompliment de l'empresa estatal d'un acord entre l'administració catalana i l'espanyola, de febrer del 2010, sobre les condicions d'ús de les vies de la xarxa de rodalies. Aquest acord preveia, entre altres coses, el compromís de mantenir informada la Generalitat sobre totes les incidències de trànsit dels trens i de l'estat de les infraestructures, per tal de poder programar de manera eficaç i incidir sobre el servei.

El recurs arriba als tribunals després que Adif rebutgés el setembre passat la demanda presentada pel conseller de Territori, Josep Rull, per l'incompliment de les mesures previstes en l'acord del 2010 i dels compromisos adquirits.

En aquest sentit, el dia de la signatura de l'acord, l'aleshores president d'Adif, Antonio González, es va comprometre, davant l'aleshores conseller Joaquim Nadal, a “treballar de manera lleial per fer que el servei funcioni”. “Ens comprometem a posar a disposició de la Generalitat tots els mitjans per assegurar-ne la qualitat”, hi afegia. Precisament, això és tot el contrari del que ha passat, segons ha denunciat reiteradament el conseller Rull.

El conseller va tornar a insistir ahir sobre aquesta qüestió i va assegurar que amb la utilització de la via judicial es pretén “garantir que els ciutadans de Catalunya tinguin un servei de rodalies digne i fiable”. La demanda de la Generalitat pretén que Adif inverteixi aquells diners a què s'havia compromès i que han quedat al calaix. En concret, es fa esment del pla inversor de 306 milions d'euros pactat l'any 2013 i del qual, segons Territori, només s'ha executat un 4,2%. Aquesta afirmació és negada per Adif, que ja al setembre va assegurar que entre el 2012 i el 2016 ha invertit 790 milions d'euros.

L'ús de la via judicial per part de Catalunya en aquest tema va ser criticada ahir per la vicepresidenta del govern espanyol, Soraya Sáenz de Santamaría, que en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres va acusar el govern català d'usar una doble vara de mesurar, i va recordar que les resolucions judicials s'han d'acceptar sempre, siguin favorables o no.

Per la seva part, Adif va respondre a l'ofensiva judicial catalana aprovant una inversió de 15 milions d'euros per renovar el sistema de gestió de la xarxa de rodalies de Barcelona. L'objectiu és dotar les estacions de Gavà i Castelldefels d'un nou enclavament electrònic que ha de permetre millorar la circulació de trens de la línia Barcelona - Vilanova i la Geltrú - Sant Vicenç de Calders. Recentment, l'administració espanyola ha anunciat altres inversions en l'àmbit ferroviari, concretament en la millora dels accessos al port i a l'aeroport.

LA XIFRA

306
milions
es va comprometre Adif a invertir en rodalies el 2013. D'aquesta inversió, només se n'ha executat el 4,5%.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia