Infraestructures

Fer el túnel entre les estacions de tren de Girona val 7 milions

L'Ajuntament proposa enderrocar l'edifici del parc Central i la passarel·la entre la terminal del convencional i la del TAV

El regidor del projecte ferroviari, Carles Ribas, afirma que el pas subterrani faria seixanta metres

L'Ajuntament de Girona ha proposat al Ministeri de Foment l'enderrocament de l'edifici de cinc metres d'alçada del parc Central i de la passarel·la d'enllaç entre l'estació del tren convencional i la del tren d'alta velocitat (TAV). Al mateix temps, Girona planteja a Foment la construcció d'un túnel subterrani de seixanta metres entre les dues estacions i que els tècnics municipals han quantificat en set milions d'euros.

Després de la visita de dimarts a la seu del Ministeri de Foment, el regidor del projecte ferroviari de l'Ajuntament, Carles Ribas, assegura que l'Estat troba justificada la posició del govern de Girona. “El secretari d'estat d'Infraestructures [Gonzalo Jorge Ferre] va trobar molt justificada la petició de fer el túnel”, assegura Ribas.

Cal recordar que a l'octubre, després d'una reunió de treball entre l'Ajuntament i Adif, el gestor d'infraestructures ja havia admès que aquest túnel era viable. De tota manera, el portaveu de l'Ajuntament de Girona va comprovar dimarts que Adif no havia informat el representant de Foment de l'estat de les obres del tren a Girona. “Ell no sabia per quin motiu hi anava.”

Un túnel fins al nivell -1

El túnel subterrani sortiria de les actuals taquilles de Renfe, al vestíbul de l'estació del convencional. “Hi hauria un baixant i un pas subterrani de seixanta metres que connectaria amb el nivell -1 de l'estació de sota del parc Central”, precisa Ribas. Des d'allà, els usuaris podrien accedir a les dues plantes d'aparcament (els nivells -2 i -3) i a les vies dels combois de l'alta velocitat, al nivell -4. Si l'Estat donés el vistiplau a aquest projecte, Girona no tindria, però, la connexió subterrània fins al 2014.

El túnel aniria a desembocar al punt on ja estava prevista l'estació soterrada del TAV. “Ja era un punt natural de baixada al TAV, amb escales mecàniques.” A banda del túnel, hi hauria d'haver escales i un ascensor.

L'Ajuntament de Girona va exposar al Ministeri la temença que el que hauria de ser una construcció provisional (l'esmentat edifici de cinc metres) acabaria essent permanent. “L'actual edifici entorpeix i genera provisionalitat dels dos elements [les dues estacions], tot i que ara estiguin unides.”

Inicialment, a la reunió de dimarts, l'alcalde, Carles Puigdemont, i els portaveus de tots els grups del consistori gironí s'havien de trobar amb la ministra de Foment, Ana Pastor. L'absència de la titular de Foment va indignar Puigdemont i la resta de grups municipals –tret del PP–, que van decidir no desplaçar-se a Madrid.

LA FRASE

El secretari d'estat d'Infraestructures va trobar molt justificada la petició del túnel que ha fet l'Ajuntament
Carles Ribas
regidor del projecte ferroviari de l'ajuntament de girona

LA XIFRA

2,20
metres
faran les finestres de ventilació de l'estació del TAV de Girona, visibles a la superfície del parc Central.

Amortir els efectes visuals al parc

A Sant Narcís no ha agradat gens l'impacte de l'edifici del parc Central (la recepció dels passatges del TAV i l'accés a les vies). La superfície de la construcció, de 46 m d'alçada per 23 m d'amplada, és de 1.280 m². El regidor del projecte ferroviari, Carles Ribas, recorda que “la recepció ja estava projectada, que no ho oblidi ningú. Era una recepció provisional mentre no es completés el projecte.” Ribas admet que les construccions són “opaques”, però també són “la porta d'accés a l'estació d'autobusos”.

Ribas ha explicat que les finestres de ventilació de l'estació del TAV faran 2,20 metres d'alçada, tal com estableix la normativa. L'Ajuntament intentarà amortir l'efecte de la construcció dels accessos a les dues plantes subterrànies d'aparcament –serà una construcció diàfana, amb vidres de metacrilat, transparents– i de les sortides d'emergència. Dimarts es reobrirà (de 5 de la tarda a 9 del vespre) l'oficina d'atenció ciutadana, en què tècnics municipals recolliran les queixes i les inquietuds dels veïns. L'oficina és ara a l'edifici municipal del Centre d'Iniciatives Locals (CIL), al barri de Sant Narcís.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.