Infraestructures i serveis

A cegues pel Clot

Un senyal permet als maquinistes avançar pels túnels sabent que poden trobar-se al davant un tren aturat

El govern avisa que el xoc es pot repetir si no es modernitza la senyalització o es redueix el trànsit

No haver frenat a temps podria tornar a explicar l'accident del Clot

Els maquinistes de Renfe circulen pels túnels de Barcelona sense saber la distància que els separa del comboi que els va al davant per la mateixa via. En aquestes circumstàncies s'han produït els xocs al túnel del Clot d'ahir i de l'any passat. En l'anterior, el conductor no va frenar a temps i va encalçar el vagó de cua d'un Talgo estacionat a l'estació de Clot. Va ser un error humà perquè senyals i frens van funcionar. Podria haver-se repetit la situació en l'accident d'abans-d'ahir. El problema és que, un cop superada la senyal que permet continuar amb precaució, el conductor desconeix la distància a què pot trobar-se amb el tren del davant. I en aquest tram de túnel entre Clot i Arc de Triomf hi ha un tomb pronunciat i amb visibilitat limitada, on pot tenir a prop un tren que no es veu.

Abans-d'ahir, un tren de Rodalies provinent del Maresme sortia de l'estació del Clot en direcció a Arc de Triomf i va xocar per darrere amb un Talgo tren-hotel que estava aturat en un semàfor vermell a la cruïlla amb el túnel de Meridiana per deixar pas a un Rodalies que venia pel túnel. Si el conductor no va frenar a temps per imprudència o perquè va fallar algun mecanisme tècnic és el que haurà d'esbrinar la investigació oberta per l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif). Més enllà del possible error humà, el govern català deixa clar que dues col·lisions semblants al mateix tram de túnel indiquen que es tracta d'un punt de risc per a la circulació. El director general de Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, descarta que hi pugui haver un accident greu perquè els trens tenen l'obligació de circular amb prudència pels túnels de Barcelona i saben que poden trobar un comboi al davant. Però també reconeix que un xoc semblant pot tornar a produir-se si no es modernitza la senyalització als túnels de la ciutat –el pla de Rodalies preveu canviar el sistema actual pel modern ERTMS que utilitza l'alta velocitat i que permet acostar dos trens a la mínima distància de manera automàtica i segura sense dependre dels reflexos del conductor, perquè el comboi sap en tot moment la distància a què es troba el tren que té al davant. L'altra alternativa, adverteix, és reduir la freqüència de pas de trens perquè el problema dels túnels de Rodalies i Regionals de Barcelona és, segons ell, que estan “estressats” per la congestió de trànsit –uns 19 trens a l'hora per sentit–. A més, precisament en punts on hi ha més trànsit perquè s'hi ajunten línies diverses és on hi ha menys capacitat perquè quatre vies conflueixen en dues. Aquest és el cas del tram de túnel que porta a Arc de Triomf, on conflueixen el túnel del Clot amb el de la Meridiana i on estava aturat el Talgo cedint el pas al Rodalies. El govern català recorda que l'única reforma que s'ha fet als túnels de Barcelona des del 1995 és el canvi de la catenària flexible per la rígida però encara queda pendent la modernització dels sistemes de senyalització i circulació. Dels 510 milions previstos al pla de Rodalies per modernitzar la infraestructura general de la xarxa de Rodalies en el període 2008-2012, en falten encara 202 per invertir i els executats s'han destinat a noves subestacions, a la senyalització de trams i a la catenària rígida. Depenent de la conclusió de la investigació oberta per Adif, el govern català es reserva el dret d'obrir un expedient si no accepta les explicacions.

ERC vol explicació de Recoder, i CiU, d'Adif

L'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, titlla d'“intolerable” el xoc de trens de dijous al Clot i demanarà explicacions al Ministeri de Foment en una reunió amb la nova ministra, Ana Pastor, el 14 de febrer. “No ens pot passar que tinguem accidents que semblen que són per deficiències de manteniment o de funcionament de la xarxa de Rodalies a l'entrada de Barcelona”, ha dit Trias.

L'alcalde acusa Foment de les deficiències “intolerables”

ERC ha sol·licitat la compareixença al Parlament del conseller Lluís Recoder perquè doni compte de l'accident. CiU demana que el president d'Adif faci el mateix al Congrés.

Una passatgera

amb collar ortopèdic
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.