Infraestructures

Tramvia per Provença, però sense calendari

Trias anuncia la seva aposta per unir el Trambaix i el Trambesòs per aquest carrer de l'Eixample

Queda supeditat a la falta de recursos i difícilment es farà l'obra en aquest mandat

Saben aquelles situacions en què hi ha una bona notícia i una altra de dolenta? La unió de les dues línies del tramvia, aquest debat que ja és endèmic a Barcelona, planteja, en certa manera, aquest escenari. D'una banda, l'alcalde de la ciutat, Xavier Trias, va anunciar ahir que s'havia decantat per connectar el Trambaix i el Trambesòs seguint l'eix del carrer Provença, així que es descarta l'opció de la Gran Via. De l'altra, però, l'obra difícilment començarà en aquest mandat, a causa de la falta de recursos econòmics. Segons diverses fonts relacionades amb el projecte, ara no hi ha diners per poder satisfer el cost d'una gran obra d'aquestes característiques. Tant en campanya electoral com ja d'alcalde, Trias ha refusat sempre la unió per la Diagonal, després del fiasco de la consulta convocada per l'anterior govern socialista. Com a idea general, la seva idea era unir les dues línies a través de l'Eixample. Fins i tot la Generalitat, ara fa un any, va qualificar de “prioritària” l'obra. Més recentment, ara que el debat s'ha reobert, han transcendit les dues possibilitats sobre les quals el govern municipal especulava: o la connexió per Provença o per la Gran Via (tal com mostra el gràfic).

En la reunió d'ahir entre l'Ajuntament, la Generalitat i l'empresa concessionària del servei, Trias va demanar al Departament de Territori i Sostenibilitat que elabori el projecte detallat per unir els tramvies per Provença i n'estudiï el cost i la viabilitat econòmica, que és el quid de la qüestió. Al mateix temps que es va declarar “un entusiasta del tramvia”, Trias va supeditar-ho tot a la “capacitat financera disponible”. En declaracions recollides per les agències, després de la seva conferència al Cercle d'Economia, el batlle va fer equilibris argumentals per no admetre obertament que la falta de recursos manté en l'aire i sense data aquesta connexió: “Caldrà fer números per veure les decisions.” Sense descartar que el projecte salti al mandat vinent, va puntualitzar que entendria que “s'ajornés, però no pas que se suspengués”. Cal recordar que els pressupostos de l'Estat retallen de 82 milions d'euros la partida a l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM). Per mirar d'apaivagar la seva repercussió, Trias es reunirà dimarts que ve amb la ministra de Foment, Ana Pastor.

El Ret Bus, prioritari

Una pista de cap on va la mobilitat de Barcelona a curt termini l'ofereix el fet que s'hagi arraconat l'opció de la Gran Via. Aquesta proposta tenia l'inconvenient que trepitjava una de les línies de la xarxa ortogonal de busos ràpids, el Ret Bus, projectada per a aquest eix. Trias va deixar clar ahir que la seva prioritat és el Ret Bus, pels seus costos inferiors i una execució més fàcil –les primeres línies es posaran en servei a la tardor). En qualsevol cas, la unió per la Provença demanarà una profunda reordenació de la mobilitat en l'entramat central de l'Eixample. Tot i que Provença no és un carrer d'alta densitat, el travessen carrers importants, com ara Balmes, Pau Claris i Bruc, i la seva estretor farà que s'hagi de buidar de cotxes. El debat endèmic va per llarg.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.