Infraestructures i serveis

Alguaire redueix a la meitat el dèficit i Reus recula força

La retirada dels vols subvencionats ha fet baixar el nombre de viatgers però també el cost anual de l'aeroport de Lleida

Reus baixa del milió de passatgers i es situa en xifres similars a les del 2003

L'aeroport de Lleida ha complert tres anys aquesta setmana. Ha estat un aniversari íntim, discret, sense discursos ni cava. La diferència entre les expectatives generades fa tres anys i la realitat d'avui no anima a l'eufòria. L'aeroport va arrencar amb vols comercials amb París, Milà, Frankfurt i Palma i amb la possibilitat de convertir-se en un aeroport de mercaderies per ajudar el sector agroalimentari a exportar arreu d'Europa. Actualment, però, només hi ha un vol setmanal a Palma i un operador turístic britànic que a l'hivern porta esquiadors anglesos cap a Andorra, mentre que els costos del transport aeri fan impensable ara per ara que les empreses agroalimentàries utilitzin l'aeroport i no les carreteres per exportar la fruita, els cereals i la carn de les terres de Ponent.

Tot i això, el govern català, titular de la infraestructura, és optimista i valora molt positivament la situació de l'aeroport. “Cal tenir en compte que s'ha posat en marxa en un moment del cicle econòmic molt negatiu; altres aeroports impulsats en la mateixa època ni tan sols han pogut posar-se en funcionament”, ha dit el delegat del govern de la Generalitat a Lleida, Ramon Farré. Des del govern es destaca que l'aeroport ha estat utilitzat per 115.043 viatgers i que la Generalitat ha optat actualment, en el que és el primer aeroport de titularitat pública catalana, per no subvencionar vols. Això va fer desaparèixer els vols comercials a París, Milà i Frankfurt, però ha posat les bases, segons Ramon Farré, d'una gestió sostenible amb costos baixos i que farà que l'aeroport pugui anar a més en el moment que el cicle econòmic sigui positiu. Segons Farré, el govern ha reduït en tres anys a la meitat el dèficit anual de l'aeroport. El govern promou Alguaire entre operadors turístics per intentar atreure més turisme d'esquí cap al Pirineu, de moment sense èxit.

Per la seva banda, l'aeroport de Reus ha tornat a baixar del milió de passatgers durant el 2012. Els 937.446 usuaris són una xifra similar a la del 2003. La reducció de vols de Ryanair llasta l'aeroport reusenc, que havia arribat als 1.706.615 passatgers el 2009. L'operador irlandès ja només manté 17 destinacions des de Reus, i les elimina durant els mesos d'hivern.

6.312
vols
s'han programat a Alguaire durant els primers tres anys. D'aquests, 32 es van anul·lar, 14 d'ells per la boira.
2,9
milions
és el cost anual de l'aeroport. Durant el primer any d'explotació el cost va ser de 6 milions d'euros.
Les claus

Girona no troba diversitat de companyies

oriol mas

L'aeroport de Girona va tancar l'any 2012 amb 2,8 milions de viatgers, la pitjor xifra des del 2003, igual que Reus, per exemple. El motiu va ser l'escassetat de la programació de Ryanair durant els mesos d'hivern d'inici i final d'any, conseqüència de la creixent importància de la base del Prat durant aquests últims anys. La dependència de Girona de la companyia irlandesa es demostra amb les dades, ja que un 91% dels viatgers de l'aeroport eren de Ryanair. La resta, amb altres aerolínies de baix cost com ara Transavia i Wizz Air i xàrters estiuencs. Malgrat que ningú posa en dubte el paper preponderant que ha tingut i ha de seguir tenint Ryanair a Girona, no s'aconsegueix diversificar les operacions amb més pes d'altres companyies aèries.

L'augment de taxes establert per l'ens públic Aena a l'aeroport del Prat i el diferencial cada cop més gran respecte a Girona ajudaven a confiar que Ryanair hi traslladaria més operacions des de Barcelona, un camí que podrien seguir altres com ara Wizz Air. Les administracions d'àmbit gironí també havien negociat amb més companyies, ja que les empreses del mercat de transport aeri cada cop treballen amb menys marge de beneficis.

Per ara, caldrà esperar a les programacions de l'hivern vinent i l'estiu del 2014 per saber si es pot avançar en aquesta línia, que permetria consolidar el futur de l'aeroport gironí.

De tota manera, només 7 dels 42 aeroports estatals van créixer en viatgers el 2012.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.