Societat

Foment adverteix que el corredor “no és per demà”

El secretari d'estat d'Infraestructures reconeix que la gran obra ferroviària va amb retard, però ho atribueix a problemes tècnics

L'Estat rebutja la proposta catalana d'un coordinador per al projecte

El secretari d'estat d'Infraestructures del Ministeri de Foment, Julio Gómez-Pomar, es va fer ahir el desentès amb relació a la denúncia feta dimecres pel president de la Generalitat, Carles Puigdemont –que va advertir del retard que acumula el projecte del corredor ferroviari mediterrani i va alertar que s'està “en el temps afegit”–, assegurant que aquesta infraestructura “és estratègica, però no és per demà”.

El màxim responsable de l'obra pública de l'Estat va ser a Barcelona l'endemà mateix que Puigdemont apadrinés la Taula Estratègica del Corredor, que pretén pressionar l'administració estatal per accelerar els treballs de l'obra. Però Gómez-Pomar es va donar tan poc per al·ludit que va aprofitar la seva estada a Barcelona per desacreditar la proposta estrella que va llançar la Taula Estratègica i que consisteix en la designació d'un tècnic, amb plens poders, com a màxim responsable de l'obra. “El govern d'Espanya està prou capacitat per gestionar el projecte”, va sentenciar.

Julio Gómez-Pomar va justificar la falta d'urgència del projecte explicant que el parc ferroviari espanyol no està preparat encara per circular per vies d'ample europeu. “La transició de l'ample ibèric a l'europeu serà molt lenta”, va advertir.

Les declaracions del secretari d'estat es van produir en el marc d'unes jornades sobre el corredor mediterrani que organitza des de fa tres anys el diari econòmic Expansión, i la seva intervenció va anar precedida de la dels consellers responsables d'obra pública al País Valencià i a Catalunya, María José Salvador i Josep Rull, respectivament. Precisament, els dos governs autonòmics organitzaran el mes de juliol vinent una trobada a València per coordinar l'estratègia de pressió sobre el govern espanyol per tal que s'accelerin les obres del corredor.

La unitat d'acció entre les dues administracions va quedar manifesta en
les intervencions dels dos consellers, que, per un costat, van fer una crida al consens i, per l'altre, van criticar la concepció radial de la política d'infraestructures de l'Estat espanyol. “Si algú vol entendre de què estic parlant, que vagi amb AVE de Barcelona a Madrid i de Madrid
a València i que després faci el viatge entre València i Barcelona amb Euromed”, va dir Rull.

En la seva intervenció, el representant de l'administració catalana va replicar amb duresa la intervenció de Julio Gómez-Pomar. “És inaudit que ens renyi”, va tirar en cara Rull al secretari d'estat, que una estona abans havia assegurat que el retard en les obres del corredor no té cap motivació política, sinó que cal atribuir-lo a problemes tècnics. En aquest sentit, Gómez-Pomar va voler establir un paral·lelisme amb les obres de la línia 9 del metro de Barcelona, obra pública estrella del govern de la Generalitat, que estan a mig fer.

El tercer fil

Gómez-Pomar també va voler replicar les crítiques d'inacció anunciant que l'Estat habilitarà el tram entre Vandellòs i Vila-seca perquè hi puguin passar trens d'ample europeu, amb la construcció del tercer fil, una via que transcorre paral·lela a la d'ample ibèric. “Ara estem procedint a desdoblar aquest tram i no s'inaugurarà fins que estigui acabat el tercer fil”, va dir. Al seu torn, Rull va criticar el fet d'haver-se assabentat avui “que Foment tirarà endavant aquestes obres”.

El màxim responsable d'infraestructures de l'Estat va parlar d'aquest tercer fil com a exemple del compromís del seu govern amb el corredor mediterrani. També va fer referència als “milers de milions” que, segons va dir, s'estan destinant als diversos trams en obres, des de la zona de Tarragona fins a Algesires, amb més de mil milions invertits ara a Catalunya.

Madrid reafirma que no rescatarà el túnel del Pertús

El Ministeri de Foment, a través del secretari d'estat d'Infraestructures, Julio Gómez-Pomar, va reafirmar ahir que no pensa rescatar l'empresa TP Ferro, concessionària del túnel internacional del Pertús i que està immersa des de fa mesos en un concurs de creditors a causa de la infrautilització de la infraestructura, que, de moment, no està donant el rendiment que s'esperava. En declaracions a TV3, Gómez-Pomar va repetir el que ja havia dit la ministra Ana Pastor a principis de mes, quan va assegurar que l'executiu espanyol no es dedica a rescatar, sinó a “donar un servei i a resoldre els problemes” que, desgraciadament, ha hagut de “patir i heretar”. La concessionària del túnel del Pertús està formada a parts iguals (50% i 50%) per la francesa Eiffage i l'espanyola ACS/Dragados. Precisament, qui exerceix la presidència d'aquest grup és Florentino Pérez, a qui l'Estat ja va compensar amb 1.350 milions pel tancament de la planta de gas Castor després que li anul·lessin l'explotació del magatzem marí.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia