Societat

L'alumne també crea coneixement

Les noves tecnologies a l'aula canvien la relació entre professor i estudiant

Un institut de Terrassa fa un ús actiu d'internet més enllà del llibre digital

Incorporen les xarxes socials a les classes

“No em despista, hotrobo engrescador”, diu
un alumne sobre l'ús del Twitter a la classe d'anglès

Alumnes de tercer d'ESO de l'institut Torre del Palau de Terrassa esperen l'arribada del professor d'anglès amb l'ordinador ja en marxa. Tots estan connectats al Twitter, però això no comporta cap retret quan Abel Gálvez entra per la porta. “Les xarxes socials són una eina molt potent i no hem de prohibir-la, sinó educar els alumnes perquè la facin servir bé”, explica el professor. Actualment, els estudiants treballen en un projecte que combina diversos usos de les noves tecnologies: Twitter, podcast, realitat augmentada...

Els alumnes de Gálvez estan creant una ruta de monuments de Terrassa: graven descripcions sonores en anglès, que pengen en un portal gratuït d'audioguies (Woices). Qualsevol persona dotada amb un telèfon intel·ligent pot accedir a la feina dels estudiants, que ells mateixos difonen a través del Twitter. Aquesta forma d'aprenentatge “enganxa i motiva” la majoria dels alumnes, segons Gálvez, perquè “utilitzes el seu llenguatge”. També afavoreix un clima de més calma a les classes. “M'agrada més estudiar així perquè no es fa tan pesat”, diu l'Arnau, un dels estudiants. El Nacho assegura que aquest curs està aprenent “molt més” que a primer i a segon. La Mònica qualifica d'engrescador el mètode, igual que el Dani, que afirma que el Twitter no el despista.

El director de l'institut Torre del Palau, Evaristo González, va més enllà sobre els beneficis de la incorporació de les noves tecnologies: “L'alumne crea coneixement, el difon i això repercuteix en una millor autoestima”. El centre té una publicació digital i 500 blocs, en què treballen uns 300 alumnes. Josep Dalmau, professor d'informàtica, ha detectat que els estudiants estan més motivats a l'hora de fer els treballs, “ja que saben que es poden publicar a la xarxa”. L'institut –que fa vuit anys que va incorporar les noves tecnologies i dos que participa en l'Educat 1x1– també disposa de canal propi de Youtube i està desplegant la pàgina de Facebook.

En aquest sentit, González continua reflexionant que la digitalització de les aules “no són els llibres digitals”, sinó viure amb internet i en un entorn col·laboratiu, el de la web 2.0. Per això, l'institut considera que no s'han de prohibir les xarxes socials, sinó que s'ha de difondre que se'n faci un bon ús.

El concepte de privacitat

L'institut reconeix que un dels punts febles és el concepte de privacitat que tenen els adolescents i intenta conscienciar-los. “Controlo més els continguts que penjo després d'una xerrada”, explica l'Elia, una alumna del centre. Però, també pesen els avantatges. Dalmau fa dos anys que utilitza el Twitter perquè els alumnes de quart d'ESO contactin amb ell per resoldre dubtes dels exercicis. “Han de fer un esforç de sintetitzar la informació en 140 caràcters; sense saber-ho estan fent resums”, destaca Dalmau.

La “mentalitat oberta”de Dalmau o Gálvez és una característica “molt important” que han de tenir els professors, segons explica González, per avançar en la incorporació de les tecnologies a l'aula.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.