Societat

Serveis mínims corregits a l'alça per minimitzar la vaga

Treball esgrimeix la congestió viària de dilluns i la contaminació per imposar un 65% en hores punta i un 45% la resta del dia

Vidal tensa la pugna amb el comitè després de l'última reunió estèril

L'últim intent de negociació in extremis entre la direcció de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i els representants dels treballadors del metro per arribar a un acord que permetés desconvocar si més no la vaga d'avui va fracassar de matinada després de sis hores de reunió, i la Generalitat –i, en concret la consellera de Treball, Afers Socials i Família, Dolors Bassa– va acudir al rescat de l'Ajuntament de Barcelona i els queixosos organitzadors del Congrés Mundial del Mòbil (MWC) retocant a l'alça els serveis mínims dictats la setmana passada, i fent-los de màxims: avui circularan un 65% dels combois en hores punta –és a dir, de 6.30 h a 9.30 h i de 16 h a 20 h– i un 45% durant la resta de la jornada.

Aquesta decisió suposa un increment significatiu respecte de dilluns, quan els percentatges en hores punta i la resta de la jornada van ser del 50% i el 35%, respectivament. I això que abans-d'ahir el suburbà va absorbir sense problemes la demanda, absolutament disminuïda perquè els ciutadans estaven avisadíssims de la mobilització: el descens del nombre d'usuaris es va acostar al final del dia al 40% respecte d'un dilluns normal, i una mica més respecte del primer dia del MWC de l'any passat, segons TMB. Tot plegat faria difícil de justificar una modificació dels serveis mínims, i més tenint en compte que probablement també l'excés de zel del govern municipal i TMB va contribuir a espessir el trànsit encara més del que ja ho fa per norma cada any el mateix Congrés: Ajuntament i empresa van arribar a demanar explícitament que no es fes servir el metro, tot i que la gran majoria de línies van circular en els trams horaris que concentren més viatgers en intervals d'uns vuit minuts.

Treball va esgrimir ahir la congestió circulatòria com a argument per ampliar els mínims, obviant el paper que en aquesta decisió poguessin haver tingut aquestes advertències municipals. Per la Generalitat, el volum de trànsit generat “no permetia garantir les mínimes condicions de seguretat d'evacuació de les persones en cas d'emergència”. I per si l'argument no era suficient, va aparèixer la casualitat en forma d'episodi d'alta contaminació atmosfèrica. La Generalitat va activar ahir el corresponent protocol per l'entrada d'una massa d'aire africà amb pols sahariana en suspensió. Per descomptat, entre les mesures que l'Ajuntament aplica en compliment del protocol, hi ha recomanar que no es faci servir el transport privat. Així doncs, caldrà reforçar el transport públic. La CGT, majoritària al comitè d'empresa del metro, diu que no s'ho empassa. Un portaveu del sindicat va qualificar la decisió de “sabotatge institucional al dret de vaga”.

Tot plegat atia la sensació de desconcert que està generant la pugna laboral, que es continua enverinant. Ahir la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, va insistir que del 2008 al 2015 els sous dels treballadors del metro havien pujat un 13,8%, per sobre de l'IPC del període, del 9,8%, passant per alt la dada, igualment certa, que la plantilla fa quatre anys que té el sou congelat. Vidal, a més, va advertir els empleats contra el propi comitè, una part del qual, va dir, ha mostrat “una voluntat de bloqueig constant” i “està arrossegant els treballadors a un carreró sense sortida”. Però va optar per tirar la pedra i amagar la mà, i es va negar a dir a quin sindicat es referia. Una dada resta credibilitat a la tesi de la també presidenta de TMB: si l'efímera represa de converses del cap de setmana havia estat iniciativa de l'alcaldessa, Ada Colau, la de dilluns havia estat iniciativa del comitè. Que, a diferència dels sindicats dels busos, fins ara ha mantingut la unitat.

Avaria matinal a l'L9

No va ser la de la contaminació l'única casualitat d'ahir. L'L9, la flamant nova línia que connecta amb l'aeroport –i aquest directament amb el Congrés Mundial del Mòbil–, va quedar ahir interrompuda a les vuit del matí per una avaria en un tren entre les estacions de Zona Universitària i Europa Fira. El servei es va reprendre parcialment al cap de 20 minuts i de manera total abans de les nou.

Ahir també hi va haver vaga al bus, aquesta parcial –dues hores per torn, com la setmana passada– i convocada pels sindicats minoritaris al comitè. TMB va xifrar el seguiment en un 15%, i en un 31% entre els conductors, percentatge aquest últim que la CGT va elevar al 75%.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia