Successos

Adif no té encara aprovada la seguretat als túnels del TAV

Encara no hi ha un pla d'autoprotecció homologat a l'estació de Girona

Presenta vuit propostes i Interior ja li n'ha tombat set

Adif culpa l'Ajuntament de no poder enllestir les obres

Han passat més de tres anys des de la seva inauguració. Els túnels s'han inundat –dos cops– amb milions de litres d'aigua de pluja. I dimarts una maleta sospitosa va fer disparar, un altre cop, totes les alarmes de seguretat. Però ni així, ni passant el que ha passat, Adif té homologat el pla d'autoprotecció del túnel del tren d'alta velocitat (TAV) a Girona. Però és que ni tan sols les sortides d'emergència estan enllestides o ni tan sols construïdes. És el cas dels túnels de Santa Llogaia, Feixes d'en Vidal i les Cavorques, en el tram entre Girona i Figueres.

El pla ha d'estar validat per Protecció Civil de la Generalitat, que, fins al moment, no hi ha donat el vistiplau, tot i que ja ha avisat reiterades vegades Adif de quines són les deficiències.

El Departament d'Interior ha reclamat a Adif que faci dues incorporacions bàsiques. Per una banda, hi falta la xarxa Rescat. Es tracta d'una xarxa de radiofreqüència especialment dissenyada per proporcionar cobertura de ràdio des de qualsevol punt dels més de 7 quilòmetres del túnel als cossos implicats en la seguretat i les emergències a Catalunya.

L'altre requisit que ha reclamat Protecció Civil és que l'exterior de les sortides d'emergència estigui urbanitzat perquè siguin perfectament practicables en cas d'haver d'evacuar passatgers.

Vuitena proposta

Fonts d'Adif van confirmar ahir a aquest diari que al desembre va presentar l'última proposta. Ja és la vuitena, les set anteriors van ser tombades per Protecció Civil.

Paral·lelament a aquesta nova redacció, Adif també ha adjudicat a una empresa per una xifra de set milions d'euros la redacció i execució de les millores en seguretat en el tram del TAV entre Barcelona i Figueres. Es tractaria d'obres complementàries als sistemes de seguretat ja habilitats, a més de la implantació de la xarxa Rescat, que Interior veu imprescindible.

Aquestes mateixes fonts oficials van assegurar que el pla d'autoprotecció està en vigor i les sortides d'emergència són operatives, però que falta urbanitzar la llosa, o sigui, el parc Central. En aquest sentit, Adif culpa l'Ajuntament de no tenir cap projecte, i per tant, de no saber què vol fer-hi.

En la mateixa línia, Adif insisteix que les sortides d'emergència estan en perfectes condicions, i el que no està adequat és l'entorn. Pel que fa a la redacció del pla d'emergències, la concessionària sosté que el fet que el pla d'autoprotecció no estigui homologat no vol dir que no sigui vigent. De fet, va posar com a exemple la situació d'emergència que es va viure dimarts amb la falsa alarma amb una maleta abandonada. Adif afirma que en aquest cas es va activar el pla d'autoprotecció perquè, per exemple, els mossos sabien on havien d'actuar.

Ordres dels mossos

Pel que fa a la polèmica sobre per on van ser evacuats dimarts els passatgers del TAV procedents de Madrid, Adif en responsabilitza els mossos d'esquadra. Segons fonts de la concessionària, els passatgers van sortir per la zona d'obres de la nova estació de busos en comptes de l'habilitada al parc Central perquè els mossos d'esquadra els van obligar. En aquest sentit, fonts policials van assegurar que els van evacuar per allà perquè la motxilla sospitosa estava molt aprop de la sortida d'emergència habilitada pel parc Central.

D'altra banda, els túnels de Santa Llogaia (de 1.686 metres), Feixes d'en Vidal (1.546 metres) i les Cavorques (2.977 metres), en el tram entre Girona i Figueres, incompleixen una normativa europea que estableix que a les galeries hi ha d'haver una sortida d'emergència cada 1.000 metres com a mínim. Però Adif diu que la infraestructura compleix la legalitat perquè els projectes es van aprovar abans del canvi.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia