Medi ambient

Tornen a reclamar la implantació d'un peatge a l'entrada de Barcelona per fer reduir la contaminació

L'àrea de Barcelona ha de combatre amb propostes «més radicals» la contaminació atmosfèrica si vol complir els objectius de l'Organització Mundial de la Salut (OMS) i evitar, així, 3.500 morts a l'any pels seus efectes, un canvi que, segons diversos experts, passaria per crear peatges d'entrada a la ciutat tal com ho han fet urbs com ara Londres. Reduir la contaminació de l'aire per partícules pm10 (inferiors a 10 micres) a l'àrea metropolitana al que planteja l'OMS evitaria 3.500 morts cada any dels 30.000 que es registren per aquesta causa a la zona, va manifestar ahir el codirector del Centre d'Investigació d'Epidemiologia Ambiental de Catalunya, Jordi Sunyer. En el marc d'unes jornades sobre la millora de la qualitat de l'aire a ciutats europees que se celebren a Barcelona, Sunyer va apuntar que el 45% dels habitants de l'àrea metropolitana viuen a menys de 50 metres d'una via amb més de 10.000 vehicles diaris, la qual cosa incrementa el seu risc de tenir problemes respiratoris cardíacs i tenir arteriosclerosi. «Hi ha evidències que l'exposició d'embarassades a aquests nivells de contaminació provoca el naixement de nens més petits i amb problemes cerebrals», va assenyalar Sunyer. A Barcelona, el trànsit és el principal contribuent a la contaminació atmosfèrica, amb prop del 50% del total, seguit de la indústria, amb un 30%, i altres activitats com ara les obres. Sobre el pla de la Generalitat per millorar la qualitat de l'aire, que inclou 73 mesures, entre les quals la reducció de la velocitat permesa en els accessos a Barcelona a 80 quilòmetres per hora, Sunyer va dir que «és tímid» i que s'haurien d'adoptar mesures de més impacte com ara reduir els vehicles pesants i les seves emissions, augmentar les zones de restricció de trànsit o la tan temuda creació de peatges per arribar al centre de la ciutat. «La mesura dels 80 km/h sabíem que no influiria gaire, només feia reduir entre un 2 i un 3% i hem d'arribar al 30 o el 40%», va insistir el codirector del CREAL en aquestes jornades organitzades pel Departament de Medi Ambient.

Fins ara, però, l'Ajuntament de Barcelona sempre s'ha mostrat contrari a aplicar qualsevol mena de peatge a l'entrada de la ciutat i ha defensat l'àrea verda com a fórmula de regulació de la mobilitat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.