Infraestructures i serveis

El govern destinarà 163 milions a l'obra dels FGC a Terrassa, aturada fa mesos

Serviran per liquidar el crèdit per pagar el tram final dels treballs i acabar estacions i catenària

La línia no entrarà en funcionament fins al 2013

El projecte de pressupost del govern de la Generalitat pel 2012, que s'ha d'aprovar d'aquí a pocs dies, destina 163 milions per acabar les obres de perllongament dels FGC de Terrassa. De fet, és la inversió més alta de tota la comarca del Vallès Occidental, que puja als 256,6 milions. La partida servirà per liquidar el crèdit del Banc Europeu d'Inversions per acabar els treballs, que estan aturats des de fa mesos perquè la constructora vol garanties de cobrament i liquiditat abans de tornar a posar en funcionament la maquinària. L'any passat el govern va destinar 144 milions, a través de GISA, al tram de túnel entre la
UPC i Can Roca.

Els problemes de tresoreria del govern ja van fer modificar el pla econòmic i financer per fer front al cost de 321 milions de l'obra de l'empresa pública GISA l'any 2009, quan governava el tripartit, amb l'objectiu d'acabar les obres dels 6,2 quilòmetres a final del 2011, però la crisi econòmica i les dificultats de tresoreria han anat dilatant el calendari. Amb aquesta nova injecció econòmica de 163 milions d'euros es vol liquidar els treballs que falten: l'acabament de les tres estacions –Vallparadís Universitat, l'intercanviador amb la Renfe i la de Can Roca–, l'obra civil pendent i la instal·lació de vies i catenària. Per tant, en cap cas es compliran els terminis donats pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, de posada en funcionament a principis del 2012 i els treballs s'allargaran fins a final d'any. A més, durant un temps s'hauran de fer proves de funcionament. El calendari s'allargarà fins al 2013.

Una situació semblant es viu a Sabadell. Al novembre es van acabar els treballs iniciats el 2008 de perforació del primer túnel de 2,9 quilòmetres entre el Parc del Nord i Sabadell-Estació i s'estava procedint a desmuntar la tuneladora per poder fer el segon túnel. El calendari també s'ha modificat, passant de l'acabament previst per al 2013 al 2015, i a l'octubre el Parlament va aprovar una proposta del PSC reclamant l'acceleració de les obres. El cert, però, és que al pressupost de l'any que ve no hi ha cap partida d'inversió real per fer l'obra.

LA XIFRA

321
milions costaran el tram de 6,2 quilòmetres i les tres noves estacions dels FGC a Terrassa.
Les claus

Projectes refets i efecte de la crisi

redacció

L'anomenat metro del Vallès, com moltes infraestructures arreu del país, l'ha acabat agafant de ple la crisi econòmica en el cas de Terrassa, tot i iniciar-se en època de bonança, durant l'any 2003. El perllongament s'havia d'acabar el 2008, però les excavacions arqueològiques a Vallparadís, els canvis de govern, que van comportar també el canvi de sistema constructiu per fer servir tuneladores, o l'increment de mesures de seguretat després de l'esfondrament del barri barceloní del Carmel, han acabat endarrerint l'execució de l'obra. Tot i els intents d'accelerar-les incloent una segona tuneladora, els calendaris s'han anat incomplint fins que la falta de liquiditat econòmica va acabar aturant-la l'any passat. El nou govern de CiU va acusar el tripartit d'“irresponsables” perquè cap de les obres que havia iniciat “no s'havia començat ni a pagar”, en paraules de Lluís Recoder, conseller de Territori. Per Recoder, van “abusar de l'enginyeria financera” creant “un problema en forma d'hipoteca per al país”, que haurà d'estar pagant 800 milions d'euros fins al 2044.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.