Societat

L'oposició usa el tramvia per palesar la feblesa de Colau

CiU, C's, ERC, el PSC i el PP pacten un manifest qüestionant la connexió per la Diagonal

Reclamen prioritzar l'arribada del metro a la Zona Franca i estudiar alternatives com ara el bus elèctric

Si el que és moda aquest mandat a Barcelona és la política de gestos, ahir va ser l'oposició municipal la que s'hi va abonar. Tota, a excepció de la CUP, va comparèixer per presentar un manifest que deixa sol el govern d'Ada Colau en la seva aposta per unir els dos ramals del tramvia per la Diagonal. El document advoca per prioritzar com a gran infraestructura de transport el ramal de l'L10 del metro que ha d'arribar al nou barri de la Marina del Prat Vermell i a la Zona Franca.

En la maniobra conjunta, però, pesa més la forma que el fons, que és el que precisament sovint l'oposició retreu a l'executiu de Barcelona en Comú. Ahir, es tractava de fer-se una foto molt potent amb els capdavanters de cinc grups que sumen 27 regidors, front els 11 del govern: hi eren Xavier Trias (CiU), Carina Mejías (C's), Alfred Bosch (ERC) i Alberto Fernández Díaz (PP). Només faltava el socialista Jaume Collboni, que estava fent d'amfitrió a Pedro Sánchez en la seva visita a Barcelona i va ser substituït pel regidor Daniel Mòdol. Una altra cosa és el contingut, perquè els grups signants no és que tinguin precisament els mateixos plantejaments sobre el tramvia: les posicions van del rebuig frontal de CiU i el PP a l'actitud fins ara matisadament favorable del PSC i ERC, passant per l'ambivalència de C's. De manera que el text consensuat entre els cinc grups no passa de ser necessàriament generalista.

El manifest demana bàsicament tres coses. La primera, que, lluny d'apriorismes, la decisió es fonamenti en “estudis tècnics rigorosos”, tenint en compte l'impacte en tots els àmbits d'una eventual connexió del tramvia i després d'haver-ne estudiat “totes les alternatives possibles”, inclosa la del bus elèctric per la qual Trias advoca fa temps. La segona, que hi hagi “una discussió” i es valori “el grau de consens” que dins i fora el consistori generi l'opció escollida. I la tercera, que la “prioritat principal” (sic) sigui l'entrada en servei de l'L10.

El curiós és que les tres demandes o ja han estat satisfetes o es compliran perquè així és preceptiu. Pel que fa a la primera, l'executiu té encarregats una dotzena d'informes que ara preveu presentar els propers dies –primer havia dit que seria a finals de febrer–, i que se suposa que també inclouen l'estudi d'alternatives de traçat i de transport. Pel que fa al diàleg, la connexió l'ha de decidir el ple municipal, on BComú està en minoria i on s'han d'aprovar també pressupostos i plans d'inversions, els documents on es concretaria la partida per pagar els treballs, de manera que els acords seran condició sine qua non. I respecte de l'L10, Ajuntament i Generalitat ja han acordat desbloquejar-la i pagar-la a mitges. La previsió és que pugui entrar en servei, si més no en part, l'any que ve , quan Colau també espera iniciar les obres del tramvia. Falta, però, concretar la dotació pressupostària, i per al PSC “no és realista” pensar que el consistori podrà pagar les dues infraestructures. “No hi haurà diners per a tot”, va dir Mòdol. El govern en discrepa, és clar.

En clau política

Document i escenificació, doncs, són una esmena, més que al fons, a les formes, sintetitzades en l'anunci que va fer l'alcaldessa al gener, quan ja va donar per feta la connexió i va posar data a l'inici dels treballs . La posada en escena té una lectura essencialment política: si l'oposició més rotunda, la que integren CiU, C's i el PP, vol furgar en la feblesa de l'executiu; ERC i el PSC, aliats necessaris, estan en plena negociació pel pressupost i, en el cas dels de Collboni, també per entrar al govern . La maniobra d'ahir permet recordar als comuns que sols no van enlloc. “L'únic propòsit és desgastar el govern”, va denunciar Josep Garganté, de la CUP, i també que tot i les apel·lacions al consens, als cupaires se'ls va excloure: ningú va informar-los ni intentar sumar-los al manifest.

La tinent d'alcalde Janet Sanz celebra “que els grups de l'oposició s'hagin posat d'acord” sobre el tramvia en qüestions que va insistir que el govern ja està complint, i va demanar no contraposar el projecte amb el de l'L10. No va estar sola en la petició, compartida per la plataforma de la Qualitat de l'Aire i Diagonal per Tothom, que apleguen entitats a favor de la connexió. “Demanem als polítics que no bloquegin la lluita contra la contaminació i no enfrontin barris i dos projectes necessaris de transport públic”, va dir el seu portaveu, el també president de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic, Ricard Riol.

LA XIFRA

100
milions
costaria unir els tramvies, segons el govern de BComú, i 168, segons el pla director d'infraestructures
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia