Medi ambient

La pol·lució pel trànsit metropolità creix tot i la limitació a 80 km/h

Les partícules en suspensió disminueixen per primer cop per sota del permès

La constatació que el 2009 han augmentat els nivells de NO2 va sorprendre el conseller Francesc Baltasar, tal com ell mateix explicava ahir. La sorpresa es va convertir en estranyesa quan els tècnics van explicar que aquest augment és un fenomen que comparteixen ciutats com Londres o Stuttgart, tot i que també han aplicat mesures de reducció. Segons el Departament de Medi Ambient, precisament per aquest motiu, aquesta setmana té lloc a Brussel·les un seminari tècnic que analitza el problema. Hi ha hipòtesis sobre la taula però cap certesa sobre el motiu de l'augment. Un factor podrien ser els nous vehicles dièsel, que emeten menys monòxid de nitrogen (NO) però incrementen les emissions de NO2 des que es va implantar l'any 2000 la normativa europea de vehicles nous Euro 3. Un altre podria ser el pes encara important dels cotxes antics que circulen per la regió. Però, com que encara no hi ha cap resposta concloent, el Departament de Medi Ambient no preveu prendre cap decisió fins que no s'avaluï l'efectivitat de les diverses actuacions la primera quinzena de juny. Serà aleshores quan la comissió rectora del pla d'actuacions decidirà, en vista de les dades i de les explicacions dels resultats, si s'implanten noves accions o se'n replantegen d'altres. Baltasar ja ha admès que cap mesura no és inamovible, tampoc la limitació dels 80 km/h, per exemple durant les nits, quan el trànsit i la contaminació disminueixen. En tot cas, és clar que la constatació que no s'ha reduït sinó que ha augmentat el diòxid de nitrogen del trànsit és un cop fort al pla de 73 actuacions per reduir la contaminació, tenint en compte que la mateixa conselleria de Política Territorial va demanar aixecar la limitació dels 80 km/h en horari nocturn i que ens trobem en un any electoral en què CiU ha anunciat que, si governa, eliminarà totalment aquesta restricció. Però també hi ha una cara de la moneda. Per primer cop en deu anys, la mitjana de partícules respirables menors de 10 micres (PM10) s'ha situat per sota del límit de 40 µg/m³ que estableix la legislació europea. A la primera corona s'han reduït un 6% i a la segona (Vallès i part del Baix Llobregat), en un 4%. El problema és que l'advertència per incompliment de la Unió Europea continua vigent perquè la CE no admet que el llindar se superi en cap estació i, en el cas de Catalunya, se supera en 8 estacions de 140, totes a l'àrea metropolitana (Eixample, el Prat de Llobregat, Sabadell-Rubí i Vilanova i la Geltrú). El govern català ja té demanada una pròrroga.

Baltasar dubta si la UE és massa ambiciosa

Potser el calendari per reduir per sota dels 40 µg/m³ tots els contaminants ha estat un objectiu massa ambiciós de la Unió Europea. El conseller planteja aquest dubte tenint en compte, segons ell, que precisament la reunió tècnica de Brussel·les, aquesta setmana, pretén analitzar el perquè de l'augment del NO2 en ciutats que apliquen mesures per reduir les emissions. En el cas del NO2, Catalunya encara té aquest any per reduir-lo perquè, en cas d'incompliment, no serà fins a finals que haurà de demanar una pròrroga a la CE, que s'allargaria fins al 2015. Pel que fa a les partícules PM10, la petició de pròrroga ja ha estat sol·licitada i el govern català tindria de marge fins al juny del 2011 per complir els llindars si la CE li acaba concedint. Cal recordar, però, que els advertiments d'incompliment, les sancions i les pròrrogues, la CE les fa per estats membres i no per regions i és l'Estat espanyol qui està incomplint en diverses zones, una de les quals és l'àrea metropolitana de Barcelona. Pel que fa a altres contaminants, Igualada supera el llindar en sulfur d'hidrogen per problemes a la depuradora d'aigües i que s'intenten solucionar. L'ozó troposfèric s'ha superat en determinats dies a Barcelona, el Camp de Tarragona, la plana de Vic, l'Alt Llobregat, el Pirineu Oriental i les Terres de Ponent. Els estudis especialitzats indiquen que la causa de la formació d'ozó troposfèric a la plana de Vic i al Pirineu Oriental és la contaminació per òxids de nitrogen del trànsit a la regió metropolitana de Barcelona.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.