Medi ambient

La gestió del litoral

De qui són els canals?

L'Estat ha acabat aplicant de manera estricta la llei de costes a Empuriabrava i el cas l'hauran de resoldre els jutges, com ja va passar a Roses

La delimitació dels canals ha generat dos anys de polèmica al municipi i de queixes i reivindicacions dels milers d'afectats de la marina residencial, que no descarten més protestes

Qui finalment decidiràsobre l'atermenament a la marina residencial serà un jutge

L'Estat ha dit la seva última paraula en el procés de delimitació dels canals d'Empuriabrava, i el que ha dit no ha agradat ni a l'Ajuntament de Castelló d'Empúries ni als milers de propietaris afectats, que han anunciat ja que presentaran un recurs contenciós administratiu contra la decisió. Per això qui finalment decidirà qui té raó en l'afer de l'atermenament a la marina, que fa més de dos anys que crea polèmica, serà un jutge.

Aquesta setmana s'ha fet públic que el servei de Costes del Ministeri de Medi Ambient dóna per tancat el procés de fitació dels canals, malgrat que ni el consistori ni tampoc els veïns no n'han rebut la notificació oficial, i tampoc no apareix als butlletins oficials. Costes no ha acceptat les peticions ni d'afectats ni de polítics, i tirarà endavant l'atermenament com s'havia previst. Segons ha explicat l'alcalde del municipi, Salvi Güell, la resolució del departament està signada i el que diu és que els propietaris mantenen el dret de propietat, tot i que les seves cases estaran afectades per 6 metres de servitud. I què significa això? A la pràctica vol dir que tot el que hi hagi construït en aquests 6 metres al voltant dels canals es mantindrà, però no s'hi podran fer obres d'ampliació, només feines de manteniment. A més, en cas que es tirés a terra no es podria tornar a construir. Pel que fa a les parcel·les que respecten aquesta servitud de pas, l'hauran de mantenir. Un altre capítol són els amarradors que tenen els veïns d'Empuriabrava. En aquest cas sí que n'han perdut la propietat i se'ls donaran en concessió. En aquest cas hi ha un agreujant: els propietaris han pagat els impostos per la propietat d'aquests amarradors. “Els tenen escripturats i cap administració ha dit mai res sobre aquest fet fins ara”, va concretar l'alcalde, Salvi Güell.

Als veïns aquesta situació els portarà milions d'euros de pèrdues ja que consideren que les seves propietats perden valor, perquè, d'una banda, estan afectades per la servitud de pas i, per l'altra, no tindran amarrador. En concret, el president de l'Associació de Propietaris d'Empuriabrava (APE), Tim Pelters, ha explicat que les pèrdues poden arribar als set milions, amb la qual cosa considera en declaracions a Empordà TV que la situació és “gravíssima” i que és “una catàstrofe econòmica no només per a Empuriabrava, sinó per a tota la comarca”. Per això, en espera de rebre la notificació oficial, els propietaris no descarten anar al jutjat ni tampoc fer mobilitzacions per mostrar el seu desacord amb aquesta resolució de l'Estat.

Mentrestant, continuen les negociacions polítiques per mirar de trobar una resolució satisfactòria per als veïns en aquesta qüestió. Les diverses formacions polítiques amb representació a Madrid fa mesos que fan gestions per canviar el rumb que va iniciar el govern espanyol en voler aplicar la llei de costes a la marina d'Empuriabrava, i també a la urbanització de Santa Margarida de Roses, que es troba en un cas molt similar. De fet, el municipi veí ja va viure fa uns mesos aquesta mateixa situació i el cas ha acabat igualment al jutjat, que serà qui al final també haurà de decidir qui té la raó en aquest procés, si els propietaris de les cases o el govern espanyol.

El procés d'atermenament, que és l'aplicació de la llei de costes del 1988 al litoral, va començar a Roses i Empuriabrava fa més de dos anys. La presència dels tècnics del Ministeri de Medi Ambient que posaven fites a les propietats dels veïns de la zona per delimitar la part dels canals que passaria a ser estatal va revoltar els veïns, que des de llavors han protagonitzat diverses protestes tant als seus municipis com a la seu de Costes de Girona. El tema també ha provocat polèmiques entre govern i oposició, tant a Roses com a Castelló d'Empúries, i moltes crítiques dels veïns també als ajuntaments, de retruc. Ara caldrà esperar a veure què diuen els jutges, tot i que la resolució pot tardar anys. Per això es demana la suspensió cautelar del procés fins llavors.

La titularitat de la marina a debat
La defensa que fa l'Ajuntament de Castelló i també la Generalitat és que la marina d'Empuriabrava no és competència de l'Estat i, per tant, no s'ha de regir per la llei de costes del 1988, sinó que la normativa a la qual està subjecta és la llei de ports i costes de la Generalitat perquè és una marina interior. De moment, però, l'Estat no ha acceptat aquesta al·legació.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.