Infraestructures i serveis

Denuncien “deficiències” de seguretat a l'aeroport de Girona

Els treballadors d'Aena es queixen de “manteniment deficient” i de manca de dotacions als bombers i als tècnics de visualització d'objectes

Afirmen que hi ha “mala gestió per deixadesa”

Els treballadors d'Aena a l'aeroport de Girona van denunciar ahir “deficiències” de seguretat a les instal·lacions de Vilobí d'Onyar a causa d'una “mala gestió per deixadesa” en inversions per part de la direcció. Els empleats, amb el suport dels sindicats CCOO i USO, van criticar que els equips d'emergència dels bombers són “obsolets i incomplets”; que els tècnics de visualització d'objectes no disposen de material de precisió; que s'han reduït els recursos destinats a espantar els ocells i que, per tant, hi ha perill que tornin a danyar els avions; que no es fa formació en matèria de seguretat al personal; que cal repintar parts de la pista, i que, en general, “el manteniment és deficient”. Un dels exemples que van mostrar ahir a la premsa va ser el d'un dels murs que tanca les pistes, una part del qual es va esfondrar l'any passat arran d'una ventada i es va deixar a mig reconstruir, i s'hi van posar tanques per impedir-hi l'accés.

Els treballadors van destacar com un dels casos més “preocupants” el dels bombers. Un d'ells, Xose Deiros, va explicar que de cara al simulacre que s'ha de fer per normativa cada dos anys –i que toca aquest març– la direcció vol que condueixin “un vehicle que ja està gairebé per desmantellar, amb les rodes gastades i el vidre esquerdat”.

Cinc denúncies

El responsable de la federació de serveis a la ciutadania de CCOO, Xavi Lao, va subratllar que han presentat fins a cinc denúncies davant de la Inspecció de Treball de la Generalitat per casos de falta de seguretat i que això ha fet que aquest ens del govern hagi fet requeriments amb suggeriments de millora a Aena, però que no tenen “constància ni escrita ni visual” que el gestor aeroportuari “hagi pres cap mesura”. En aquest sentit, la falta d'informació és una altra de les principals queixes del col·lectiu, que acusa la direcció de l'aeroport de “manca d'interès”. En aquest sentit, Lao vincula “la deixadesa en el manteniment” amb el descens del nombre de viatgers, el fet que “no s'hagin potenciat les mercaderies com es va prometre” i també que “s'hagin posat preus molt elevats per a les avionetes, que prefereixen volar des d'altres llocs, com ara Empuriabrava”.

Aena té actualment 120 treballadors en plantilla a Girona.

Aena rebutja totes les queixes

Aena va rebatre ahir les queixes dels treballadors. Va assegurar que l'aeroport gironí disposa de “més cotxes de bombers” dels que marca la normativa d'aviació internacional per a la seva categoria, i que tots els vehicles “són plenament operatius”. I també que els equips, tant dels bombers com dels tècnics en visualització d'objectes, són els habituals. Van avançar que l'horari dels falconers –els que espanten els ocells– s'ampliarà a l'estiu –quan hi ha més presència d'ocells– i van recordar que fa poc l'aeroport va obtenir una certificació per a la qual era necessari acreditar el bon estat de les línies de les pistes. Pel que fa al mur que va caure, Aena explica que la situació actual és provisional i que s'està ultimant acabar-hi l'actuació. D'altra banda, va afirmar que en els últims quatre anys no han tingut cap sanció d'Inspecció de Treball i que ara mateix no tenen requeriments pendents perquè ja els han complert tots. Pel que fa a la informació als treballadors, Aena “informa en els fòrums on s'ha d'informar: el comitè de seguretat i salut laboral i el comitè d'empresa”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.