Infraestructures i serveis

Taxis sense fronteres

Un altre taxi nord-català és multat i immobilitzat a l'aeroport de Girona per haver recollit clients francesos

Els taxistes es manifesten a Perpinyà per poder treballar a la Catalunya autònoma emparant-se en la normativa europa

Una taxista de
la Catalunya del Nord és multada
a l'aeroport


Els taxistes de la Catalunya del Nord volen poder treballar al Principat, emparant-se en la normativa europea, però l'espanyola els ho impedeix. Ahir van sortir al carrer per protestar. El detonant va ser un altre taxi nord-català multat, en aquest cas a l'aeroport de Girona, a Vilobí d'Onyar. El centre de Perpinyà es va col·lapsar tot el matí d'ahir per la manifestació de taxis nord-catalans –sobretot de Perpinyà i Canet– que protestaven contra les multes que reben els taxistes de la Catalunya del Nord quan van a recollir clients a la Catalunya autònoma. La manifestació de taxis va bloquejar la circulació davant del consolat de l'Estat espanyol, la Prefectura i la Casa de la Generalitat de Perpinyà. Un segon cas de multa, de 1.501 euros, amb la immobilització del taxi rossellonès, va provocar la reacció dels professionals nord-catalans. Segons Philippe Corbelli, president del sindicat del taxi de la Catalunya del Nord, el segon cas va passar a l'aeroport de Girona, on un vehicle de la companyia Canet Taxi “va anar a recollir dues persones d'edat avançada de nacionalitat holandesa, que havien reservat el taxi per telèfon feia una setmana”. Sempre segons Corbelli, “la policia catalana de l'aeroport va aturar el vehicle i va controlar les identitats”; va ser llavors que els agents “van dir a la conductora, Carole Vanraes, que no tenia el dret de treballar a Catalunya i van immobilitzar el taxi, ja que la taxista no podia pagar la multa”. La conductora i els clients “van haver de prendre un taxi espanyol per tornar a França i el vehicle encara està immobilitzat a Girona”, va afegir.

Raymond Brunet, de la patronal nord-catalana UPE66, va considerar que “l'actuació dels Mossos és una bestiesa” i va afirmar: “Nosaltres ens la creiem, Europa, i si fos un taxi sud-català que fos multat a Perpinyà reaccionaríem igual.” Brunet va insistir: “Catalunya és un sol país, i és precisament la policia catalana que ens obliga a manifestar-nos contra la seva actitud amb taxis de la Catalunya del Nord.”

Els Mossos d'Esquadra van confirmar ahir la multa. Segons consta en l'informe, la sanció es va produir per es feia “ transport de passatgers sense la corresponent autorització”. Fonts policials van explicar que en sancions a “estrangers” s'immobilitza el vehicle si l'infractor no pot o no vol pagar la multa. “S'hauria actuat de la mateixa manera si li hagués passat a un d'aquí en un país estranger”, van explicar les fonts policials.

És habitual veure taxis francesos a l'aeroport de Girona. Alguns hi treballen legalment –complint els requisits necessaris– però molts d'altres, no. La petició dels taxistes nord-catalans és poder treballar lliurement, mentre que els Mossos d'Esquadra recorden: “Nosaltres no fem la llei, només la fem complir.”

Molts nord-catalans han agafat l'aeroport de Girona com a propi, per la proximitat amb la Catalunya del Nord. De fet, segons un estudi fet des de l'aeroport de Girona el 2010, un de cada tres vehicles aparcats a l'aeroport tenia matrícula francesa.

A l'aparcament de l'aeroport es vivia ahir la presència de taxis nord-catalans amb total absència de conflicte. “En vénen, però pocs; si algú ens digués d'anar a l'aeroport de Perpinyà hi aniríem”, comentava Dani Ginés. “M'estimo més que no vinguin, però és legal”, va afegir el també taxista Francesc Sánchez.

LA XIFRA

1.501
euros
és el preu de la multa. Com que no la podia pagar, se li va immobilitzar el vehicle.
16.04.12
La taxista nord-catalana Carole Vanraes és multada a l'aeroport de Girona.
Catalunya és un sol país i és precisament la policia catalana que ens obliga a manifestar-nos
Raymond Brunet
Patronal nord-catalana UPE66
Han de venir amb reserva i sabent qui van a recollir; si nosaltres ho podem fer, ells també
Dani Ginés
Taxista de l'aeroport de girona
Llei local o llei europea?

La legislació europea i la catalana, en contradicció

La Llei 19/2003 de la Generalitat estableix que el municipi de càrrega del client d'un taxi ha de ser el mateix que ha atribuït la llicència. Aquesta disposició entraria en contradicció amb les normatives europees sobre la llibertat de prestacions de servei comunitàries que invoquen els taxistes de la Catalunya del Nord. El Tribunal de Justícia de la Unió Europea té, en aquest sentit, una jurisprudència prou clara i sanciona gairebé sistemàticament els estats membres que protegeixen el seu mercat interior restringint qualsevol tipus de concurrència.

Precedent a la Jonquera

Necessiten omplir una ordre per treballar

Els taxistes del Principat no veuen malament que els nord-catalans recullin passatge a l'aeroport de Girona, “sempre que ho facin de forma legal”. Segons fonts de la patronal del taxi de la Catalunya del sud, els taxistes de fora poden recollir passatge a ports i aeroports “sempre que omplin una ordre de càrrega” en què, entre altres dades, hi consta el nom del passatge i el vol/vaixell d'arribada. “Han de venir amb reserva i sabent qui van a recollir”, va explicar el taxista Dani Ginés, que va afegir: “Si nosaltres ho podem fer, també ells ho han de poder fer.”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.