Economia

MIQUEL ÀNGEL OLIVA

PRODUCTOR D'IDEES. CREATIVACIÓ

“Més que joves indignats volem joves implicats”

Emprenedor creatiu (Girona, 1970) és artífex de la Fundació per a la Creativació inspirada pel Fòrum Impulsa 2010. Dimecres se celebrarà la Festa de les Idees, amb 1.500 escolars. L'1 de juliol, es presentarà la fundació a Barcelona
Les escoles no maten la creativitat, és que no l'eduquen, no la desenvolupen
Què és la creativació?
És la unió entre creativitat i innovació i és generar idees de manera creativa per convertir-les en propostes reals, factibles. No és només imaginar les possibilitats sinó implicar-nos a fer-les possible.
Que la idea no sigui només paper...
El nostre objectiu és aconseguir que els joves, que en els millors dels casos són indignats, siguin joves implicats. Volem fer-los despertar inquietud. Si no hi ha inquietud, difícilment hi haurà emprenedoria. Tots disposem de la capacitat creativa, però al llarg de la trajectòria educativa aquesta capacitat no es desenvolupa. Volem que ja en etapes infantils els nens descobreixin que la tenen, són creatius de sèrie...
Com que perdem elasticitat, també perdem creativitat...
Sí, perquè no l'exercitem. El cervell és com un muscle, que si l'exercites, guanya vigor. Si exercites la ment, crees noves connexions, capacitats, visions. Si ningú motiva el nen perquè sigui creatiu, queda com una capacitat, no pas com una competència. Igual que no podem entendre que hi hagi analfabets, tampoc hauríem d'entendre que hi hagués analfabets creatius.
Quan un pensa en idees, pensa en materialitzar-les en un negoci.
Si generem inquietud, després podem focalitzar-ho en allò que ens sembli més profitós: des de l'àmbit de l'emprenedoria professional, social, ciutadà, realització personal... Més que buscadors de feina, busquem persones que es realitzin.
Si la idea no es tradueix en un negoci, també és bona? No estem parlant de fum?
També és creativadora i no és fum. El treball de la fundació fa un curs escolar que està en funcionament i 1.500 nens de Girona i Salt han participat d'un itinerari per desenvolupar la seva creativació. I ho hem fet acostant-se al seu llenguatge, el del conte. Hem creat un personatge que els planteja un repte imaginari. Necessita que cada nen l'ajudi per trobar solucions i triar quina ho resol satisfactòriament.
L'escola mata la creativitat?
És una frase que es repeteix sovint, però l'obligació de l'escola és impartir unes matèries i uns coneixements. No podem obviar els continguts convencionals, essencials, però ho hem de complementar. Les escoles no és que matin la creativitat, no l'eduquen, no la desenvolupen. El nostre programa és una activitat escolar i no extraescolar, que imparteixen els mestres, i vol que el 100% dels nens puguin desenvolupar la seva creativitat i esdevinguin persones capaces de proposar solucions imaginatives als reptes de present i futur. Perquè si no és així, no sé com ens en sortirem!
La societat penalitza els creatius?
La societat és ordenada i no hem de pensar en el creatiu amb l'estereotip de geni; no, perquè creatius ho som tots. Els nens també segueixen aquesta uniformitat de la societat: diuen el que diuen els altres per no ser diferents, quan la creativitat està en la diferència... En un dels exercicis trenquem el sentiment de manat.
És sembrar per recollir més tard...
Si volem grans canvis, no tot ha de ser a curt termini. És un programa enfocat a nens del cicle mitjà d'educació primària: 8, 9 i 10 anys. A partir del curs vinent ho ampliarem a 12 anys. El cost del programa per nen al llarg del curs escolar és de 10 euros, el mateix que costa una entrada al cinema i una bossa de crispetes. La diferència? Passes de ser un espectador a un actor protagonista de la teva vida. I per fer-ho has de ser una persona inquieta. Així l'emprenedoria sortirà de manera espontània.
Fa deu anys, una fundació així s'hagués entès?
Probablement no s'hagués vist de manera igual. Avui estem parlant molt de l'emprenedoria i es destaca l'acció de joves emprenedors. El canvi no ve d'aquí, és massiu.
El que fa és ensenyar a pensar?
Absolutament. Si estem d'acord que determinats hàbits s'han d'adquirir des de ben petits –rentar-se les dents, menjar bé, l'esport– qui els ensenya l'hàbit de pensar? Ningú. Els mestres ensenyen matèries, els pares, valors, i ens queda un buit molt important: pensar, opinar, tenir criteri.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.