Infraestructures i serveis

infraestructures

El Congrés insta l'Estat per unanimitat que faci arribar l'alta velocitat a Tarragona

Aprova una proposició del PP que demana el ‘bypass' ferroviari i una estació d'altes prestacions, amb una esmena de CiU per agilitar l'ample europeu al port

La comissió de Foment del Congrés dels Diputats va aprovar ahir, per unanimitat, una proposició no de llei del PP que reclama al govern de l'Estat que faci arribar l'alta velocitat fins al centre de Tarragona mitjançant la construcció d'un bypass ferroviari en ample europeu des del sud –partint del corredor mediterrani a Vila-seca– i que tingui sortida pel nord, fins a trobar la línia entre Madrid i Barcelona. Tal com recordava el diputat popular Francesc Ricomà, la resolució hauria d'obligar a canviar la planificació actual del Ministeri de Foment, que preveu fer arribar l'alta velocitat a la ciutat en sentit únic des del sud, aprofitant la via actual d'ample ibèric, i amb una estació urbana que seria “un cul de sac”. La resolució, en aquest sentit, obre la porta que la futura terminal tarragonina, que s'ha de construir sota l'avinguda Roma, sigui realment intermodal, és a dir, que hi parin tant trens d'alta velocitat i de llarga distància com regionals i de les futures rodalies del Camp. Per Ricomà, “no s'entén que el trajecte que té més usuaris” (el Tarragona-Barcelona) no tingui un servei d'alta velocitat “per les dificultats de desplaçament i econòmiques que comporta haver de traslladar-se a l'estació del Camp”.

Tercer rail fins al port

En la mateixa proposició s'hi va afegir una esmena de CiU que insta l'Estat a “accelerar les obres perquè el port de Tarragona tingui connexió ferroviària amb ample internacional per al transport de mercaderies fins a la frontera”. Foment ja preveu, de fet, una línia nova per al corredor de l'antiga Reus-Roda, però, segons reiterava ahir el Port en una nota, “Tarragona no pot esperar els anys que trigarà a concretar-se el projecte”, que, emmarcat dins del corredor mediterrani, no està garantit, com a mínim, fins al 2020. Això ha fet que l'Autoritat Portuària demani una solució provisional consistent en un tercer rail a l'actual línia de la costa i la de Vilafranca fins a Castellbisbal, on enllaçaria amb la sortida ja existent des del port de Barcelona. L'obra, que el diputat convergent Jordi Jané creu que “és urgent i seria de les més viables”, s'ha avaluat en uns 150 milions –per als quals es tindria també finançament privat– i menys de dos anys de feina. El text aprovat ahir obre la porta que Foment faci seu el projecte, fet que el Port i la Cambra de Comerç veuen prioritari i vital per a l'economia tarragonina.

LA DATA

2012
és l'any a finals del qual
, segons la Cambra de Comerç, es pot acabar el tercer rail fins al port si s'accelera l'obra.

Demanen més Avant a Lleida

La mateixa comissió va aprovar, amb 20 vots a favor i 18 en contra, una proposició d'ERC i ICV que insta l'Estat a augmentar el nombre de trens Avant entre Lleida i Barcelona, on ara hi ha intervals de fins a cinc hores sense. Fins que no s'apliqui, reclama per als AVE el mateix preu que els Avant. En canvi, no es fa cap esment explícit al Camp, estació molt menys usada. El text també reclama Avant de Lleida a Saragossa.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.