Successos

Adif queda retratada

Culpa l'Ajuntament de Girona del retard en les obres del TAV al Parc Central

El projecte està aprovat i l'obra, adjudicada, però Adif no la desencalla per un tràmit burocràtic

“Adif menteix, ja no inunda, però menteix més que inactua”

Adif ha tornat a tensar la corda amb l'Ajuntament de Girona. Tant és així, que el regidor responsable del projecte ferroviari, Carles Ribas, va titllar ahir Adif de “mentidera” i de “posar-se en ridícul ella mateixa”. La polèmica sorgeix d'unes declaracions que va fer la concessionària dimecres a aquest diari, en què culpava el consistori gironí d'entorpir les obres del TAV. Concretament, Adif assegurava que l'Ajuntament encara no té projecte per al Parc Central, i que, per tant, ells no podien acabar les obres a la llosa de l'estació de tren ni, de retruc, les urgents tasques que s'han de fer en matèria de seguretat, com són les sortides d'emergència. Fonts d'Adif van reconèixer que, efectivament, estan pendents d'aquestes obres, però que en aquest cas “no només intervé Adif, perquè l'Ajuntament també ha de dir com vol la urbanització”. Aquestes mateixes fonts oficials van retreure a l'Ajuntament que encara no hagués “dit res”, que no saben “si la volen quadrada, rodona o rectangular”. “Les obres a l'estació estan perfectament condicionades, fins i tot les sortides d'emergència; el que no està enllestit és l'entorn, i aquí estem en espera del que digui l'Ajuntament”, asseguren fonts oficials.

Aquestes declaracions van tenir una ràpida i contundent resposta per part de l'Ajuntament de Girona. Ribas ja de bon matí feia una piulada a Twitter carregant contra la concessionària: “Adif menteix, ja no inunda, però menteix més que inactua. Les obres a la llosa han de començar i són ells els que no signen el contracte per iniciar-les.” Posteriorment, en roda de premsa, va explicar que el projecte al Parc Central s'ha estat treballant durant un any, es va aprovar per ple i que l'expedient el tenen sobre la taula Adif i el Ministeri de Foment des de fa molt de temps. “Afirmar que l'Ajuntament no ha fet la seva feina és aberrant i un insult a la intel·ligència”, diu el responsable municipal, que posa el crit al cel: “És incomprensible, surrealista i kafkià que facin aquestes declaracions, perquè ells mateixos ja han licitat aquest projecte.” Ribas diu que és la mateixa Adif la que té encallades des de fa dos mesos les obres. Adif tan sols ha de resoldre un afer administratiu, perquè l'empresa que ha d'executar les obres ha presentat una baixa temerària. És a dir, que el pressupost que ha donat és inferior al de la licitació, cosa que obliga per llei l'Estat a exigir-li garanties abans d'adjudicar-li els treballs (per evitar que quedin empantanegats a mig fer). “Espero que tot això no estigui aturat perquè hi ha un govern en funcions. És un tràmit administratiu, no cal que un polític doni un cop de puny sobre la taula”, afirma. Fa poques setmanes Ribas es van reunir amb responsables d'Adif, que van admetre aquest contratemps, però que es van comprometre a tenir-ho enllestit abans o just després de Setmana Santa.

Per Sant Jordi

Ribas creu que declaracions com aquestes d'Adif són un reflex de la manera d'actuar del president d'Adif. “No sé a què està jugant”, assegura a la desesperada el regidor. És per això que proposa el president d'Adif, Gonzalo Ferre, “s'aparti perquè el debat sigui fluid”. Així mateix, demana a Foment que “doni un toc d'atenció” a Adif perquè es puguin iniciar les obres abans de sant Jordi.

Ribas té el convenciment que Adif culpa l'Ajuntament de retardar les obres com una estratègia de tirar pilotes fora i defugir les seves responsabilitats. “Posen boira i intenten amagar una realitat que és preocupant, com és el tema del pla d'autoprotecció. Intenten donar coces al voltant i així dissimulen la problemàtica existent”, teoritza el regidor. “És una falta de respecte a la ciutat, als ciutadans i al mateix Ajuntament”, conclou.

Pel que fa al pla d'emergències del TAV als túnels i a l'estació de Girona, reconeix que “hi ha un enfrontament” entre Adif i la Generalitat. Ribas “desitja” que “d'una vegada per totes arribin a una solució, a un punt de trobada”. En aquest sentit, Adif també retreu que estiguin en dubte els sistemes de seguretat del TAV a les comarques gironines. “Aquest tipus de debat crea alarmisme. És mentida que no s'adaptin a les normes, per Adif i pel Ministeri de Foment el primer és la seguretat dels viatgers.” “Girona no es pot queixar, perquè té vuit sortides d'emergència a l'estació i sis més al llarg del túnel”, assegura Adif inflant el pit. Però la realitat és que tres anys després de la seva inauguració, el TAV a Girona encara no té un pla d'autoprotecció homologat. Les set propostes que ha presentat Adif han estat tombades per Protecció Civil. Això és un clar senyal que alguna cosa està fallant en matèria de seguretat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia