Infraestructures i serveis

Transports

El govern vol les vies de la costa per fer un tren tramvia

Demana a Foment el seu traspàs i que no les retiri, com té planejat, un cop entri en funcionament el nou corredor al tram entre Cambrils i Tarragona

El projecte tindria dues fases i podria arribar també a Reus

Els trens es reconvertirien en tramvies als trams urbans

El govern de la Generalitat demana al Ministeri de Foment que freni en els seus plans de desmantellar les vies de l'actual corredor del Mediterrani un cop entri en funcionament el nou traçat per l'interior entre Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant i Tarragona, previst ara que s'inauguri el primer trimestre de l'any vinent. L'executiu català ha presentat una petició formal per tal que li sigui traspassada la titularitat d'aquest tram ferroviari, que quedarà en desús, amb l'objectiu de reaprofitar la infraestructura per desenvolupar un projecte de tren tramvia amb què es vol recuperar l'esperit del vell projecte del TramCamp, però amb un pressupost molt més ajustat.

“El ministeri té la intenció de desmantellar les vies de seguida basant-se en un estudi d'impacte ambiental inicial que així ho establia”, va detallar en declaracions a aquest diari el secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font. El govern, que de moment està en espera que es defineixi la situació política a Madrid, creu, però, que hi ha prou marge de temps per arribar a un acord. “Estem parlant d'un traspàs que seria a cost zero per a l'Estat”, detalla Font.

Dos ritmes

Paral·lelament, la Generalitat ja treballa a perfilar les línies mestres del servei de tren tramvia en què voldria reconvertir aquest traçat de vies. Ja hi ha un preestudi fet, i s'ha posat a licitació un primer estudi informatiu, malgrat que l'avançament en el seu disseny dependrà, com diu Font, de si s'aconsegueix la titularitat del traçat.

La proposta del govern, que a priori ja tindria el vistiplau de l'Ajuntament de Salou, suposaria mantenir el traçat de vies entre municipis tal com està ara, però reconvertir els trams urbans creant un traçat similar al d'un tramvia. “Estem parlant de trens més petits, que anirien a 30 km/h, per exemple, per Salou i amb unes vies que els vianants podrien travessar”, va assenyalar Font.

Els plans del govern són desenvolupar la proposta en dues fases: una primera que es faria reaprofitant la línia de la costa del corredor del Mediterrani entre Cambrils, Salou i Tarragona. “En una segona fase, es podria plantejar allargar el servei fins a l'estació de Port Aventura, Vila-seca i Reus”, hi va afegir el secretari de Mobilitat. Cadascuna de les fases, segons Font, tindria un pressupost aproximat “d'entre 40 i 45 milions”, que inclourien l'adaptació del traçat de les vies i la compra de nous trens. El servei també permetria crear noves estacions en punts ara sense servei, com seria el nucli de Vilafortuny, a Cambrils.

Viabilitat

A banda de l'acord amb el Ministeri de Foment, l'execució del projecte dependria també del consens amb el territori, així com dels estudis de viabilitat que caldrà fer, tant pel que fa a la inversió necessària com pel que fa a la seva explotació. “Cal que hi hagi un retorn econòmic i social”, assenyala Font, que tot i això nega que el fet que les dues línies de rodalies del Camp hagin funcionat a mig gas no és pas un indicatiu. “Estem parlant d'un servei diferent”, hi afegeix. “És la segona àrea metropolitana de Catalunya i hi ha un potencial turístic i econòmic, i encara més si s'acaben desenvolupant els projectes previstos”, va dir en referència al conegut com BCN World.

LA XIFRA

45
milions
és la inversió aproximada que el govern calcula per a cada fase. El TramCamp havia de costar 600 milions.

LA FRASE

Hi ha un potencial turístic i econòmic, i encara més si s'acaben desenvolupant els projectes previstos
Ricard Font
Secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat

Alternatives per a Salou i Cambrils

Si finalment el projecte de tren tramvia pot tirar endavant, des del govern reconeixen que es necessitarà un període de temps per a la seva instal·lació des de l'entrada en servei del nou corredor del Mediterrani. Per tant, dos municipis clau pel que fa a població resident i atracció turística com són Salou i Cambrils estaran un temps sense cap servei ferroviari al centre, ja que les noves estacions ferroviàries es desplaçaran cap a l'interior. “Estem estudiant una reorganització dels serveis ferroviaris i també de transport alternatiu, i calculem que aquesta tardor ens asseurem amb el territori per parlar-ne”, va avançar Font. Tot i això, el secretari de Mobilitat detalla que, per traçar les alternatives de servei a aquestes poblacions, caldrà abans que el govern concreti les dates per posar en marxa el nou corredor.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.