Societat

Clam polític i tècnic perquè s'acabi l'obra de la Sagrera

Un manifest conjunt dels col·legis d'economistes, arquitectes i enginyers exigeix que es desencalli la construcció de l'estació

Colau detalla per carta a Pastor l'estat de paràlisi que arrossega el projecte

La situació de paràlisi de què són objecte les obres de construcció de l'estació ferroviària de la Sagrera de Barcelona està gestant un pòsit d'indignació que ja sobrepassa amplament l'àmbit estrictament institucional. Els col·legis d'arquitectes, d'economistes, d'enginyers industrials i d'enginyers de camins, canals i ports de Catalunya van fer públic ahir un escrit conjunt en què es reclama al Ministeri de Foment un suport ferm i inequívoc a l'actuació. “És l'hora d'exigir el compliment dels compromisos”, resa el manifest, els signants del qual també proclamen que “no podem admetre que un projecte gestat durant els darrers 25 anys, i que ha de servir a les generacions futures, pugui ser qüestionat per les conjuntures polítiques del moment”. La queixa, doncs, ja consta en acta.

El govern d'Ada Colau no va trigar ni cinc minuts a fer-se seu el memorial de greuges. “Compartim totes les reivindicacions”, va manifestar la tinenta d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz. Ella mateixa es va encarregar de recordar que d'ençà de la reunió que van tenir l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i la ministra de Foment, Ana Pastor, ara farà tres mesos, no hi ha hagut cap avenç significatiu en el ritme de les obres com, de fet, ho il·lustra un informe municipal que revela que dels 787,5 milions d'euros ja adjudicats a la Sagrera només se n'han executat 389. A això cal afegir-hi que la licitació de nous projectes segregats per accelerar la construcció de la gran llosa sobre la qual s'encaixarà la infraestructura ferroviària també està literalment encallada. “El que clama el cel és que tenen els diners per a aquests treballs”, va reblar Sanz, que un cop més va mostrar el seu recel en el fet que l'estació estigui acabada entre el 2019 i el 2020, l'últim termini esbombat per Foment.

Per si totes aquestes mostres d'enuig no fossin prou, l'alcaldessa, Ada Colau, les va plasmar en negre sobre blanc en una carta que va trametre també ahir a Pastor. En ella li recorda que Foment es va comprometre, a començaments d'octubre, que s'agilitzaria el projecte de la nova estació de Sant Andreu Comtal. A dia d'avui, continuem igual. També es fa esment que el 16 de novembre passat havien de començar els treballs del col·lector de la Rambla Prim, indispensables per als nous accessos a la Sagrera. El més calent és a l'aigüera. En la seva missiva, Colau revela que la voluntat de Foment de prioritzar la construcció de la instal·lació ferroviària en lloc de continuar la llosa ha generat una confusió contractual que, en essència, no aportarà altra cosa que més retards.

Cinquanta milions a punt que no es poden executar

Només cal fer-hi un tomb per constatar que les obres estan més que encallades. “No avancen”, comenten des de l'Ajuntament de Barcelona, que relaten que aquest escenari ha donat peu a situacions si menys no paradoxals. Una és que Barcelona Sagrera Alta Velocitat –una societat participada per diverses administracions i que coordina els treballs inclosos en el projecte de l'estació– té accés a un crèdit de 50 milions d'euros que podria destinar-se a finançar actuacions a la zona. A la pràctica, però, no el pot fer efectiu, ja que primer hauria de justificar certificacions i factures d'unes obres que, ara mateix, no s'estan fent. Si abans del 31 de desembre no presenta aquestes garanties, les condicions del préstec venceran i s'hauran de renegociar de nou.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.