Infraestructures

infraestructures

El PP no se'n surt i la UE enterra el corredor central

Brussel·les manté l'aposta pel corredor mediterrani, però el govern espanyol no renuncia a la travessia tot i no tenir suport de cap soci

La comissió es nega a un “precedent diabòlic” de renegociar-ho tot

Espanya es va quedar sola, ahir a Brussel·les, demanant a la Unió Europea que no prioritzi només els corredors mediterrani i atlàntic i li subvencioni també el túnel de Canfranc. Els ministres de Foment dels vint-i-set van ignorar l'espanyola Ana Pastor i van enterrar definitivament la idea del PP i del PSOE de foradar els Pirineus amb un túnel de 50 quilòmetres perquè els trens de mercaderies puguin viatjar de Saragossa a Tolosa esquivant Catalunya. Amb l'única excepció del govern espanyol, la UE va aprovar el mapa dels deu corredors prioritaris dibuixat el 19 d'octubre per l'eurocomissari de Transports, Siim Kallas, i que aquest diari va avançar.

“No podem renegociar-ho tot des de zero”, això establiria un “precedent diabòlic”, va replicar a Pastor l'estonià Kallas, després que la ministra de Rajoy li demanés que esmenés el seu mapa d'interconnexions ferroviàries que rebran fons comunitaris per incloure-hi també la travessia central dels Pirineus. Fart del café para todos i dels malabarismes electoralistes dels governs espanyols, Kallas va respondre a Pastor que ja en va tenir prou amb la pressió del seu predecessor José Blanco, que el va fer parar boig durant “dos anys de negociacions”. L'eurocomissari recorda al PP que els canvis de govern no poden modificar els “treballs a llarg termini” pactats a Brussel·les i només acceptarà alguns canvis menors.

Ningú no va defensar Pastor (ni tan sols el govern italià, que inicialment també volia escombrar cap a casa fent alguna modificació de la proposta de xarxa prioritària). Tampoc França, que hauria de pagar part del túnel de Canfranc, no va fer-li costat. Tots els ministres van fer pinya amb Kallas, es van afegir al seu rebuig de finançar amb fons europeus, en plena crisi, una obra que no té cap viabilitat ni cap retorn econòmic clar i van apostar per seguir la mateixa Via Augusta que ja feien servir els romans. “No tot ha de passar per Madrid, les infraestructures a Espanya són massa centralistes”, ja havia advertit l'eurocomissari el 19 d'octubre, esmenant l'Espanya radial del quilòmetre zero.

Però tot i aquesta derrota, Pastor no baixa del burro i no renuncia encara a la travessia central: no ha aconseguit el suport dels seus homòlegs, però ara pressionarà el Parlament Europeu, que encara ha de donar el seu vistiplau al mapa de Kallas. La decisió final dels eurodiputats podria fer-se esperar fins al gener, i socialistes i populars faran lobby per obligar l'eurocomissari a afegir la travessia central al seu llistat de corredors subvencionables. La ministra va advertir que si la UE no declara prioritari i no subvenciona també el túnel de Canfranc “no s'estarà garantint l'accés equilibrat de totes les regions espanyoles a l'espai europeu i quedaran exclosos alguns nodes fonamentals i vertebradors”.

Pastor desafia Kallas

Pastor fins i tot va desafiar Brussel·les defensant que, en qualsevol cas, digui el que digui el seu mapa, la darrera paraula la tindrà el govern de Rajoy. “La Comissió Europea analitza i en alguns casos dissenya, però són els estats els que executen”, va etzibar-li a Kallas. L'executiu comunitari, però, ha amenaçat de tallar l'aixeta dels fons europeus als governs que obstaculitzin la seva xarxa de deu corredors ferroviaris bàsics que han d'estar en funcionament el 2030 com a molt tard.

La ministra va evitar comprometre's al fet que el corredor mediterrani estigui acabat el 2030, però va assegurar que és “fonamental” i que el govern espanyol “té encara prevista una inversió de més de 47.000 milions”.

LES XIFRES

47.000
milions d'euros
preveu invertir el govern espanyol en el corredor mediterrani, segons la ministra Ana Pastor.
0
suports
per reobrir el mapa de prioritats va aconseguir ahir la ministra de Foment entre els seus homòlegs de la UE.

“Foment ha fet propostes inquietants a la UE”

Foment “ha obert més interrogants que n'ha tancat, fent propostes inquietants a la UE” respecte al corredor del Mediterrani. Ho va dir ahir Ricard Font, director general de Transports, en una jornada organitzada per la Cambra de Comerç de Reus. La Generalitat i la indústria reclamen solucions per al sistema ferroviari. El risc és perdre inversions, fins i tot ja realitzades, segons el president del Port de Tarragona: “Les empreses exigeixen terminis d'execució” per connectar el port a l'ample de via europeu.

Miquel Valls, president del Consell de Cambres va reclamar la col·laboració publicoprivada per materialitzar el corredor, atorgant-ne la concessió a un operador privat. “No podem esperar que el govern solucioni la papereta.

EVA POMARES

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.