Infraestructures

badalona

Serra esvaeix els dubtes i diu que el canal del port es farà

El viaducte pel tren dissenyat inicialment se substituirà per un altre de més barat i que afegirà el pas del tramvia

La realització final del vial haurà de ser paral·lela al desenvolupament immobiliari de la zona

El nou viaducte costarà 9 milions d'euros, la meitat que el primer

La gran incògnita urbanística de Badalona, potser la més important en els darrers anys, ja té resposta. La va donar ahir l'alcalde de la ciutat, Jordi Serra (PSC), en revelar els dubtes que ell mateix i el govern que encapçala –amb CiU i ERC– van crear fa dos anys en advertir seriosament sobre la possibilitat que, al final, no s'acabés construint el que havia de ser l'actuació més singular i ambiciosa del port de Badalona: el canal navegable que al llarg de 300 metres s'endinsa a la ciutat. I després de tot aquest temps, en què el govern de la ciutat mantenia un silenci sobre la solució definitiva del projecte tot i que les obres a la zona avançaven dibuixant el traçat per on havia de passar el canal, el batlle socialista va trencar l'interrogant: “Un altre canal és possible, i com que ja sabem què es pot fer d'una altra manera, el farem”.

Serra es referia, així, a l'alternativa per la qual finalment optarà el govern badaloní al que era, per ell, el principal escull per no tirar endavant el projecte del canal: el cost econòmic de la construcció d'un gran viaducte per al pas del tren, força elevat per tal que per sota hi poguessin circular vaixells d'una alçada considerable. Finalment, i tot i matisar que encara s'estan enllestint tots els estudis tècnics i que tots els detalls s'explicaran durant el proper mes d'octubre, la solució tècnica per mantenir el canal serà la construcció d'un altre vial, de menys altura, “que no obligarà a tallar el trànsit ferroviari, i a meitat de preu”. Concretament, prop de 9 milions d'euros, una quantitat “raonable” per Serra, que va indicar que fa dos anys el preu de fer el viaducte dissenyat inicialment, “era del doble”. L'alcalde socialista, que va explicar que aquesta nova proposta s'ha d'acabar d'explicar a partir d'ara en el consell d'administració de Marina Badalona –l'empresa pública que gestiona el port–, a la resta de partits de l'Ajuntament i a les entitats veïnals de la zona, va mostrar-se satisfet perquè el nou pont sobre el canal podrà incloure un espai per a la circulació del tramvia, que ara mor a tocar de les tres xemeneies de Sant Adrià i que es pretén allargar fins a la porta de la fàbrica CACI, futura seu del museu del còmic i de la il·lustració de Catalunya, a la façana marítima.

No hi ha calendari

Pel que fa als terminis d'execució del canal i del nou viaducte, Serra va apuntar que es farà “quan es pugui, però no enmig del no-res”. “Tot plegat ha d'anar en conjunt amb el desenvolupament urbanístic de la zona”, tot confiant que la conjuntura econòmica de crisi “canviï” i que, així, la iniciativa privada que ha de promoure prop de 2.000 habitatges a l'entorn del canal sostingui una iniciativa pública “incapaç” d'assumir la magnitud del projecte. “No és el mateix invertir-hi quan hi ha un solar que quan, com ara, ja s'han estrenat dos ponts, s'ha inaugurat una rambla i es preveu fer el nou passeig marítim”, va adduir Serra com a motius per tenir “esperança” en la inversió privada en el projecte.

Les claus

Un projecte singular i atractiu o una rambla més de ciment i verd

Jose g. navarro

El canal del port de Badalona és el colofó que culmina el port de la ciutat, enllestit fa uns anys. Amb 300 metres de llarg i una amplada de 40 metres, es preveia que fos l'epicentre d'un bulevard nàutic, que té continuïtat fins al Palau Olímpic de Badalona amb una marina verda. Tot plegat, envoltat d'habitatges privats d'un cert nivell.

L'anunci ‘sorpresa'

Tot just estrenar el càrrec d'alcalde de Badalona i agafant sorpreses moltes de les parts implicades en el projecte, Jordi Serra va anunciar el 30 d'abril del 2008 que el govern estava valorant la possibilitat de descartar la creació del canal per, a canvi, ampliar el parc que prossegueix aquesta infraestructura. Les raons de Serra per mostrar-se partidari d'eliminar el canal eren “estalviar temps, costos i dificultats” per fer-lo possible.

Crítica de l'arquitecte

Entre les crítiques a la proposta anunciada per Serra, com la del risc d'indemnitzar les immobiliàries que havien de construir els habitatges que es fessin entorn del canal, una de les més significatives va ser la de l'arquitecte del port, Manuel de Solà-Morales, que va qualificar de “manca de visió” l'opció de prescindir del canal.

L'últim canvi de parer

Dos anys després, Serra va assegurar ahir: “Molta gent considerava atractiu el projecte i entenc que això dóna un sentit a la continuïtat del port”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.