Infraestructures i serveis

INFRAESTRUCTURES

Comença a Ginebra l'arbitratge del litigi pel retard en les obres del TAV

L'empresa francesa d'obres públiques Eiffage reclama compensacions a l'Estat espanyol pel retard en la construcció del tram entre Figueres i Barcelona

Pierre Berger, director general del grup francès de construcció i obra pública Eiffage, va anunciar ahir que l'arbitratge internacional per resoldre el litigi que l'oposa a l'Estat espanyol ha començat a Ginebra. Eiffage reclama 350 milions d'euros en compensació pel retard de les obres de construcció de la via d'alta velocitat entre Figueres i Barcelona. A parts iguals, Eiffage i ACS Dragados formen la societat TP Ferro, concessionària per una durada de 50 anys de la línia d'alta velocitat entre Perpinyà i Figueres. Les obres d'aquest tram van començar al principi del 2005 i, quatre anys després, la concessionària TP Ferro tenia la via a punt, el 17 de febrer del 2009, tal com ho havia anunciat en l'inici de les feines.

Tram fronterer en desús

Tot i que aquest tram de 44,4 quilòmetres està funcionant, ho fa a mig gas perquè la resta de la via fins a Barcelona no està feta i no ho serà fins al 2012, en el millor dels casos, o fins al 2013. Les previsions eren que durant el primer any circulessin per aquest tram i, per tant, paguessin el peatge imposat per la concessionària, un total de 12.410 trens de viatgers i 8.655 més de mercaderies. El contracte que els estats espanyol i francès van signar amb TP Ferro el 17 de febrer del 2004 establia una clàusula de 60 milions d'euros, que s'havia de pagar a l'empresa si en el moment que estigués fet el tram internacional del TAV no hi arribaven trens pel sud. Ni des del Ministeri de Foment, ni des de TP Ferro es va voler aclarir si es va arribar a un acord en relació amb aquesta indemnització.

L'abril del 2009, el president de l'empresa francesa Eiffage ja va criticar que la connexió des de Figueres a Barcelona es fes amb trens “cafetera” i va culpar els trens de Renfe i el fet que la línia no estigués acabada del poc guany de temps que obtindrien els viatgers fins que no entrés en servei tota la línia del TAV.

LA DATA

17.02.09
Aquell dia es va entregar
el tram transfronterer de la via d'alta velocitat entre Perpinyà i Figueres, tal com s'havia anunciat a l'inici de les obres.

LA XIFRA

350
milions d'euros
és la indemnització que reclama l'empresa francesa Eiffage a l'Estat espanyol pel retard de les obres de la via del TAV.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.