Infraestructures

L'Estat també abandona els projectes a l'eix pirinenc

No inclou recursos per a l'N-152 i l'N-260 de la Molina fins a Olot més enllà del 2013

El govern espanyol afirma en una resposta al PSC que continuarà la tramitació dels projectes però que només els farà “en funció de la disponibilitat pressupostària”

La línia entre Barcelona i Puigcerdà queda sense cap inversió des d'aquest any

L'anàlisi del projecte de pressupost de l'Estat per al 2013 deixa també altres grans damnificats a les comarques gironines, a part de l'N-II. El desdoblament de la nacional incorpora 30,8 milions que serviran sobretot per continuar les obres de l'autovia entre Caldes i Sils, i també per a millores de la seguretat en tot el tram de la carretera, a part de tres milions per al tram Sils-Maçanet. També hi ha 10.000 euros per a l'alternativa ideada ara per Foment entre Maçanet i Granollers, una suma molt reduïda per a un estudi d'aquesta mena. Però, més enllà d'aquestes inversions, la resta d'infraestructures propietat de l'Estat a les comarques gironines són un desert, amb partides mínimes i sense continuïtat.

Una de les vies més afectades en aquest sentit és l'eix pirinenc, que inclou l'N-260 –que va de Portbou a Ripoll– i l'N-152, que uneix la capital del Ripollès amb la Cerdanya per la collada de Toses. Segons el pressupost de l'Estat, es destinaran 350.000 euros en tota aquesta via per a la redacció d'estudis i projectes, entre els quals n'hi ha de tan reivindicats com ara el túnel de Toses i les variants de Ribes de Freser, Sant Joan de les Abadesses, Ripoll i Olot. Més enllà d'aquestes partides per al 2013, no s'hi inclou cap projecció de futur, i queden sense recursos previstos per al 2014, 2015 i 2016. Els projectes s'havien iniciat tots el 2008.

Aquesta dada coincideix amb una resposta parlamentària que el govern espanyol ha fet arran d'una pregunta del diputat del PSC Àlex Sáez sobre aquestes infraestructures. Segons les respostes de l'Estat, els trams entre Figueres i Llançà i entre Ripoll i Olot estan en fase de redacció de l'estudi informatiu, que s'ha de sotmetre encara a la informació pública i a la posterior avaluació d'impacte ambiental abans d'aprovar-se definitivament. La variant de Ribes, el túnel de Toses i la connexió entre l'N-152 i la Molina també estan pendents encara de la declaració d'impacte ambiental.

En tots els casos, però, l'Estat afirma que, “una vegada aprovats, es procedirà a la posada a licitació de les obres d'acord amb l'existència de les corresponents disponibilitats pressupostàries i les prioritats que s'estableixin”. Aquestes allargues, combinades amb la desaparició de partides a partir del 2014, donen poques esperances de resolució d'aquests projectes a curt termini. Segons Àlex Sáez, “en la primera compareixença que va fer, la ministra Pastor deia que això era una prioritat, i ara resulta que se'n desdiu. Com a mínim la variant de Ribes s'hauria d'afrontar en aquesta legislatura”.

Res per al tren

Pel que fa a la millora de la línia de tren entre Barcelona, Vic, Ripoll i Puigcerdà, el pressupost del 2013 no inclou ni un sol euro. Les partides s'havien obert el 1999 i acabaven aquest 2012, i l'Estat no les ha renovat. Sí que hi ha partides per suprimir passos a nivell, però no especifica on.

10.000
euros
destinarà a l'inici dels estudis per fer una autovia entre Maçanet i Granollers.
5
anys
feia que es tramitaven els estudis a l'N-152, des del 2008.

El pont del Ter, el TAV i els regants

On sí que continuaran les obres és al pont sobre el Ter a Girona, que connectarà el barri del Pont Major amb la rotonda de l'hospital Josep Trueta. Aquest any s'hi destinaran 4,8 milions, i les previsions són continuar finançant l'obra fins al 2015. El TAV a les comarques gironines també mantindrà una inversió forta per a la finalització de les obres, que ja estan en plena recta final, amb 50 milions d'euros. D'altra banda, també rebran diners les comunitats de regants del marge dret de la Muga –amb 378.000 euros– i de la presa de Colomers, al Ter, amb 894.000. Aquestes obres de modernització dels regadius tindran una inversió més forta l'any que ve.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.