Urbanisme

Barcelona reajustarà el disseny del Passeig de Gràcia

pla director

Ajuntament i entitats mantenen reunions regulars per fixar algunes reformes a fer en aquesta cèntrica artèria

Les obres en les infraestructures del transport donen dos anys de coll per acordar mesures

L'associació Amics del Passeig de Gràcia ja ho va demanar aquest estiu: enlloc d'invents frustrats com la reforma de la Diagonal, calia un rentat de cara a fons del Passeig de Gràcia per acabar amb problemes endèmics, com són la degradació del paviment i dels fanals o per trobar una solució a les deteriorades illes centrals. I sembla que el districte de l'Eixample n'ha pres bona nota. Ha començat unes reunions periòdiques amb quatre entitats –de comerciants i veïns– amb abast al passeig de Gràcia per elaborar un pla director d'aquesta artèria.

El que haurà de fer aquest pla director és fixar els criteris i mesures bàsiques de com ha de ser el Passeig de Gràcia del futur. El districte parla amb Amics del Passeig de Gràcia (comerciants i veïns), amb l'associació de veïns de la Dreta de l'Eixample, amb l'eix comercial Cor Eixample i el Gremi d'Hotels de Barcelona (el singular passeig barceloní concentra un bon grapat d'hotels).

Segons va avançar a aquest diari el regidor de l'Eixample, Ramon Nicolau, hi ha un acord bàsic amb tots ells. És a dir, “sense grans canvis”, es tractaria de mantenir l'actual calçada central per al transport públic i privat, “unes voreres amples molt semblants a les d'ara”, i això, sí, la principal reforma estaria en les illes centrals de vianants. Tal i com va publicar aquest diari, els Amics del Passeig de Gràcia es van queixar de l'estat deplorable en què es troben aquestes petites illes centrals per a vianants, que, a més, estaven mal solucionades des del punt de vista urbanístic i més aviat són un destorb. “Repensarem bàsicament això, perquè pensem que està mal girbat, que té un mal funcionament”, va indicar Nicolau.

Amb el final del mandat pel mig i les obres en les infraestructures del transport –amb afectació en alguns trams del passeig– fan que no es plantegi cap intervenció fins d'aquí a dos anys. “Ara tenim dos anys per donar-hi voltes, volem ser imaginatius i trobar-hi una solució que duri 20 o 30 anys més”, va precisar Nicolau.

L'altre gran tema que preocupava als Amics del Passeig de Gràcia era la qüestió de l'estat de les rajoles. El paviment actual, segons van denunciar, està ple de forats i esquerdes. En aquest sentit, Nicolau va assenyalar que han establert una fórmula de funcionament amb aquesta entitat: “cada setmana fem una reposició de rajoles que ballen, que estan trencades o que algú s'ha emportat, a partir del que ens diuen els establiments, una brigada passa a domicili per tots els números del passeig de Gràcia”.

L'ús intensiu que té i la particularitat de la rajola del passeig –modernista– fan que sigui “l'únic carrer amb un tractament específic” d'aquesta mena de la seva pavimentació.

Mantenim la idea d'unes voreres amples i d'una calçada potent, però cal solucionar l'illa centra de vianants
Sense grans canvis, volem ser imaginatius i trobar una solució que duri 20 o 30 anys més
Ramon Nicolau
regidor de l'eixample

Més obres a la vista

“No farem res en superfície fins que no acabem tot això sota”, afirma el regidor de l'Eixample, Ramon Nicolau. I per “tot això” es refereix a les obres per instal·lar ascensors i fer més accessibles l'estació de metro i Renfe del Passeig de Gràcia, és a dir, a l'alçada del carrer Aragó. Segons Nicolau, aquestes obres està previst que durin un any i mig. Per tant, la previsió és esperar que acabi aquesta obra abans d'intentar cap actuació més a fons al Passeig de Gràcia.

Una altra qüestió que encara hi ha per concretar és quan començaran les obres per millorar l'accessibilitat a l'estació de Passeig de Gràcia. Segons Nicolau, la intenció inicial d'Adif, qui costeja les obres, era començar-les a principis del proper mes de desembre. L'Ajuntament, en canvi, és partidari que l'inici d'aquesta actuació quedi posposada per al 15 de gener, és a dir, passades les festes de Nadal, per així evitar qualsevol perjudici als establiments per la campanya de Nadal.

Un altre puntara amb obres a tocar del Passeig de Gràcia és el carrer Provença, a l'alçada de la Pedrera. En aquesta zona s'estan instal·lant uns micropilotatges per protegir aquest edifici modernista del pas del túnel d'alta velocitat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.