Societat

Rull pretén fer operativa l'L9 a la Zona Franca d'aquí a un any

El conseller es compromet a obrir “el màxim nombre d'estacions” del nou metro l'any 2017

Posar en funcionament la totalitat del ramal, parcialment construït, suposa invertir 280 milions d'euros

La Zona Franca de Barcelona té metro però no té les estacions que facin operatiu el servei. El flamant conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, es va comprometre ahir a activar la posada en funcionament d'aquest transport públic que, quan estigui a ple rendiment, unirà el barri del Gornal, de l'Hospitalet de Llobregat, amb la Zona d'Activitat Logística (ZAL) de la Zona Franca, passant per la plaça Cerdà i recorrent tot el passeig de la Zona Franca.

En una intervenció al plenari del Parlament de Catalunya, Rull no va precisar quantes d'aquestes estacions del nou ramal de la línia 9, coneguda també com a línia 10, es podrien activar, però sí que es va comprometre a fer-ho en l'horitzó del 2017. Els treballs per posar en servei “el màxim nombre d'estacions”, segons va dir el conseller, començaran el 15 de febrer, tres dies després que entri en servei el nou tram de la línia 9 que connectarà la Zona Universitària de Barcelona amb l'aeroport del Prat.

L'anunci de Rull no va anar acompanyat de cap concreció pressupostària, si bé va assegurar que endegar els treballs suposarà “un esforç” per a la Generalitat. Se sap que el pressupost per posar en servei tot el ramal del Gornal a la ZAL suposarà una inversió global de 280 milions i que obrir al públic les tres primeres –Provença, Ildefons Cerdà i Foneria– té un pressupost de 70 milions d'euros. S'hi han de fer treballs d'obra d'arquitectura, instal·lacions i infraestructura. Per aquest tram ja construït, però encara fora de servei, circulen des de fa temps trens sense passatgers amb destinació a les cotxeres.

Voluntat de consens

L'anunci de Rull es va fer tres dies abans que el nou president de la Generalitat, Carles Puigdemont, i l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, mantinguin la primera entrevista de treball. El conseller ja va avançar ahir que en relació amb la línia 9 els ritmes de treball s'establiran de manera consensuada amb l'Ajuntament de la ciutat.

L'habilitació del metro a la Zona Franca és una reivindicació que l'Ajuntament va refermar el mes d'octubre passat amb un acord a la comissió d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, a instàncies d'una iniciativa del grup municipal d'ERC.

L'acord instava la Generalitat a complir el seu compromís de finançament i instava l'Ajuntament a fer un avançament per fer possible l'obertura de la primera estació abans que acabi aquest any.

LES XIFRES

8
estacions
tindrà el nou ramal de la línia 9, o línia 10, entre Can Tries-Gornal i la Zona Franca/ ZAL.
70
milions
és el pressupost per posar en funcionament les tres primeres estacions fins a Foneria.
300
milions
l'any ha invertit la Generalitat en els últims 13 anys, de mitjana, en l'ampliació de tren i metro.

LES XIFRES

70
milions
és el pressupost per posar en funcionament les tres primeres estacions fins a Foneria.
8
estacions
tindrà el nou ramal de la línia 9, o línia 10, entre Can Tries-Gornal i la Zona Franca/ZAL.
300
milions
a l'any ha invertit la Generalitat en els últims 13 anys, de mitjana, en l'ampliació del tren i el metro.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.