Educació

De nens molt capaços a joves excel·lents

Cap a cinquanta alumnes gironins amb altes capacitats han participat en uns tallers de robòtica al Parc Científic i Tecnològic

L'experiència ha estat satisfactòria i se'n faran més

S'està preparant un màster per a professorat i una escola d'estiu

Una cinquantena d'alumnes de 5è i 6è de primària i de 3r i 4t d'ESO de diferents centres gironins i també d'algun de Barcelona han participat en uns tallers científics adreçats a infants i joves amb altes capacitats. Es tracta d'una prova pilot que s'ha dut a terme als espais que Udigital.edu té a l'edifici Narcís Monturiol del Parc Científic i Tecnològic amb la col·laboració de l'associació Fanjac (Fundació d'Ajut a Nens i Joves d'Altes Capacitats) i el suport del vicerectorat d'Estudiants, Cooperació i Igualtat de la Universitat de Girona. En concret, s'han fet quatre tallers amb alumnes de secundària i uns altres quatre amb alumnes de primària. Cada taller ha estat de dues hores de durada. Han treballat, sobretot, la creativitat a partir de la robòtica i l'astronomia, les dues matèries en què estan especialitzats els professionals que treballen a l'Udigital.edu.

A pesar d'haver estat molt limitats en el temps, la psicòloga de la Fanjac, Teresa Gómez, assegura que tant els nois i noies que han participat en els tallers com els seus pares n'han quedat molt satisfets. I, de fet, ja s'està preparant una segona fase d'aquests tallers que es desenvoluparan en aquest curs escolar i que aquesta vegada aniran adreçats a alumnes més petits. A banda de l'estimulació intel·lectual que han rebut en aquests tallers, s'ha aprofitat per ensenyar els participants a treballar en equip i a trencar el funcionament individualista amb què se solen comportar molts d'aquests alumnes, segons destaca Gómez. Un cop acabats aquests tallers, es passarà als pares i als alumnes unes enquestes per fer-ne una valoració més acurada i també s'estudiarà si l'experiència ha revertit en benefici de l'escola o de l'institut.

Aquest tipus de tallers cobreixen, tot i que molt parcialment, les necessitats educatives especials que requereixen els alumnes amb altes capacitats i que, ara per ara, no reben als centres. En aquest sentit, el professor universitari i membre del vicerectorat d'Estudiants, Cooperació i Igualtat de la UdG, Teo Jové, subratlla la importància de detectar a temps els alumnes gironins amb altes capacitats perquè aquest són, potencialment, els joves amb talent que la Universitat de Girona no pot deixar escapar en el futur.

Altres iniciatives

Per aquest motiu, per exemple, ja s'està treballant en la celebració, a la primavera, d'un campus per a estudiants preuniversitaris d'altes capacitats i també s'està a punt de signar un conveni entre la Fanjac i la UdG per oferir un màster en aquesta matèria per a professorat del centre. En aquest mateix sentit s'està organitzant una escola d'estiu oberta a professionals, estudiants i pares.

Les altes capacitats inclouen la superdotació i el talent. La superdotació fa referència a l'alumnat amb un nivell alt de raonament lògic i creativitat en tots els recursos intel·lectuals. L'alumnat amb talent té una elevada aptitud en un o més àmbits, però en canvi en la resta pot presentar nivells discrets o fins i tot deficitaris. Els alumnes superdotats i els talentosos suposen entre el 4% i el 6% de la població escolar. Són un grup heterogeni que comparteixen trets comuns i que requereixen una detecció per tal d'atendre les seves necessitats.

LA FRASE

Hem de fer el possible per captar, per a la UdG, tots els joves amb talent
Teo Jové
professor universitari
6
per cent
dels alumnes són els que destaquen perquè són superdotats o talentosos.

L'observatori de la UNED n'ha detectat 125 casos

N.A

L'observatori de la superdotació i els talents de què disposa la UNED de Girona ha diagnosticat des que es va posar en funcionament, el 2009, prop de 125 casos de nens amb altes capacitats. Dirigit pel professor de la UNED i inspector d'Ensenyament, Àngel Guirado, disposa d'un equip de quatre psicòlegs que avaluen els nens que els arriben normalment per iniciativa de les famílies i en alguns casos, menys, dels centres educatius. Un cop s'ha determinat que tenen altes capacitats, proporcionen als pares un seguit de recomanacions de caràcter pedagògic i també informen de la situació a l'equip d'assessorament psicopedagògic (EAP) per tal que en el centre educatiu prenguin algun tipus de mesura o mobilitzin els recursos que siguin possibles.

A més d'aquesta tasca, cada any l'observatori també fa una recerca que està relacionada amb aquests temes. L'últim que s'ha dut a terme ha estat sobre la creativitat i la seva expressió en els alumnes amb altes capacitats. En aquest sentit, i segons ha explicat Guirado, entre els joves superdotats hi predomina un percentatge important de creativitat, mentre que en els talentosos no sempre hi és o bé hi és però en una expressió menor. Guirado, que també fa formació entre el professorat, és coautor del llibre Altas capacidades intelectuales. Pautas de actuación, orientación, intervención y evaluación en el periodo escolar.

Una guia per als docents

El Departament d'Ensenyament ha elaborat una guia de detecció i actuació per a l'alumnat amb altes capacitats adreçada al professorat de primària i secundària. Amb aquesta guia es pretén ajudar els docents a detectar, dins l'aula, els alumnes talentosos i proposar-los programes que permetin impulsar les seves capacitats. Ara com ara una de les solucions que s'aplica de manera freqüent és avançar els nens de curs. La guia defineix les característiques d'aquest alumnat i desmenteix alguns estereotips respecte dels infants i joves talentosos, com per exemple que provenen de classe social mitjana o alta, que són propensos a desequilibris psicològics, que acostumen a avorrir-se o que han de ser atesos per professionals superdotats. Una altra de les actuacions que s'ha dut a terme en aquest àmbit ha estat la formació, al curs passat, de més de sis-cents docents catalans. La guia es va presentar recentment.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.