Infraestructures i serveis

Renfe tampoc apuja el preu dels bitllets d'alta velocitat

La Generalitat ja havia anunciat la congelació de les tarifes del tren convencional, tant de rodalies com de mitjana distància

És el primer any que no s'encareix el TAV des que es va posar en marxa

El canvi d'any no suposarà aquest cop un augment de tarifes, almenys de tren. La Generalitat ja va anunciar fa uns dies que els
preus de tots els bitllets de tren convencional de rodalies, regionals i mitjana distància es congelarien per segon any consecutiu i Renfe ha decidit també no encarir “almenys de moment” el preu dels bitllets dels tren d'alta velocitat (TAV), tant del servei Avant –el de trajectes de proximitat– com del servei AVE –llarga distància–. És el primer cop des que es va posar en marxa la línia d'alta velocitat, aviat farà tres anys, que no s'encareixen els bitllets del TAV coincidint amb el canvi d'any.

Així, els bitllets del servei Avant continuaran costant 16,20 euros en el trajecte entre Girona i Barcelona, 21 euros per anar entre Figueres i la capital catalana i 6,90 euros per viatjar entre les dues ciutats gironines.

La línia d'alta velocitat ferroviària es va posar en servei el 9 de gener del 2013 i les tarifes inicials es van apujar entre un 1,3% i un 2% a l'inici del 2014, i un 1,85% més a principis d'aquest 2015. En global, des de l'entrada en servei del TAV fins aquest any 2015, els bitllets senzills s'han encarit 50 cèntims en el trajecte Girona-Barcelona; 80 cèntims en el Figueres-Barcelona, i 20 cèntims en el Girona-Figueres. Ara, Renfe ha decidit estrenar el 2016 mantenint les mateixes tarifes vigents actualment.

La congelació afecta totes les tarifes. En els bitllets d'anada i tornada es continuarà aplicant una reducció del 20% sobre la tarifa base. També es mantindran intactes els preus dels abonaments de 10 viatges –a gastar en 8 dies– i els de 30, 40 i 50 viatges –en 30 dies.

Tren convencional

Pel que fa als preus del tren convencional, es congelen per segon any consecutiu. La Generalitat va anunciar fa uns dies la congelació per segon any de totes les tarifes de transport públic a tot Catalunya, incloent-hi els serveis d'autobús inclosos a l'ATM de Girona i també els serveis de rodalies i regionals de Renfe. Cal tenir en compte que abans d'aquests dos anys de congelació, hi havia hagut un cicle continuat d'increments que es va allargar des del 2008 fins al 2014.

Amb la congelació de preu dels Avant i dels trens convencionals es manté, doncs, la diferència de 3,40 euros entre anar i tornar de Girona a Barcelona amb TAV (25,90) o tren de mitjana distància (22,50). En el cas del trajecte entre Figueres i Barcelona la diferència és encara menor: només 1,60 euros (33,60 contra 32). Aquest és un dels motius pels quals en el primer semestre d'aquest 2015 ja hi va haver més passatgers de Figueres a Barcelona en alta velocitat (161.100) que en tren convencional (140.793). Cal dir que per fer només el trajecte entre Girona i Figueres la diferència és molt petita: anar i tornar amb TAV surt a 11 euros i fer-ho amb un tren de mitjana distància, a 10,90. Només 10 cèntims de diferència. Els passatgers de tren convencional, però, són dotze vegades més que els del TAV, segurament en bona part pel fet que l'estació d'alta velocitat de Figueres és als afores.

LA DATA

09.01.13
és el dia
que es va posar en marxa la línia d'alta velocitat. D'aquí a uns dies se'n complirà el tercer aniversari.

LES XIFRES

2
anys
consecutius s'han congelat les tarifes del tren convencional a Catalunya, incloent-hi regionals i rodalies.
3,40
euros
és la diferència entre anar i tornar de Girona a Barcelona amb TAV (25,90) o amb mitjana distància (22,50).
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.