Infraestructures

Dos-cents metres de traçat subterrani a Figueres

Només es preveu fer totalment subterrani el tram de l'estació fins al carrer Vilallonga i es podria desplaçar uns metres l'accés a les andanes

La resta de traçat quedaria en trinxera, obert, però preparat per cobrir-lo més endavant

És l'alternativa que proposa l'Ajuntament si no es fa la pota nord

El projecte per fer passar sota terra la via del tren a Figueres preveu una actuació en un tram d'aproximadament un quilòmetre, però només una petita part serà completament subterrània. En concret, seran uns dos-cents metres, els que hi ha entre l'estació de tren del centre de Figueres fins al carrer Vilallonga –la carretera de Roses– en què el tren anirà per sota terra, amb un fals túnel. La resta anirà enfonsada, en trinxera, però estarà al descobert.

Això és el que recull l'estudi fet pels tècnics de la Generalitat de Catalunya per encàrrec de l'ajuntament figuerenc, que vol tenir-lo com a alternativa per si el Ministeri de Foment acaba aparcant la construcció de la pota nord de la variant ferroviària, que ha de permetre traslladar l'estació de tren convencional a l'est, on s'ha fet l'estació del TAV, entre Figueres i Vilafant. És a dir, si l'Estat decidís fer aquesta pota nord, l'equip de govern de Figueres (CiU) renunciaria a aquesta solució, que només plantegen com a pla alternatiu per no allargar més en el temps la solució a la problemàtica dels passos a nivell.

El projecte preveu que el tram de via que no sigui completament subterrània recorri la capital de l'Alt Empordà amb el sistema de trinxera, és a dir, enfonsada però al descobert. Això, excepte en els passos a nivell, on es cobriria formant un pont. S'hi construirien unes parets de seguretat, d'un metre i mig a dos metres d'alt per evitar accidents.

Des d'on i fins on

En concret, la via es començaria a enfonsar passada la ronda sud i aniria baixant fins arribar al carrer Riumors, on s'aconseguiria la cota necessària per poder cobrir la via, i a partir d'allà seguiria en trinxera fins a l'estació i passats els dos-cents metres de via subterrània tornaria a anar en trinxera fins al carrer dels Fossos. Des d'aquest punt, la via tornaria a pujar fins a arribar a la cota actual.

La idea amb què treballa l'estudi és que només una part mínima del traçat sigui subterrània, però que la resta quedi preparada perquè en un futur es pugui tapar completament, com un fals túnel. L'estació quedaria on és, tot i que l'accés a les andanes es podria desplaçar uns metres.

Aquesta proposta conjunta de l'Ajuntament de Figueres i el govern català és un projecte que costaria trenta milions d'euros, enfront dels setanta que costa la pota nord de la via del tren, segons dades que va donar fa unes setmanes l'alcalde de Figueres.

Aquesta proposta es va anunciar a final de desembre del 2011, tot i que sense massa detalls. Les concrecions de com seria aquesta possibilitat van ser presentades fa unes setmanes al consell de ciutat i també als grups de l'oposició de l'Ajuntament.

El debat del tren

El fet que es fes pública fa dos mesos l'alternativa de l'Ajuntament de Figueres, ha revifat el debat del tren a la capital de l'Alt Empordà, que havia quedat aparcat una temporada.

Tothom coincideix que cal treure els passos a nivell del centre de la ciutat –fa trenta anys que es demana– però divergeixen en quina és la solució. Entre els sis grups polítics de l'Ajuntament, hi ha defenses aferrissades del tren al centre i d'altres que aposten per l'opció de portar l'estació a Vilafant, com la del TAV. Es comença a plantejar la dificultat de tirar endavant un projecte tan costós econòmicament, però tampoc hi ha unanimitat que la solució plantejada de via subterrània sigui la millor opció.

També hi ha dit la seva la plataforma Defensem el Tren de l'Empordà, que ha recordat que sempre s'ha mostrat partidària de mantenir l'estació al centre i que sis mil figuerencs hi van donar suport. Finalment, però, serà Foment qui acabi decidint si econòmicament assumeix la variant del tren o no i quan.

1
quilòmetre
és, aproxi- madament, el tram de via en què preveu actuar el projecte.
30
anys
fa que Figueres reclama una solució per treure els passos a nivell del centre.

Un nou pas a l'altura del carrer Riumors

Una de les novetats destacades que proposa l'estudi és
la inclusió d'un nou pas que travessi la via del tren. Aquest estaria situat a l'altura del carrer Riumors, prop de l'estació i la ronda sud.

La solució tècnica que s'ha trobat és que la via passi enfonsada pel centre de Figueres amb trinxera, el que permetria tapar-ho per fer
un pont que uneixi les dues bandes però que quedi a
l'altura actual del carrer. Segons ha pogut saber aquest diari, aquest seria un primer nou pas previst, tot
i que l'Ajuntament de Figueres preveuria que n'hi hagués més en un futur.

Pel que fa als dos passos a nivell actuals, la proposta de via parcialment subterrània permetria eliminar-los, que és l'objectiu que busca Figueres des de fa tres dècades. El carrer Vilallonga travessaria, al mateix nivell d'ara, per sobre de la via subterrània, mentre que en el cas dels Fossos la solució que s'hauria de trobar és la mateixa del carrer Riumors
–la construcció d'un pont per sobre de la via. L'alcalde de Figueres, Santi Vila, en les últimes declaracions
que va fer sobre aquesta qüestió, va assegurar que l'Ajuntament “serà molt bel·ligerant per treure els passos a nivell del centre de Figueres, on continuen morint persones cada any”.

Foment no ha posat data a la reunió amb l'alcalde

L'alcalde de Figueres, Santi Vila, té pendent una reunió amb la ministra de Foment, Ana Pastor (PP), en què vol conèixer de primera mà si el govern espanyol aposta per fer la pota nord que ha d'arribar fins a l'estació del TAV
Figueres Vilafant. De fet, Vila ja va demanar una trobada amb l'anterior ministre, el
socialista José Blanco, que no el va acabar rebent. Tots els dubtes entorn al futur
del tren a Figueres els va generar Blanco quan va donar per fet que la feina del Ministeri de Foment hauria acabat amb la connexió del TAV i, per tant, insinuava que la
via del tren convencional quedaria com està ara.

La trobada amb el ministeri està demanada per Vila, però Madrid encara no hi ha posat data. L'alcalde anirà a aquesta trobada amb l'alternativa que han elaborat tècnics de la Generalitat per encàrrec de l'Ajuntament a la mà. Tot i això, el primer objectiu és aconseguir el compromís de la ministra que
es farà la pota nord.

L'Ajuntament i la Generalitat ja han dit que assistiran conjuntament a la trobada amb els representants del Ministeri de Foment a reclamar que compleixi els seus compromisos i que fixi un
calendari d'obres. Els hi acompanyarà també la diputada al Congrés del PP per
Girona, Concepció Veray.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.