Serveis

Rècord de viatgers

Tots els transports públics experimenten un creixement i el 2015 tanca amb 939 milions de viatges a l'entorn de Barcelona

Les administracions aporten 7,9 milions d'euros per afavorir la baixada de preu d'alguns bitllets

Si la crisi s'hagués de valorar per l'ús del transport públic, es podria dir que ja està del tot superada. L'any passat es va tancar amb un rècord de viatgers que supera les dades del 2008, any en què es va començar a viure un descens gradual d'usuaris que el 2015 va quedar completament superat. El 2008 a les sis corones del sistema tarifari integrat –l'epicentre és a Barcelona i els extrems, en ciutats com ara el Vendrell, Manresa i Vic– es van registrar 934,8 milions de viatges. El 2009, aquesta xifra va caure a 914,3, el 2010 i el 2011 es va experimentar un ascens, i fins i tot el 2011 es va arribar als 936,8 milions de viatges. Però el 2012 i el 2013 a penes es van vorejar els 900 milions de trajectes. L'any passat, en canvi, la xifra es va enfilar fins als 938,7 milions, un increment que ha afectat tots els mitjans de transport sense excepció.

El ritme de viatges va ser oscil·lant entre el 2008 i el 2013, un fet que l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) atribueix als “continus canvis d'hàbits en la mobilitat”. A partir del 2013, però, la tendència ha estat ascendent fins a culminar, l'any passat, en els 938,7 milions. Si es compta els municipis de la setena corona –el Berguedà i el Ripollès s'hi van sumar el 2014 amb l'emissió de targetes de deu viatges integrades–, la xifra arriba als 939,3 milions.

L'ATM, que depèn de la Generalitat, va fer públiques ahir les dades posant l'èmfasi en l'increment de 23 milions de viatges que es va experimentar l'any passat respecte del 2014. En nombres relatius, el transport que més va créixer va ser l'autobús interurbà, amb un 4,2% més de trajectes. La Generalitat atribueix aquest augment en part a la posada en servei de noves línies com ara les Exprés.cat. En nombres absoluts el metro va ser el servei amb més demanda, amb 9,4 milions de viatgers més que el 2014. Aquest servei s'ampliarà en breu amb l'entrada en funcionament de l'L9, que ahir va començar la fase final de proves. La resta de transport també ha experimentat un creixement positiu, que oscil·la entre l'1,2% de les rodalies de Renfe i el 4,2% dels busos metropolitans.

Els títols més usats

D'altra banda, les dades de l'ATM recullen que els usuaris viatgen sobretot amb títols integrats com ara les targetes T-10, T-50/30 i T-70/30, que sumen més de la meitat. Ha pujat l'ús dels abonaments mensuals i trimestrals, i d'altres com ara la T-12 i la T-Jove. Aquests títols van representar un 72,2% dels bitllets, mentre que altres targetes socials com ara la rosa i el passi de pensionista van sumar el 13,6% dels emprats. El 14,1% restant correspon a títols dels operadors, com ara els abonaments de Renfe i els bitllets senzills.

L'augment de viatgers i la política de promoció de les administracions ha dut aparellat un increment dels títols socials, en què destaca l'augment del 16% de la T-Jove i del 15,5% dels títols per a famílies nombroses i monoparentals. La Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana van destinar l'any passat 36 milions d'euros a cobrir
la menor aportació dels usuaris d'aquests bitllets. També han aportat 7,9 milions pel 2016 per compensar la rebaixa de preu d'alguns títols.

Territori obre expedient a Abertis pel caos de la C-32

Redacció

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha obert un expedient informatiu a Abertis per aclarir les causes del col·lapse que dijous es va viure a l'autopista C-32 a conseqüència d'unes voladures que van acabar amb roques a la calçada. L'autopista va estar tallada més de sis hores per la invasió de pedres després d'unes detonacions planificades amb la previsió de tallar el trànsit durant un màxim de dues hores, en el marc de la millora de l'enllaç 30 de la C-32, que s'està executant des de l'octubre. El tall de la C-32 va causar un embús constant a la ciutat de Sitges, a més del de l'autopista, cosa que ha dut l'Ajuntament a demanar explicacions a la direcció d'obres i a Territori.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia