Societat

Les obres de la Sagrera fa mig any que estan aturades

La inactivitat és quasi total a l'espai que s'ha de transformar en l'estació central de l'alta velocitat a Barcelona

Demà es reuneix el consell d'administració de la societat que gestiona les obres

El ciment pot arribar a ser molt silenciós. El que hi ha abocat a la Sagrera de Barcelona, tones i tones de formigó que formen part de l'estructura de la futura estació central de l'AVE, és aquests dies més silenciós que mai a causa de l'absoluta inacció que regna a les obres. Els obrers van treballar a bon ritme, amb torns de dia i de nit, fins a finals de l'any passat, però d'aleshores ençà el projecte emblemàtic de l'obra pública a la capital de Catalunya es troba virtualment aturat.

Divendres passat, a mig matí, l'única activitat que s'hi podia veure era la d'un toro de càrrega feinejant a tocar del pont de Calatrava, ordenant uns blocs de formigó o barreres Jersey en una immensa esplanada. A la mateixa hora,
a la planta de generació
de formigó que l'empresa Promsa té a peu d'obra,
al costat de la Sagrera, un sol operari hi duia a terme una feina rutinària de manteniment.

A l'altre costat de l'immens llit de vies de tren, encara a mig cobrir, a l'entrada de les obres pel carrer Menorca, la falta d'activitat també era notòria. El guarda de seguretat
que vigila l'accés només
ha de sortir de la caseta per atendre l'entrada ocasional del vehicle d'algun enginyer, o algun curiós, i poca cosa més.

La paràlisi dels treballs ha arribat al punt que
la zona ha començat un lent procés de degradació, constatable al costat de
la Sagrera, on en diversos punts del complex, delimitat per una tanca metàl·lica, estan proliferant barraques. Un d'aquests assentaments provisionals s'està formant a tocar de l'edifici que ocupen les oficines de la societat Adif, al carrer de la Baixada de la Sagrera, i s'aprofita també algun edifici del vell complex ferroviari de mercaderies, ara en desús.

L'estat de les obres de la que ha de ser la gran estació central de l'alta velocitat a Barcelona s'analitzarà en la reunió que demà té convocat el consell d'administració de la societat Barcelona Sagrera Alta Velocitat, en la qual
hi ha representat l'Estat
(a través d'Adif i Renfe),
la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Barcelona. L'última reunió d'aquest ens es remunta
al 10 de juliol del 2013, quan, entre altres tràmits, es va fer el nomenament
de l'aleshores conseller de Territori, Santi Vila, com a vicepresident de l'ens.

Precisament, l'home que ara haurà d'ocupar
la vicepresidència, el nou conseller, Josep Rull, ha reclamat en els últims temps la convocatòria del consell d'administració per tal de donar un nou impuls al projecte, i ha manifestat el seu enuig per la paràlisi. Fonts d'Adif consultades per aquest diari van atribuir el retard en la convocatòria de la cimera al fet que de les administracions catalanes sorgides de les últimes eleccions han trigat a nomenar els seus representants al consell d'administració.

La reunió de demà l'ha de presidir el secretari d'estat d'Infraestructures, Julio Gómez-Pomar, la visita del qual s'esperava dimarts passat a Barcelona, on havia de fer un recorregut per les obres de la Sagrera amb l'alcaldessa Ada Colau i el conseller Josep Rull, cita que finalment es va suspendre. Fonts d'Adif van justificar la suspensió de la trobada al·ludint a un tema d'agenda de Gómez-Pomar.

En canvi, l'alcaldessa Ada Colau, que ja havia convocat la premsa amb
el conseller per fer una valoració de la visita de dimarts, va interpretar el lleig com una mostra més que “l'Estat ha girat la cara a Barcelona”. La màxima responsable municipal va denunciar que “ja fa massa temps que l'Estat té aturades aquestes obres” i ho va atribuir al fet que “no es vol que Barcelona tingui tot el potencial econòmic”.

La cimera per les obres de la Sagrera es produirà també en un ambient enrarit entre Foment i la conselleria de Territori arran de l'última enganxada entre Gómez-Pomar i Rull per les obres del corredor mediterrani.

LA DATA

10.07.13
El consell
d'administració de Barcelona Sagrera Alta Velocitat es va reunir per últim cop fa tres anys.

LA FRASE

Fa massa temps que tenen aturades les obres perquè no es vol que Barcelona tingui tot el potencial
Ada Colau
alcaldessa de barcelona

Prova pilot per al futur enjardinament de la zona

Quan l'amplíssim llit de vies que separa com una enorme cicatriu la Sagrera de Sant Martí de Provençals estigui cobert pel gran calaix de formigó de l'estació de l'AVE, la superfície que en resulti es transformarà en un immens parc que ja s'ha batejat amb el nom de Camí Comtal.

Com a prova pilot de com s'haurà de treballar per convertir l'enorme coberta de formigó en un espai enjardinat que faciliti el trànsit dels veïns d'un costat a un altre, des de dimecres passat s'està treballant en un espai de 760 metres quadrats, a tocar del carrer Balari i Jovany, on es farà la comprovació dels diversos materials, paviments, bancs, fanals, vegetació i sistemes de drenatge del futur parc. El cost d'aquestes obres, finançat en un 70% per l'Ajuntament de Barcelona, voreja els 50.000 euros.

Aquest mínima actuació és l'única que hi ha ara en marxa relacionada amb el macrocomplex ferroviari. Al marge d'això, les úniques actuacions que s'han produït darrerament són als despatxos, amb la posada a licitació, el 21 de març passat, de la construcció d'una zona per
a estacionament de trens a Sant Andreu Comtal.

L'1 d'abril també es va procedir a l'adjudicació de la redacció del projecte d'arquitectura i instal·lacions de l'estació de la Sagrera.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.