Infraestructures i serveis

Ryanair preveu fer només 12 rutes l'hivern que ve a Girona

Tot i les declaracions d'O'Leary, la companyia oferirà dues destinacions menys

Incorpora Cracòvia però suprimeix Bratislava i Glasgow, que havien anat bé, i Pescara

No recupera Londres ni París

El desert en què es van convertir l'hivern passat les instal·lacions de l'aeroport Girona-Costa Brava no només es repetirà l'hivern que ve, sinó que fins i tot s'intensificarà una mica. Malgrat que Michael O'Leary, el conseller delegat de la companyia irlandesa, va dir fa tres mesos durant la seva visita a Barcelona que esperava començar la remuntada a les instal·lacions de Vilobí l'hivern que ve, la companyia ja ha posat a la venda al seu web els bitllets per volar des del novembre que ve fins al març del 2016, i a l'aeroport gironí només se'n venen per a 12 rutes, dues menys que l'hivern passat quan semblava que ja s'havia tocat fons amb 14 destinacions. Un any abans, Ryanair n'havia ofert 19 i l'anterior, 21. Si mirem més enrere, el 2010 va fer 46 rutes i, per tant, la caiguda acumulada és d'un 74%; és a dir, que l'hivern que ve Ryanair farà una quarta part de les rutes que tenia el 2010. En nombre de vols setmanals, el descens és d'un 64%, ja que s'ha passat dels 193 del 2010 a 70 l'hivern que ve. L'hivern passat van ser 78.

Així, Ryanair no només no recuperarà l'hivern que ve alguns dels vols suprimits l'hivern passat, ni tan sols els clàssics tan reclamats de Londres i París –que sí que es fan aquest estiu–, sinó que per ara preveu retallar de nou i passar de 14 a 12 rutes. Concretament, ven bitllets per l'hivern que ve per a l'Alguer, Karlsruhe / Baden, Bremen, Breslau, Càller, Düsseldorf / Weeze, Eindhoven, Frankfurt / Hahn, Marràqueix, Pisa, Rabat i Cracòvia, que no es feia a l'hivern des de la temporada 2012/13. És l'única novetat positiva.

Al costat contrari, hi ha tres rutes que es van fer aquest hivern i que no continuaran el que ve: Pescara, Bratislava i Glasgow / Prestwick. Les dues últimes van ser novetats de l'hivern passat –juntament amb Karlsruhe / Baden, que és l'única que sí que continua– i, de fet, van ser unes de les rutes que li van funcionar millor, a Ryanair, a Girona, amb una ocupació mitjana de gairebé 153 viatgers per vol en el cas de Glasgow –la quarta millor ruta de Ryanair– i de més de 151 viatgers per vol en el de Bratislava –sisena millor ruta–. En canvi, Pescara és una de les que pitjor ocupació va registrar, amb només 127 viatgers per vol. Cal tenir en compte que la dràstica retallada de vols d'aquest hivern passat li va servir, a Ryanair, per millorar molt l'ocupació mitjana dels vols, que es va situar en 142,1 persones, un 17,5% més que l'hivern anterior (120,9). Així, deu de les catorze rutes van superar el llindar de rendibilitat que fixa Ryanair, de 143 persones per vol. Tot i això, Ryanair no ha inclòs dues d'aquestes rutes –Glasgow i Bratislava– en la programació de l'hivern que ve i sí que repetirà tres de les que van ser “poc rendibles” –Càller, l'Alguer i Frankfurt / Hahn.

En set de les dotze rutes que es faran l'hivern que ve hi haurà només dos vols per sentit a la setmana. Només una ruta, Pisa, tindrà vol diari. Hi haurà dues rutes amb quatre vols per sentit –Càller i Eindhoven– i dues amb tres –Marràqueix i Frankfurt / Hahn–. Els vols assignats a cadascuna de les rutes són pràcticament idèntics als de l'any passat.

Les claus

L'esperança es concentra en l'estiu del 2016

Lurdes artigas

Michael O'Leary va dir al febrer a Barcelona que preveia tornar a augmentar el nombre de rutes a Girona a partir de la temporada d'hivern que ve, però sempre ha estat clar quan ha dit que la clau serà, de fet, la programació de la temporada d'estiu del 2016. És cert que si hi hagués hagut ja l'hivern que ve un petit augment o fins i tot un manteniment en les pobres xifres d'aquest hivern passat, això s'hauria pogut interpretar com un signe clar que les institucions gironines i catalanes fan bé a l'hora de confiar en les intencions verbalitzades per Ryanair que pensen tornar a créixer a Girona. Això no ha estat així, i ara l'esperança s'ha de concentrar del tot en la temporada d'estiu del 2016, que serà la que marcarà la xifra de viatgers de l'any que ve. Llavors, Ryanair ja haurà rebut prou avions dels que té encarregats per augmentar les xifres de bastants aeroports. O'Leary va dir que aquest 2015 preveuen a Girona 1,5 milió de passatgers i que el 2016 volen arribar als 2 milions. De moment, però, el 2016 començarà amb descensos respecte del 2015, almenys fins al març. Serà a l'abril, amb l'inici de la temporada d'estiu, quan caldrà remuntar.

I no només parlo de Ryanair. L'aeroport gironí necessita urgentment buscar més companyies amb vista al 2016, després que aquest estiu hagi quedat amb només 6 aerolínies fent-hi vols, un terç de les 18 que ho van fer el 2014. Entre les que han deixat de ser-hi hi ha Wizz Air, que era l'única que hi operava tot l'any, a part de Ryanair. El seu vol a Kíev, doncs, serà una altra baixa l'hivern que ve a sumar a les de Ryanair.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.