Alerten que la reforma de la Diagonal fracassarà si no es reformula la xarxa de busos

La PTP proposa accions per reordenar la mobilitat a la zona

L'associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) va ser de les primeres entitats a reclamar la unió de les dues línies de tramvia de Barcelona per la Diagonal. Amb l'inici del procés participatiu per fer propostes sobre la reforma de l'avinguda, ahir l'associació va presentar un estudi, fruit del treball de mig any, en què aporta reflexions a tenir en compte per «assolir amb èxit la millora de l'avinguda». I un d'aquests elements és reformular l'actual xarxa d'autobús.

La idea de la PTP és crear el que han batejat com a xarxa de metrobús, més ràpid i freqüent: tindria 11 corredors de mar a muntanya i nou més del Llobregat a Besòs, hauria d'estar lligada amb les estacions de metro i tramvia existents, per crear intercanviadors, «cosir tota la xarxa» i superar la «xarxa d'autobusos porta a porta», segons va explicar Ricard Riol, president de la PTP i un dels autors de l'estudi. Mantindrien els busos de barri i tres de les moltes línies d'autobús que passen per la Diagonal (la 15, 33 i 34). Per Riol, aquesta xarxa permetria «adaptar-se a la realitat urbana» i «millorar els temps de viatge actuals». No és una qüestió d'incrementar la flota, sinó de treure'n «més rendiment». «Cal tenir al cap un mode de millorar el transport públic i d'anticipar les mesures», va precisar Riol.

Amb aquestes propostes, la PTP deixa molt clar que cal tenir en compte que aquesta transformació urbana supera l'àmbit estricte de la Diagonal. Segons els càlculs de l'estudi, el tramvia connectat serviria per absorbir el màxim volum de vehicles en hora punta (5.000 viatgers per hora en el tram més carregat, entre Via Augusta i passeig de Gràcia, també el més difícil de resoldre urbanísticament). Així, creuen que la capacitat màxima per tramvia i hora podria ser de 8.800 viatgers. La xarxa de metrobús permetria captar la demanda de viatges en el seu origen, ja no dins la Diagonal.

Tramvia pel mig i ampliat

Tot i no que no concreta una solució única per reformar la Diagonal, l'estudi de la PTP aporta maneres de convertir el trànsit de l'avinguda en transport públic, sense desviar-lo per l'interior dels barris, i de fer l'avinguda un passeig. Analitza 28 seccions tipus de com podria quedar, per bé que l'aposta primordial, si és possible, és treure el trànsit privat de pas. La PTP adverteix, però, que el quid de la qüestió serà «equilibrar el pes entre transport i espai públic», basant-se en l'origen i destí dels vehicles que passen per la Diagonal.

Entre les solucions, la PTP defensa que el tramvia vagi en línia recta de Francesc Macià a Glòries i que passi just pel centre de l'avinguda, per no resultar afectat pels girs a la dreta d'altres vehicles i aprofitar al màxim els cicles semafòrics. Per al metrobús que passi per la Diagonal, també plantegen fer-lo circular per les vies del tramvia, o si no, «tramviaritzar-los» i aprofitar per ampliar l'actual xarxa de tramvies, fins a Colom o fins a l'Arc de Triomf, per exemple. També proposen prolongar el parc verd de la zona alta de la ciutat. Totes les hipòtesis inclouen mantenir l'arbrat i dos carrils bici.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.