Societat

mobilitat

Els trens, obligats a alentir la marxa en 126 trams de via

El govern acusa Adif d'escudar-se en el mal estat de la xarxa ferroviària per “cronificar” els retards

La companyia estatal respon que es redueix velocitat per una qüestió de “seguretat”

El deficient estat de manteniment de les infraestructures ferroviàries, les obligacions de seguretat i les obres en marxa obliguen els trens que operen a la xarxa de Catalunya a reduir la velocitat en 126 trams diferents –més d'un centenar, segons Adif, que no n'especifica el nombre–; un fet que comporta retards. Actualment, el 6% dels trens de rodalies de Barcelona no arriben a l'hora, percentatge que s'eleva fins al 42% en els trens regionals.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va denunciar ahir el risc que aquesta situació es “cronifiqui” i va acusar la companyia estatal Adif de voler imposar uns “nous horaris” al servei ferroviari ajustant-los als retards que aquestes limitacions de velocitat obliguen.

Les paraules del conseller van ser replicades per un portaveu d'Adif, que va explicar que la companyia “té competències per modificar els temps de marxa ajustant-los a la circulació real”. Aquest mateix portaveu va advertir que els casos de reducció de velocitat són per seguretat de la xarxa, i “amb la seguretat no s'hi juga”, va reblar.

Des de Territori es critica el fet que Adif no explica quin són els trams de limitació de velocitat i es reclama disposar d'aquesta informació per poder incidir en propostes de millora. “Nosaltres només acceptarem uns nous horaris si es vinculen a un compromís d'obres concret, d'inici i finalització”, va dir el conseller Rull.

Des d'Adif es replica que a la línia R-3, la de Vic i Puigcerdà, avui hi ha deu punts de limitació de velocitat perquè s'hi estan fent obres, mentre que a la línia R-6, a Manresa, els punts en obres en són sis. En aquests trams els combois circulen a una velocitat d'entre 30 i 40 quilòmetres per hora inferior al que pertocaria.

Per debatre sobre el servei i els horaris, aquesta setmana es produiran reunions importants. Una primera a nivell tècnic, i una altra de l'ens coordinador entre Renfe i la Generalitat, el dijous.

LA XIFRA

40
quilòmetres
per hora és la velocitat que redueixen els trens quan circulen per un dels trams de limitació.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia