Infraestructures i serveis

El govern no preveu grans inversions en carreteres a Girona pel 2015

La reforma de l'antiga C-65 a Llagostera, la millora de la GI-555 de Sils a Mas sanes, l'inici del desdoblament de la C-260 a Vilatenim i una rotonda a la C-25 a Riudellots, úniques obres pel 2015

El projecte de pressupost pel 2015 presentat per la Generalitat aquesta setmana –i que no està clar que tingui prou suport parlamentari per ser aprovat– no preveu, un any més, grans inversions en carreteres pel 2015. De fet, només s'hi preveuen partides per a quatre obres a les comarques gironines que ja havien estat anunciades: les millores de la GI-555 de Sils a Massanes i de l'antiga C-65 a Llagostera, l'inici del desdoblament pendent de la C-260 a Vilatenim i la construcció d'una rotonda a la C-52 a Riudellots de la Selva. En conjunt, sumen una inversió d'uns 5 milions d'euros.

La partida més gran és per a les obres de millora i reforma de la travessera de l'antiga C-65 a Llagostera, amb una inversió prevista de 2.754.583,33 euros. Aquesta obra és fruit de l'acord el 31 de maig passat entre el Departament de Territori i Sostenibilitat i l'Ajuntament de Llagostera per tal que el govern traspassi al consistori la via (d'1,2 quilòmetres i que va perdre la condició de carretera amb l'entrada en funcionament de la variant de la C-65) un cop duts a terme aquests treballs de millora i d'integració de la via a la trama urbana. Segons ha informat l'Ajuntament, les obres ja han estat adjudicades i es preveu que comencin aquest gener i que durin 9 mesos.

La segona partida destacada del pressupost és per a la millora de la GI-555, la carretera de Sils a Massanes, que està previst que comenci aquest mes i es faci en 4 mesos. Així, si el pressupost del 2014 destinava 1.234.000 euros a la millora de la “carretera de la vergonya” de Bescanó a Anglès, el projecte pel 2015 preveu una quantitat similar, 1.206.000, per a la millora de la GI-555, coneguda com “la segona carretera de la vergonya”. En tots dos casos són obres per millorar la via mentre no es poden fer els projectes de reforma definitius, aparcats per falta de pressupost. De fet, la millora de la GI-555 està adjudicada des del 2010 i s'havia de fer el 2011.

El projecte de pressupost preveu 857.083,33 euros per a la construcció d'una rotonda a la C-25 a Riudellots de la Selva. Es tracta d'una obra que es va treure a licitació fa uns dies i que està previst començar a fer el segon trimestre del 2015 i que els treballs durin uns 9 mesos. Concretament, es farà a la confluència de la C-25, el Camí Vell –vial que connecta amb el carrer Major i la resta de la trama urbana de Riudellots– i un camí local.

L'última obra prevista a la demarcació és l'inici del desdoblament de la C-260 a Vilatenim, l'únic tram sense desdoblar que queda a la carretera que uneix Figueres i Roses. Es tracta d'un projecte que té un cost de 19,17 milions i en què està previst que els treballs comencin el segon semestre del 2015 i durin 15 mesos. En la proposta de pressupost del govern pel 2015 s'hi ha inclòs una partida de només 123.142,85 euros.

Conservació de carreteres

El projecte de pressupost preveu una inversió d'uns 6,5 milions d'euros en conservació de carreteres a les comarques gironines. Ja l'any passat fonts de Territori i Sostenibilitat van explicar que, ja que no es pot “invertir en noves carreteres”, volen “fer segures les que ja existeixen amb un bon nivell de manteniment”. En la inversió comarcalitzada, destaquen els 2,8 milions que es destinaran al Gironès i el més d'un milió tant al Pla de l'Estany com a l'Alt Empordà.

LA XIFRA

5
milions d'euros
gairebé preveu destinar el govern l'any que ve a 4 obres a les carreteres gironines.

Gairebé 2,8 milions per als ports gironins

Els ports gironins s'enduen 2.790.000 euros del total de 6.445.000 previstos per a Ports de la Generalitat en el projecte de pressupost del 2015. La xifra global gironina prevista pel 2015 és lleugerament inferior (un 1,8% menys) a la del 2014 (2.840.000), tot i que el pressupost global proposat per a Ports és un 8,7% superior.

El port gironí al qual es vol assignar una inversió pública més alta és, de nou, el de Roses, amb un total de 900.000 euros. Concretament es preveuen 300.000 euros per a l'adequació del moll oest, 300.000 per a la reordenació interior nàutica, 200.000 per a la remodelació de l'edifici dels serveis pesquers i dues partides de 50.000 per a pavimentació (als accessos a la zona pesquera i a la llotja de peix).

El segon port en què més preveu invertir el govern és el de Sant Feliu de Guíxols, amb 700.000 euros: 300.000 per a l'ampliació del dic, 300.000 per la urbanització dels accessos i 100.000 per a la remodelació nàutica i comercial de la zona E.

A Palamós s'hi volen destinar 470.000 euros. La principal partida (300.000) és per als serveis del PIF i espai marítim Schengen. Dels 300.000 euros projectats per a l'Escala, destaquen els 150.000 destinats a la reordenació de la dàrsena nàutica popular. I dels 250.000 que es volen destinar a Llançà, 200.000 són per a l'adequació de la zona de la Gola.

Completen la inversió prevista pel govern en ports a Girona els 60.000 euros per a l'adequació de l'antiga llotja de Blanes; uns altres 60.000 per a eficiència energètica a l'Estartit, i 50.000 per al a platja de Ribera del Port de la Šelva.

Impuls a la terminal Far-Vilamalla

El govern preveu un nou impuls a la terminal intermodal del Far-Vilamalla, a la qual preveu destinar un milió d'euros. En el pressupost del 2014 només s'hi havien destinat 100.000 euros. La Generalitat mostra, doncs, voluntat de desencallar un projecte aturat de fa temps, la terminal intermodal de l'Empordà, que s'ha de construir adjacent a la plataforma logística Logis Empordà. La futura terminal –propera a l'AP-7 i a l'N-II– té com objectiu convertir-se en un hub ferroviari que permeti sumar càrrega de trens provinents des de diversos punts de la península i enviar-la cap a la resta d'Europa i a la inversa.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.