Infraestructures

Territori obrirà al setembre dues estacions dels FGC a Sabadell i la resta, el 2017

La Generalitat aposta per una posada en marxa en dues fases per optimitzar el servei i la inversió de 430 milions

L'obra acumula gairebé quatre anys de retard

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va visitar ahir les obres del perllongament dels ferrocarrils a Sabadell per anunciar que les estacions de Gràcia-Can Feu i del passeig de la plaça Major, al centre, entraran en funcionament aquest setembre. S'aposta així, amb el vistiplau de l'Ajuntament de Sabadell, per posar en marxa el servei en dues fases –les tres restants, les de Creu Alta, plaça Espanya i Ca n'Oriac, ho faran la primavera del 2017– per “pragmatisme” i per “optimitzar el servei” i unes obres que tenen un cost total de 430 milions d'euros, segons Rull. El conseller va explicar que el pressupost de la Generalitat d'enguany inclou 53 milions per als ferrocarrils a Sabadell. Territori espera obtenir una bona resposta ciutadana, seguint els passos del perllongament a Terrassa, i per això calcula que el nombre d'usuaris a l'any s'incrementarà en uns quaranta mil, un 20%.

Les obres del “metro” de Sabadell van començar l'any 2008 amb una previsió inicial de quatre anys de durada. Vuit anys més tard i després de nombrosos retards, s'albira el final d'uns treballs que han provocat una gran ferida urbana i que en punts com el passeig de la Plaça Major se sumen a altres processos d'obres iniciats fa dues dècades i que han donat un resultat que no agrada. L'Ajuntament ja ha anunciat que s'obrirà en breu un nou debat sobre el passeig. La posada en marxa de les dues estacions permetrà reobrir a la tardor la rambla Ibèria, la principal via d'accés a Sabadell pel sud, afectada des del febrer del 2014.

Un altre dels punts calents és la zona de Can Feu i Gràcia. Els membres de la plataforma Soterrament FGC Ara esperaven Rull ahir amb una pancarta reivindicativa, reclamant el cobriment dels 400 metres pendents entre la rambla Ibèria i el Castell de Can Feu i una nova petició de reunió. Segons el portaveu, Isidre Soler, el conseller es va comprometre a tenir una trobada. Pel que fa a aquesta reivindicació de ciutat, Rull va anunciar que aquest 2016 es farà el projecte constructiu del cobriment de les vies per caminar cap a la integració urbana del barri com demana el consistori. Va tornar a quedar enlaire el finançament dels 20 milions que costarien les obres i, fins i tot, es va repetir la idea de les plusvàlues. L'alcalde, Juli Fernàndez, va voler deixar clar que “és una necessitat de ciutat” i que unes hipotètiques plusvàlues no condicionarien el finançament de l'obra. En tot cas, van deixar per a futures converses d'on sortirà la inversió econòmica. Com a resposta a la reivindicació de la Comissió del Parc del Nord, la Generalitat replantarà els arbres que van quedar afectats per les obres i per l'acumulació de terres ja retirades. Seguint amb els anuncis el conseller va afirmar que cedirà al consistori el pàrquing subterrani de l'estació del centre i seran les dues administracions les que decidiran com es recupera el cost de la inversió de 3,9 milions d'euros.

LA FRASE

Volem optimitzar el servei. Per servir millor la gent fem una posada en marxa en dues fases
Josep Rull
Conseller de territori

LA XIFRA

40.000
usuaris
nous a l'any és el que la Generalitat calcula que tindran les cinc estacions un cop estiguin en marxa.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia