Infraestructures

Foment ja treballa en el desdoblament de la línia R3

La Generalitat diu que “li consta” que Foment està elaborant l'estudi informatiu de la línia de tren de Puigcerdà

Els 60 milions compromesos per la ministra podrien ser per l'any 2016

Al Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, “li consta” que el Ministeri de Foment està treballant en la redacció de l'estudi informatiu per al desdoblament parcial de la línia de tren de Puigcerdà. És l'acord a què el novembre del 2013 van arribar la ministra de Foment, Ana Pastor, i el conseller de Territori, Santi Vila. El calendari fixava que el 2014 es treballaria en l'estudi informatiu; el 2015, en el projecte, i que entre el 2015 i el 2016 es començarien les obres. Tècnicament, per tant, l'Estat encara és a temps de complir els compromisos “si en el pressupost del 2016 inclou inversió directa per a la línia de Puigcerdà”, segons fonts del departament. En el del 2015, ni tan sols hi ha oberta cap partida.

Fa un any l'Estat i la Generalitat van assumir que arran de la precarietat dels recursos públics no es podia plantejar el desdoblament integral de la línia des de Montcada fins a Vic, amb un pressupost que s'acostava als 800 milions. Com a alternativa, va tirar endavant la proposta d'un desdoblament parcial, en tres trams diferents, que permetria circulacions simultànies en aquests punts i gairebé doblar la freqüència de trens entre Vic i Barcelona. Dos dels trams desdoblats eren al Vallès i un, a Osona.

El cost d'aquesta alternativa es va fixar en 60 milions, que són els que continuen compromesos per part de l'Estat. L'acord preveia que “aquesta inversió havia de començar durant l'actual mandat de la Generalitat, que acabarà el 2016”. Al marge que en el període d'esmenes de l'actual pressupost es pugui incorporar alguna garantia afegida, “la veritable voluntat política de Foment es veurà en el pressupost de l'any vinent”, s'insisteix des de Generalitat.

La preocupació és que en el pressupost que s'ha presentat no hi ha oberta cap partida per al tren de Puigcerdà ni tampoc la projecció d'inversions a la línia en un termini de dos anys com havia passat fins als pressupostos del 2014.

Protagonisme per a l'estació de Puigcerdà

Perquè No ens Fotin el Tren va ser present en una trobada a Puigcerdà per parlar de la línia R3 i comparar la situació a banda i banda de la frontera. Hi havia representació d'ajuntaments de la Cerdanya, grups d'usuaris i el president de la comissió de Territori del Parlament, Salvador Milà. Els participants van coincidir que l'estació de Puigcerdà ha de reforçar el seu rol traslladant-hi la intersecció de les actuals xarxes gestionades per Renfe i la SNCF francesa i convertir-la en punt de partida del tren groc.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia