Infraestructures i serveis

Els sectors públic i privat han posat 30 milions en l'aeroport

Són les ajudes destinades a la promoció de les comarques gironines que s'han atorgat a les companyies aèries des del 2003

L'aerolínia irlandesa n'ha sigut la principal beneficiària en haver portat més viatgers

La quantitat provinent del sector privat es reduirà enguany

El 2003 va començar la política d'ajudar les companyies aèries que volien operar des de l'aeroport de Girona. La fórmula ha estat sempre contractar publicitat i altres serveis per promocionar el turisme a les comarques gironines i pagar, així, una quantitat en funció dels viatgers que transporta cada aerolínia. Tot plegat ho ha gestionat l'Agi –Associació per a la Promoció i Desenvolupament de les comarques gironines–, una entitat fundada amb aquest objectiu i integrada per la Generalitat, la Diputació i la Cambra de Comerç. A més, en els acords s'hi van afegir, a partir del 2005, empreses privades com ara la que fa el transport de viatgers des de l'aeroport amb autobús. Des d'aleshores, i sumant les aportacions del sector públic i el sector privat, s'han firmat acords per valor de 30 milions d'euros.

D'aquesta quantitat, una mica més de la tercera part l'ha aportat el sector privat, 11,2 milions. A partir d'ara, però, aquesta xifra es veurà reduïda perquè amb la retallada de Ryanair es va negociar a finals d'any una reducció de les aportacions. Així, dels 2,2 milions que es van pagar el 2009 i el 2010, el 2011 només se'n faran efectius 500.000 euros.

Pel que fa a la Cambra de Comerç, hi aporta 120.000 euros anuals. La Generalitat és l'administració pública que hi destina més recursos, ja que ho fa des dos àmbits diferents: Turisme i Territori. En total hi ha destinat 12,4 milions, que han oscil·lat en funció dels viatgers. Per aquest 2011 és quan s'ha pressupostat la xifra més elevada, 2,4 milions. Mentrestant, la Diputació ha pagat 5,7 milions, habitualment amb una xifra que ha rondat els 500.000 i 600.000 euros anuals.

Evidentment, Ryanair ha estat la principal beneficiària d'aquests diners, ja que és qui ha portat més viatgers. Però també altres companyies com per exemple Transavia i Spanair –quan feia el vol a Madrid– se n'han vist afavorides. Divendres es va signar l'últim conveni fins ara amb l'aerolínia sèrbia JAT. Queda pendent la negociació amb Ryanair, encallada pel desacord amb la Generalitat respecte a les xifres econòmiques.

Les claus

Tots els focus, pendents de les negociacions amb Ryanair

o.m

Tots els focus estan sobre les negociacions entre la Generalitat i Ryanair per a l'aeroport de Girona. Aquesta situació va obligar ahir el govern a afirmar que els acords només es faran públics en el moment de la seva signatura. A més, el director general de Transport i Mobilitat, Ricard Font, va afirmar ahir que s'estan estudiant diferents mecanismes de finançament, i també com s'han d'assolir acords estratègics que permetin l'arrelament de la companyia al territori. Un exemple seria el que va dir divendres, negociar acords anuals. I també el que va revelar ahir el president de la Cambra, Domènec Espadalé: fa aproximadament un any, i mentre es negociava el nou conveni, s'havia plantejat l'opció que Ryanair establís una escola de pilots a les instal·lacions de Vilobí, i fins i tot que pogués fer un hotel en terrenys pròxims a l'aeroport. Aquestes idees, però, no van arribar a fructificar tot i que s'havien plantejat seriosament. En tot cas, no és descartable que algun d'aquests projectes es recuperi si bé l'estat de les negociacions dificulta ara mateix qualsevol proposta concreta. La pròxima reunió serà vital per avançar en alguna mena d'acord fructífer per a les dues parts. I això abans que el juny es tanqui la temporada d'hivern.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.