Infraestructures i serveis

infraestructures

El tren convencional aguanta bé l'embranzida del TAV

Els trens de mitjana distància i regionals de la línia gironina només perden un 4,4% de viatgers, uns 200.000 en tot l'any, tot i el milió d'usuaris de l'alta velocitat

El descens és menor al del 2012

La bona arrencada en nombre de viatgers dels serveis en alta velocitat entre Barcelona, Girona i Figueres gairebé no ha afectat els números del tren convencional a la línia gironina. O almenys, ho ha fet molt menys del que en principi s'hauria pogut esperar. Si bé el TAV tancarà l'any bastant per sobre del milió de viatgers –es va superar aquesta xifra a principi de novembre–, el descens en els trens de mitjana distància i regionals serà només d'uns 200.000, segons les previsions de la Renfe. Això significa que la majoria de clients del TAV són usuaris que abans usaven el cotxe o altres mitjans per fer els desplaçaments. De mitjana, hi ha uns 2.500 usuaris diaris nous.

Menys pèrdua que el 2012

Concretament, a la Renfe preveuen tancar l'any amb 4.423.948 passatgers a la línia R-11, només un 4,4% menys que al 2012 (4.628.830). De fet, es tracta d'un descens inferior al de l'any passat, quan la caiguda va ser de 4,7%. Si el 2012 es van perdre més de 225.000 passatgers respecte al 2011 (2.855.000), aquest any el descens no arriba a 205.000.

Per estacions

Els principals descensos de passatgers el 2013 són a les estacions de Figueres (-7,5%) i Girona (-5,4%), que són les ciutats que també tenen estació de TAV. Aquestes davallades són menors que les que s'esperaven i, a més, queden compensades en bona part pels augments en el nombre de passatgers a les estacions més petites. A part de les estacions en què només paren els regionals, destaca Caldes de Malavella, en què el tren guanyarà un 17,2% de passatgers aquest any, segons els càlculs que la Renfe va fer pocs dies abans d'acabar el 2013 i, per tant, bastant fidedignes.

Destinació Barcelona

A més, la majoria d'usuaris de Girona i Figueres encara prefereixen el tren convencional per anar o tornar de Barcelona.

Sobretot, a Girona. Segons dades validades, entre gener i agost van fer el trajecte Girona-Barcelona (i Barcelona-Girona) més de mig milió de persones en trens de mitjana distància i més de 175.000 en regionals. En canvi, entre gener i setembre (un mes més) van usar el TAV per fer aquests trajectes poc més de 350.000 persones.

A Figueres, entre gener i agost 200.000 persones van usar els trens de mitjana distància per anar o tornar de Barcelona i gairebé 70.000 van fer-ho en regionals, mentre que gairebé 300.000 usuaris van fer-ho entre gener i setembre en TAV. Si descomptem el setembre, segurament guanyaria el tren convencional. I cal tenir en compte l'ascens de Figueres Vilafant a l'estiu, en època turística, ja que és l'estació d'enllaç amb el TAV a París.

LA DATA

09.01.13
és el dia
en què es va posar en marxa per als clients la línia d'alta velocitat Barcelona-Girona-Figueres.

Tres TAV més per sentit a partir d'avui

Amb l'entrada en funcionament d'ahir de les rutes del TAV amb l'Estat francès, a partir d'avui passaran a tenir 13 trens d'alta velocitat per sentit al dia, tres més que fins ara.

Sense canvis, de moment, en les freqüències del tren convencional

El bon funcionament del tren convencional farà que de moment no se'n toquin les freqüències. Quan es va posar en funcionament la línia del TAV, Territori i Sostenibilitat va dir que ho revisaria al cap de mig any i al cap d'un any per veure si feia falta fer canvis. Les dades fan que s'hagi decidit mantenir-ho tot igual de moment. S'està a l'espera de si l'augment en el nombre de serveis en alta velocitat que s'inicia avui té incidències en els convencionals.

Hi haurà menys trens regionals per l'inici del servei de Rodalies de Girona

El govern preveu posar en marxa al març el servei de Rodalies de Girona, que suposarà un tren cada hora entre Blanes i Figueres –i cada dues hores, amb Portbou–. Com que farà una de les funcions que fan els regionals –parar a totes les estacions–, quan entri en servei, es reduirà notablement el nombre de regionals, tot i que se'n deixaran alguns perquè des de les estacions petites es pugui continuar anant, sense canviar de tren, a Barcelona.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.