Urbanisme

L'entorn del canal ensuma la transformació somiada

Comença la construcció d'una promoció d'habitatges al costat del futur canal

L'Ajuntament i Renfe acorden abaratir el cost del viaducte

L'alcalde assegura que aviat s'aixecaran més pisos

Ja fa més d'una dècada que al barri del Gorg, a tocar del port de Badalona, hi conviuen les noves edificacions amb una zona completament degradada. L'anterior govern de Badalona i l'anterior direcció de Marina Badalona van impulsar les primeres actuacions en aquest espai (la més important, la rambla del Gorg). El cas és que la mà privada es va oblidar d'aquest sector i això va dificultar-ne l'impuls definitiu. Tampoc no es va desencallar la construcció del canal, un element per connectar el port amb la ciutat.

Ara, però, diversos elements apunten que ha arribat l'hora de l'entorn del port. El govern del PP ha tancat un acord amb Renfe, que les dues parts han confirmat, per abaratir el cost del canal i del seu pas per sota de la via del tren, i fer-lo així viable. Finalment, segons ha explicat l'alcalde de Badalona, costarà uns cinc milions d'euros, als quals cal sumar-ne uns quatre més per actuar sobre la via del tren. “Serà un canal més auster, amb menys luxe”, indica Garcia Albiol. Les obres s'iniciaran a principi del 2015, si es compleixen els pronòstics del batlle popular. Els treballs es podrien allargar entre tres i quatre anys, ja que s'executaran per fases.

En la transformació del sector més degradat del Gorg també serà clau l'aposta de Corp, una constructora que s'ha aventurat a aixecar el primer edifici a l'entorn del futur canal després que la constructora Level, finançada per Bankia, posés la primera pedra la primavera del 2012, però poc després els treballs es van aturar. En un mes Corp ha venut més de la meitat dels 90 habitatges que s'estan construint. L'alcalde badaloní aventura que els pròxims mesos un parell de promotores més iniciaran la construcció de més pisos. L'arribada de constructores a la zona ajudarà a sufragar els costos de la urbanització del sector. Algunes promotores mantenen un litigi contra l'Ajuntament pel fet de no compartir el preu que han d'abonar per aquest concepte. Garcia Albiol assegura que les demandes estan “aturades”, cosa que no representa que estiguin retirades.

Reptes pendents

La presidenta de l'Associació de Veïns Front Marítim, Enca Marés, ha valorat molt positivament tots els moviments que s'estan produint a la zona del Gorg i ressalta especialment la connexió que s'establirà entre el port i la ciutat, en l'eix mar-muntanya. Marés, però, recorda que la transformació del Gorg no culmina la regeneració de tot el sector. Apunta el barri de la Mora, el sector comprés entre el port de Badalona i el municipi de Sant Adrià de Besòs, com “el gran repte on resta pendent el passeig marítim”. La presidenta d'aquesta entitat veïnal badalonina també demana als polítics locals que anotin a les seves agendes l'allargament del tramvia fins a l'estació de Renfe a Badalona com una prioritat. Una altra petició és la construcció de més passos subterranis per travessar la via del tren.

LA XIFRA

90
habitatges té la promoció
que Corp construeix a l'entorn del futur canal del port. Més de la meitat estan venuts.

LA FRASE

El nivell de degradació del sector és impropi per als veïns i per a una ciutat com Badalona
Xavier Garcia Albiol
alcalde de badalona (pp)

LA DATA

2015
Les obres del canal
podrien començar a principi de l'any vinent, segons les previsions de l'alcalde de Badalona
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia