Infraestructures i serveis

Transports

L'R3 és la línia que més punts de limitació de velocitat acumula

Entre Puigcerdà i Barcelona, el tren ha de disminuir la marxa en 31 punts dels 126 que hi ha en tota la xarxa, mentre que a l'R4 n'hi ha vuit

Els usuaris denuncien altres deficiències que s'han fet cròniques

La xarxa de trens de rodalies que passa per les comarques de la Catalunya Central és molt deficient. Així ho confirma el mapa de limitacions temporals de velocitat (LTV) que va fer públic Televisió de Catalunya i que recull que l'R3 –la línia que uneix Puigcerdà amb Barcelona passant per Osona– és la que n'acumula més. En total, són 31 punts dels 126 que hi ha a la xarxa de rodalies i regionals de Catalunya: “Potser no teníem tots els punts de LTV detectats, però si ets usuari habitual t'adones que el tren cada dia frena en el mateix punt, i que des de fa un temps els han anat senyalitzant, perquè no es digui que no havien avisat si passa alguna cosa”, explica Montse Ayats, usuària de l'R3 i membre de la plataforma Perquè No ens Fotin el Tren.

A l'R4, que uneix Manresa amb Barcelona, hi ha vuit punts de LTV detectats, però també cal afegir-hi la desena que es troben en la línia de trens regionals que prové de Lleida (R12). En aquest tram, precisament és on hi ha una de les reduccions de velocitat més bèsties de tot el territori. Al seu pas per Granyanella (Segarra), el tren va a 30 quilòmetres per hora en un tram on hauria d'arribar als 130, un fet que provoca un retard en cada trajecte de tres minuts.

La punta de l'iceberg

Les limitacions temporals de velocitat, que han anat augmentant el temps de recorregut de les línies ferroviàries que passen per les comarques centrals, són una palada més en un servei ple de deficiències. En la línia de Manresa,
per exemple, el temps per completar els 70 quilòmetres que separen el Bages de la capital catalana s'acosta a l'hora i mitja, una durada similar a la que es registrava fa més de cent anys. La nul·la disminució del temps de recorregut malgrat el pas dels anys és una denúncia que també fan des d'Osona, i
hi afegeixen la poca freqüència de trens que paren en municipis prou importants com Manlleu
i Torelló, on només passa un de cada tres trens que van o vénen de Vic.

Més enllà de les limitacions temporals de velocitat i de la poca freqüència de pas, el gran drama de l'R3 és la via única fins a Montcada-Bifurcació, un fet que magnifica qualsevol petita incidència o retard en algun dels trens que pugen o baixen: “És indecent que els trens només es puguin creuar en determinades estacions”, remarca Ayats, que torna a destacar la deixadesa de la línia i explica les mancances en megafonia i accessibilitat que presenten la majoria de les estacions osonenques.

Complir allò pactat

En espera que s'arreglin els punts de LTV, la gran demanda del territori és aconseguir el desdoblament, una inversió de la qual fa dècades que es parla: “Com a mínim s'hauria de vetllar per coses que s'han compromès a executar i que mai s'han fet. També em pregunto com pot ser que una empresa tingui una concessió pública amb un grau de deixadesa i d'incompliment tan gran i no se li retiri”, destaca Ayats, que veu com dia rere dia la línia va perdent usuaris.

LES FRASES

Si ets usuari habitual de la línia, t'adones que el tren cada dia frena en el mateix punt, i que des de fa un temps els han anat senyalitzant
És indecent que a l'R3 els trens només es puguin creuar en determinades estacions
Montse Ayats
usuària de l'R3 i membre de Perquè no ens fotin el tren

Pressió per no deixar morir el tren

L'R3 fa anys que no para de perdre usuaris, ja que, com diu Montse Ayats, “cal tenir molta moral per continuar anant en tren a Barcelona”. Fruit de les mancances i dels continus passos enrere de
la línia, un grup d'usuaris va crear l'any 2013 la plataforma Perquè No ens Fotin el Tren. “La idea va néixer a Torelló quan volien tancar una estació que era nova. Entenem que tancar estacions és símptoma d'abandonament
i no pot ser. Al final no es va tancar, i des de llavors fem concentracions cada últim divendres de mes per reclamar millores”, explica Ayats, que afegeix que la plataforma està formada per gent de Puigcerdà, Ripoll, Osona i la Garriga: “Compartim uns mateixos problemes i volem fer força per solucionar-los.” De fet, a través de la plataforma, s'han aconseguit alguns avenços com ara millorar el pàrquing de l'estació de Torelló –parada de referència per a gent
de la Garrotxa que vol anar a Barcelona– i que la tarifa integrada als transports metropolitans no s'acabi a Vic, sinó que s'ampliï a les poblacions d'Osona nord i del Ripollès. De fet, des de Perquè No ens Fotin el Tren creuen que la pressió als polítics perquè incloguin el tren a la seva agenda és clau per no deixar morir el servei: “Potser a la tardor, quan sapiguem contra qui ens hem de manifestar, caldrà fer una gran manifestació d'usuaris del tren. El dèficit d'inversió a rodalies és molt gran i cada cop s'acumulen més mancances”, diu Ayats.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.